پنج راهکار مدیران برای حفظ تاب آوری و برتری سازمانی

مدرسه کسب و کار لندن

 مترجم شیوا ناطقی     سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

ژولیت اهیمون فارغ التحصیل رشته EMBA از مدرسه کسب و کار لندن در سال ۲۰۰۸ ، بر این باور است که رهبران سازمانی باید هنگام بروز هرگونه مشکل یا اختلالی تمرکز خود را بر اهداف و البته چشم اندازهای سازمانی شان دوچندان کنند.

بررسی مساله در ۳۰ ثانیه:

  • مشکل یا اختلال می تواند فرصتی برای رشد و پیشرفت و یا دستیابی به یافته های جدید باشد.
  • رهبران کارآمد هنگامی که از چیزی مطمئن نیستند به اهداف خود متعهد مانده و به دنبال ایجاد مدل های جدیدی از کسب و کار هستند که نوآورانه باشد.
  • متعهد ماندن به اهداف به معنای پذیرش این واقعیت است که مشکلات رخ می دهند و باعث ایجاد فرآیندهای منعطف تر می شوند، آنجا همیشه حضور دارند در هر کجا و در هر لحظه.

اختلالات (دگرگون شدن فضای کسب و کار)  ممکن است باعث ساخته شدن یا تخریب یک سازمان شوند. همچنین ممکن است عامل از بین رفتن تمام فرآیندها یا عملیات سازمانی باشند، و یا فروش، سود و هر آنچه را که حاصل سال ها مقاومت و تلاش بوده است را نابود کنند.
در سال گذشته شاهد ورشکستگی ها و کمبود بودجه و قطع کمک های مالی در مقیاس گسترده بودیم ، البته این موارد سوای از آسیب های فردی و نا امیدی ها و بی اعتمادی به آنچه در آینده رخ می دهد است.
ولی همانطور که قبلا هم اشاره شد، بروز  اختلالات و مشکلات مرتبط با آن  می تواند فرصتی برای رشد و کشف دانسته های جدیدتر باشد.
هنگامی که ما در سازمان خود با چالشی مواجه می شویم به اجبار دوباره روی توانمندی ها و چشم اندازهای برتر خود متمرکز شده، به افزایش وفاداری مشتری هایمان روی می آوریم ، مشخصا ارزش های خود را ارتقاء می دهیم، عملیات سازمانی خود را به لحاظ سرعت، دقت و هزینه تنظیم می کنیم و سعی می کنیم از طریق ارائه خدماتی مثال زدنی، نوآورانه عمل کنیم و همزمان با همه این موارد نقدینگی و گردش پول سازمان را مدیریت می کنیم.

رهبران کارآمد هنگام بروز شرایط نامطمئن و بی ثبات، مشکلات را پیش بینی کرده و به اهداف خود متعهد باقی می مانندو در عین حال اقدام به ایجاد مدل های جدید و نوآورانه ای از کسب و کار می نمایند. متعهد ماندن شما به برتری مستلزم این است که شما این موارد را رعایت کنید:

۱- چشم انداز های خود را مشخص کنید.

لویس کارول در این مورد چنین می گوید: اگر نمی دانید که به کجا می روید، هیچ اهمیتی ندارد که چه مسیری را طی می کنید. اگر هدف خود را نمی شناسید مقاومت کردن کار دشواری است.  مقاومت زمانی برای شما امکان پذیر است که چشم انداز خود را مشخص کنید، سپس به سبک زندگی که هم راستا با ارزش هایتان است و شما را به سمت اهدافتان سوق می دهد متعهد بمانید.

پاسخ شما به این سوال مشخص کننده هدف شماست: هدف شما از زندگی چیست؟ دلیل ایجاد و ادامه حیات این سازمان چیست؟ دلیل حضور شما در اینجا چیست و چطور می خواهید به هدف خود دست پیدا کنید؟
درک این مسائل که چه چیزی باعث انگیزش شما می شود، شما از پس انجام چه کارهایی به خوبی بر می آیید  و می خواهید چه مشکلاتی را حل کنید، شما را از ورطه ازدست دادن تمرکز فکری تان نجات داده و راهنمای شما در هنگام بروز اختلال یا مشکل خواهد بود.

۲- درک کنید که بروز اختلالات یا مشکلات امری عادی است.

همه ما در مسیری که به سمت موفقیت طی کرده ایم، با ناهمواری ها و ناملایماتی نیز مواجه شده ایم.

این ممکن است در نتیجه وجود ضعف درونی  از جمله ناکامی در آمادگی مناسب یا فرآیندهای تضعیف کننده و یا ناشی از تهدیدی بیرونی مثل رقابت، پیدایش فناوری یا یک همه گیری هولناک باشد.
درک این مساله مهم است که هیچکس در برابر بی ثباتی مصونیت ندارد. ما نمی توانیم هرآنچه در دنیای بیرونی مان رخ می دهد را کنترل کنیم اما می توانیم نحوه واکنش های خودمان نسبت به آنها را کنترل نماییم.
انتخاب ما می تواند واکنش از دیدگاهی قدرتمندانه باشد، از آنچه برایمان رخ می دهد درس بگیریم و بر این اساس روی کارمان متمرکز شویم. رهبری کارآمد ناشی از پذیرش تغییرات و تلاش در راستای فرآیندهای جایگزین برای سرعت بخشیدن به بهسازی سازمان و ادامه روند صعودی به سوی هدف یعنی همان موفقیت سازمانی است.

۳- به اهداف خود متعهد بمانید.

افراد مقاوم خود را متعهد می دانند که  سعی خود را در ارتقاء زندگی شان و دست یابی به اهدافشان به کار بگیرند. موفقیت مستلزم چیزی بیشتر از خواستن محض است. زیرا به تلاش پیوسته و دائمی برای بهتر شدن نیاز دارد. برتری خود را در پس کارهای روزمره ای که انجا می دهیم و عاداتی که در خود شکل می دهیم نهفته است.
همین عادات هستند که در طول روزهای متمادی همراه ما هستند تا وسوسه مان کنند که اهدافمان را پشت گوش بیندازیم یا به کمتر از آن راضی شویم.
ممکن است با ورود اطلاعات جدید،برنامه تغییر کند ولی ادامه کار طبق برنامه  و تمرکز بر هدف نهایی امری حیاتی است. تعهد نیز به نوبه خود، ذره ذره باعث ایجاد روحیه جنگجویی می شود که افراد را از یکدیگر متمایز می کند. این یعنی داشتن اشتیاق و پشتکار برای پیگیری بلند مدت اهداف و تلاش سخت و شوق مداوم بدون توجه به تغییر شرایط یا بروز مشکلات.

۴- فرآیندهای را ایجاد کنید که انعطاف پذیر باشند.

مادام که دلایل یک فرد یا سازمان برای ادامه حیات مشخص و معین باشند، جهت یابی در مسیرهای جایگزین و سوق یافتن به سمت موفقیت قطعا آسان تر است.
به عنوان مثال اگر یک فروشگاه خرده فروشی بخواهد به چشم انداز خود برای رسیدن به اهدافش دست پیدا کند باید فروش آنلاین را به عنوان یک پایگاه اصلی برای کسب و کار مد نظر قرار دهد.  
یک رهبر کارآمد چنانچه دریافت که روش های قدیمی تر پاسخگوی نیاز سازمان نیست باید از ایده های جدید اعضای تیمش استقبال کند. این یعنی یک راهکار بسیار روشن فکرانه که به اعضای تیم امکان می دهد از طریق ایده ها، دغدغه ها و دستاورد هایشان با رهبران سازمانی خود ارتباط برقرار کنند.
تشویق افراد به مشارکت در فرآیند حل مساله می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد- از کمک به سازمان در پر کردن خلاء های سازمانی گرفته تا کسب دیدگاههای ارزشمند و در نتیجه بقای سازمان.

۵- در زمان و مکان کنونی زندگی کنید.

یکی از بزرگترین عوامل استرس زا هنگام بروز مشکل حالت عدم قطعیت و بی اطمینانی است که به دنبال می آورد. ناتوانی در پیش بینی آینده، باعث می شود  خود رهبری و کارآمدی فردی حتی کمی حیاتی تر از قبل باشد.
در زمان حال زندگی کنید و بیش از اینکه سعی کنید آینده را پیش بینی نمایید یا افسوس گذشته را بخورید، به تجربه کنونی خود توجه کنید.
پشت سر گذاشتن بحران یعنی مدیریت افکارمان به شیوه ای که توانمندی ما برای مقاومت در برابر طوفان مشکلات و تنظیم بادبان ها برای غلبه بر بادهای سهمگین افزایش یابد.

نتیجه:

مشکلات انگیزه لازم برای بازنگری در مورد آنچه بیشتر اهمیت دارد، آنچه باید اصلاح شود، آنچه باید قدردان آن باشیم،  آنچه باید تغییر دهیم و نحوه چگونه زیستن برای رسیدن به کمال  را به ما نشان می دهد.
ژولیت اهیمون فارغ التحصیل EMBA در سال ۲۰۰۸ مدرس رهبری اجرایی و بنیانگذار موسسه آفریقای ماورای محدودیت (Beyond Limits Africa) است. وی همچنین مدیریت منطقه ای بخش غرب آفریقا را در زمینه استراتژی کسب و کار گوگل به عهده دارد.

برای افزایش مهارت در حوزه مدیریت و شبکه سازی ارتباطی خود در دوره جامع مدیر عامل حرفه ای سازمان مدیریت صنعتی اصفهان شرکت کنید.