خودارزیابی سازمانی، رفتار همیشگی سازمانهای موفق

مرداد ۲۵, ۱۳۹۹ | وبلاگ

خودارزیابی یک رفتار هوشمندانه است. به خصوص اگر بدانیم چگونه و بر اساس کدامین اصول باید خود را ارزیابی کنیم. در این یادداشت، تلاشمان بر این است که نکاتی گفته شود تا شما در نقش مدیر یا کارفرما و نه در نقش بازرس بیرونی به ارزیابی سازمان خود بپردازید. رعایت این نکات، به شما کمک خواهد کرد ضمن پی بردن به نکات ضعف و قوت خود، بتوانید نسبت به رفع ایرادات بزرگ و کوچکتان برنامه ریزی کرده و آنها را از میان بردارید.

اـ خود ارزیابی را به یک عادت تبدیل کنید.

اگر هر روز کار شما یافتن ایرادات و اشکالات کار پرسنل و مقصر قلمداد کردن آن­هاست، نام این رفتار خود ارزیابی سازمانی نیست. بلکه بایستی به گونه­ای خود ارزیابی را به یک عادت تبدیل نمایید که برایتان کارآمد باشد. برنامه­ای مدون برای خودارزیابی سازمان­تان داشته باشید و تعیین کنید باید به چه نتایجی دست یابید.

۲ـ همه جانبه ارزیابی کنید.

وقتی صحبت از خود ارزیابی می­کنیم، منظور بررسی همه جانبه­ ی تمامی سیستم­ها و روش­های جاری در سازمان شما است. اگر قرار باشد فقط جنبه­ های مثبت را ببینیم، عدم توجه به ویژگی­های منفی سازمان را با شکست روبرو خواهد ساخت. همچنین اگر قرار باشد صرفاً جنبه­ های منفی را ببینیم، موجبات کاهش انگیزه و بهره ­وری را فراهم ساخته ­ایم.

۳ـ همیشه برای خود ارزیابی سازمانتان یک ملاک داشته باشید.

اگر ملاکی برای سنجش نداشته باشید، نمی­توانید به خوبی و به درستی سازمان خود را ارزیابی کنید. به این معنی که شما باید هر آنچه را که مورد سنجش قرار می­ دهید، بر مبنای یک معیاری بسنجید تا کم و زیاد آن را بر اساس آن معیار تعیین نمایید.
برای تمامی فرآیندهای جاری در سازمان­تان هدف تعریف کنید و مشخص سازید به چه چیزی می­خواهید دست یابید. پس از آن بر اساس هدف، ملاک تعریف کرده و خود را با آن بسنجید.

۴ـ منصفانه قضاوت کنید.

برخی از افراد عادت کرده اند بعد از یافتن هر کاستی ساعت­ها بر سر پرسنل خود غرولند کنند. برخی دیگر هم حاضر نیستند کمبودهای خود را ببینند و آنها را اصلاح کنند. این گروه نیز از آن سوی پشت بام افتاده اند. قضاوت منصفانه این است که داشته ها و نداشته ها، نقاط قوت و ضعف، امکانات و محدودیت­ها را یکجا و به یک اندازه ی اهمیت ببینید. از داشته­ها خوشحال شوید و برای رفع کمبودها و نداشته­ ها برنامه ریزی نمایید.

۵ـ خود ارزیابی را به تغییر پیوند بزنید.

صرف خود ارزیابی به هیچ دردی نمی خورد. پس لازم است که بعد از هر مرحله بررسی سازمان، دست به اقدامی عملی بزنید. از آنجایی که تلاش ما به بهتر شدن است، شما می­توانید در مسیر غلبه بر کاستی­ های خود برنامه ریزی کنید و قدمهای علمی بردارید. ماندگاری در رفتارهای صحیح و ثمربخش نیز یک انتخاب هوشمندانه است که بعد از هر خود ارزیابی اصولی می­توانید دست به آن انتخاب بزنید.

۶ـ طبق برنامه و منظم، سازمان را مورد ارزیابی قراردهید.

خود ارزیابی یک اقدام در راستای تعالی سازمان شماست. از این رو باید هم وزن هر اقدام مهم دیگری در سازمان شما جایگاه خاص خود را داشته باشد. به این ترتیب که شما برای دست زدن به این اقدام باید برنامه ریزی زمانی داشته باشید و در اوج تمرکز خود ارزیابی کنید.

 نویسنده: پریسا جعفری (کارشناس ارشد علوم تربیتی، سرپرست مدرسه کسب و کار نوجوانان رهیار)