پنجره‌ای به جهان، همایشی که در آن سازمان مدیریت صنعتی اصفهان پنجره‌ای به سوی آفریقا گشود!

همایش « پنجره‌ای به جهان (۱) » مورخ ۲۹/۰۹/۱۴۰۲ در سالن همایش‌های بین الملل سیتی سنتر اصفهان و با حضور مقامات، سفرا و وابسته‌های تجاری کشورهای آفریقایی در حالی برگزار گردید که فرصت‌های کم نظیر و بینظیری  برای همکاری اقتصادی و تجاری استان اصفهان و قاره آفریقا فراهم نمود.

در این همایش ضمن معرفی فرصت‌های تجارت با آفریقا، نمایندگان کشورهای آفریقایی سخنرانی‌هایی در زمینه ظرفیت‌های کشورهای خود برای تجارت و سرمایه‌گذاری ارائه نمودند.

 

سرکار خانم روزبهانی

در آغاز این همایش سرکار خانم صبا روزبهانی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی اصفهان و رئیس هیئت مدیره شرکت آوین بازرگان کیهان، سخنرانی خود را با مرور برنامه همایش و توضیح فرصت‌های پیش روی استان اصفهان در تجارت با آفریقا ارائه فرمودند.

سپس جناب آقای مهندس میرزرگر (مشاور و مدرس تجارت بین‌الملل) سخنرانی با موضوع تحلیل تجارت خارجی ایران و آفریقا با رویکرد صادرات و سرمایه گذاری ارائه نموده و در ادامه سرکار خانم لیلا باغبان (سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت) به تشریح الزامات تجاری و اقتصادی بخش دولتی در رابطه با تجارت و سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی پرداختند.

پس از آن آقای دکتر اسماعیل رزاقی رئیس اداره شرق آفریقا وزارت امور خارجه سخنرانی با محوریت ظرفیت ها و توانمندی‌های آفریقا در روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارائه نمودند.

 

اعطای نمایندگی

 

در ادامه و با حضور  آقای دکتر مهدی حسینی (رئیس مرکز تجارت ایران و آفریقا – ساحل عاج) مراسم امضا نمایندگی دفتر تجارت ایران و آفریقا –ساحل عاج به شرکت آوین بازرگان کیهان اعطا گردید. لازم به ذکر است که در این بخش سرکار خانم روزبهانی به عنوان رئیس هیئت مدیره و جناب آقای دکتر فرهاد منفرد به عنوان مدیر عامل شرکت آوین بازرگان کیهان حضور داشته و سند نمایندگی را امضا نمودند.

همایش با سخنرانی دکتر حسینی با موضوع فرصت ها، چالش ها و راهکارهای تجاری، عملی و حقوقی و مبادلات پولی و بانکی با آفریقا ادامه یافت.

 

پنل تخصصی

 

بعد از آن نوبت به  پنل تخصصی صادرات و واردات با حضور وزیر مسکن نیجر جناب آقای ((سالیسو ساهیرو آدامو)) در رأس هیاتی از فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی رسید و هر کدام از این نمایندگان موضوع تجارت با آفریقا را از دیدگاه پتانسل‌های موجود در کشور  خود ارائه کردند.

در بخش  پایانی همایش برنامه پنل تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری اصفهان و آفریقا با حضور شخصیت‌ها و نمایندگانی از شبکه دانشگاه های استان اصفهان (روسای دانشگا‌ه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر، علوم پزشکی ونماینده  شهرک علمی و تحقیقاتی( برگزار گردید.

 

لازم است سه برنامه اقتصادی جذاب و ویژه که در طول این همایش رقم خورد را به صورت اختصاصی  تشریح نماییم.

 

۱. اعطای نمایندگی دفتر تجارت ایران و آفریقا – ساحل عاج

همانطور که پیشتر در گزارش همایش بیان گردید، نمایندگی  دفتر تجارت ایران و آفریقا – ساحل عاج به شرکت آوین بازرگان کیهان اعطا گردید.

اکنون و پس از این اتفاق میمون و با تکیه بر تجربه و تخصص  تیم متخصص و حرفه‌ای شرکت آوین بازرگان کیهان، بدیهی است که میتوان به روزهای بهتری برای تجارت استان اصفهان و قاره آفریقا امیدوار بود.

همچنین، این نمایندگی قادر است کلیه مسئولیت‌های دفتر تجارت ایران و آفریقا – ساحل عاج را در استان اصفهان به انجام رساند و پاسخگوی علاقمندان به تجارت به کشورهای آفریقایی باشد.

 

 

آوین بازرگان کیهان

برخی از خدمات شرکت آوین بازرگان کیهان که لازم است در اینجا به صورت مختصر به آن‌ها اشاره کنیم عبارتند از:

  1. مشاوره تخصصی تجارت با آفریقا
  2. خدمات حمل و نقل
  3. خدمات توسعه تجارت و مبادله کالا
  4. ثبت و استقرار شرکت در آفریقا

 

۲. بازدید از فضای نمایشگاهی

در بین همایش، مقامات و چهره های تجاری کشورهای آفریقایی ضمن بازدید از فضای نمایشگاهی و ایجاد تعامل با نمایندگان شرکت‌های حاضر ، فرصت همکاری را بررسی و به تبادل نظر  پرداختند.

این اتفاق سبب شد که هر کدام از شرکت‌های حاضر به صورت مستقیم و بدون واسطه با نمایندگان و تاثیرگذاران کشورهای  آفریقایی ارتباط گرفته و شرایط همکاری را بررسی نمایند.

 

بازدید از فضای نمایشگاهی

 

۳. بازدید هیئت آفریقایی از صنایع بزرگ استان

در روز قبل از همایش، یعنی در تاریخ ۲۸/۰۹/۱۴۰۲ وزیر مسکن نیجر در رأس هیاتی از فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی قاره آفریقا و همچنین سفرای کشور‌های نیجر، غنا، ساحل عاج، کنیا، سنگال، مالی، بورکینافاسو، زیمباوه و گینه، با تسهیلگری و هدایت سازمان مدیریت صنعتی اصفهان و شخص مدیر عامل (سرکار خانم صبا روزبهانی) و همچنین مدیر عامل شرکت آوین بازرگان کیهان، آقای دکتر فرهاد منفرد، از صنایع بزرگ استان اصفهان یعنی فولاد مبارکه و ذوب آهن بازدید کردند.

وزیر مسکن نیجر در بازدید از فولاد مبارکه اصفهان  به مواردی اشاره نمود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بسیار خرسند هستیم که شرایط گسترش روابط تجاری با کشور ایران فراهم شده است.
  • سیاست‌گذاران و مسئولان دولت جدید نیجر بر گسترش روابط تجاری با کشور ایران تأکید زیادی دارند.
  • از یک طرف پروژه‌های ساختمانی – عمرانی زیادی در کشور نیجر مطرح و آماده پیاده سازی بوده و از طرف دیگر ارتباطات و مناسبت‌های سیاسی خوبی بین دو کشور ایران و نیجر وجود دارد.
  • میتوان از محصولات فولاد مبارکه اصفهان در فرایند اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز نیجر استفاده کنیم و در ادامه این فرایند همکاری، به اهداف مشترک هر دو کشور دست یابیم.

 

بازدید از صنایع

 

همچنین وزیر مسکن نیجر  در بازدید از ذوب آهن اصفهان بیان کرد:

  • توانمندی فنی ایران و کیفیت آن، ما را به توسعه همکاری‌ها ترغیب کرد.
  • امیدوارم نتیجه سفر به ایران منجر به امضای قرارداد‌های اقتصادی و تجاری شود.

 

همایش پنجره‌ای به جهان (۱) با همه جذابیت‌ها، فرصت‌ها و قرارهای تجاری تمام شد و فرصت‌هایی را پیش روی صنایع استان اصفهان و کشورمان قرار داد که در آینده نه چندان دور میتوان تاثیر آن را مشاهده نمود، باشد که بیش از پیش دست در دست هم به رونق اقنصادی کشورمان کمک کنیم.

تا همایش پنجره ای به جهان بعدی بدرود.