کجا MBA بخوانم؟

سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

یکی از سؤالاتی که برای متقاضیان دوره MBA وجود دارد این است که «کجا MBA بخوانم؟». پاسخ به این سؤال بر آینده شغلی و حرفه‌ای شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت. اگر شما شاغل باشید و ادامه تحصیل را برای رشد حرفه‌ای خود انتخاب کرده باشید قرار است ۱ الی ۲ سال از عمر خودتان را صرف تحصیل در رشته MBA کنید و مبالغی را برای سرمایه‌گذاری بر روی توانمندی‌هایتان بپردازید؛ بنابراین تصمیم‌گیری درباره این موضوع برای شما اهمیت زیادی دارد.

با توجه به آنکه دوره‌های MBA توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مختلفی ارائه می‌شود، پاسخ به سؤال «کجا MBA بخوانم؟» برای شما دشوار است. در این مقاله، فاکتورهایی را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید با توجه به آن‌ها، بهترین مکان را برای ادامه تحصیل در دوره MBA انتخاب کنید.

از تصمیم‌گیری درباره اینکه «کجا MBA بخوانید؟»، این نکات را مطالعه کنید:

سرفصل‌ها و محتواهای ارائه شده را با دقت بررسی کنید.

دوره‌های MBA ،EMBA و DBA برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند که در سراسر دنیا توسط مدارس کسب‌و‌کار، مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند تا با ارائه درک کاملی از دنیای کسب‌وکار، به شما به عنوان متقاضیان این دوره‌ها کمک کنند تا در کسب مهارت‌های تفکر انتقادی، تحلیلی و استراتژیک برای احتساب موقعیت‌های مدیریتی و رهبری توانمند شوید.

هنگام پاسخ دادن به سؤال «کجا MBA بخوانم؟»، بدانید قرار است چه چیزی را یاد بگیرید تا بتوانید خودتان را برای موقعیت‌های مدیریتی و رهبری آماده کنید. در دوره MBA، شما قرار نیست صرفاً دانش را از درون کتاب‌ها بدست آورید. شما قرار است مسائل مبتلا‌ به مدیریت در دنیای واقعی را در کلاس درس MBA یاد بگیرید.

 این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مدرس کلاس، دارای سابقه در زمینه مدیریت یا مشاوره در شرکت‌های بزرگ و کوچک باشد نه مدرسی که چند کتاب بازاریابی خوانده است و جملات کتاب‌ها را برای شما بازگو کند. شما به بالاترین سطح دانش یعنی تجزیه‌وتحلیل نیاز دارید و یادگیری زمانی اتفاق خواهد افتاد که محتوای دوره به شکلی به شما ارائه شود که بتوانید مسائل مدیریتی را تحلیل کنید.

شما به عنوان مدیر، زمان اندکی دارید و این زمان اندک را باید صرف توسعه فردی خودتان و کسب‌وکارتان کنید؛ بنابراین محتوایی که به شما عرضه می‌شود باید فراتر از کلاس‌های معمولی دانشگاهی باشد. شما به مثال‌های متعددی نیاز دارید که بدانید در کسب‌وکار با چه مسائلی روبرو هستید و چگونه با تفکر استراتژیک خودتان، آن‌ها را حل کنید.

در ایران دوره های MBA در  بازه های زمانی ۴۰۰ ساعته یا کمتر از آن ارائه می گردد. در دوره  های که حدود ۴۰۰ ساعت و کمتر است زمان کافی برای ارایه مطالب وجود ندارد. مثلا در این دوره ها برای درس های مهمی مانند مدیریت استراتژیک و یا مدیریت بازاریابی  کمتر از ۲۰ ساعت زمان تخصیص داده است که در این مدت کوتاه عملا امکان ارایه مفاهیم توسط اساتید و مدرسان وجود ندارد.

بنابراین پیشنهاد می شود که MBA را در مراکزی بخوانید که MBA در آنجا حداقل در ۶۰۰ ساعت آموزشی ارائه گردد.

می‌توانید مقاله چرا MBA بخوانم را دنبال کنید.

نوع ارائه آموزش و سطح علمی و تجربه اجرایی اساتید را بررسی کنید.

هنگام پاسخ دادن به سؤال «کجا MBA بخوانم؟»، باید مشخص کنید نزد چه کسانی  آموزش ببینید. به دلیل اینکه مخاطبان دوره های MBA مدیران شرکت ها و موسسات هستند و دغدغه ها و مشکلات مدیریتی زیادی ذهن آن ها را درگیر کرده است بنابراین اساتیدی باید در دوره های MBA تدریس کنند که علاوه بر دانش علمی بالا تجربه اجرایی و مشاوره مدیریت را هم داشته باشند.

اعتبار موسسه آموزشی را بررسی کنید.

هنگام پاسخ دادن به سؤال «کجا MBA بخوانم؟»، یادتان باشد در کنار توجه به محتوایی که به شما ارائه خواهد شد، اساتید و نوع ارائه آموزش‌ها به اعتبار موسسه آموزشی و  مدرک هم توجه کنید. شما برای برندسازی شخصی خود، نیاز به ارائه گواهی معتبر از مؤسساتی دارید که سابقه حضور آن‌ها در صنعت و آموزش، گویای اعتبار آن‌ها باشد.

 در ایران موسسات معتبری مانند سازمان مدیریت صنعتی وجود دارند که حدود ۶ دهه است که دوره های  MBA برگزاری می کند اما در سال های اخیر متاسفانه بسیاری از موسسات بدون سابقه وکادر علمی مناسب  اقدام به برگزاری دوره های MBA  می نمایند  که باعث هدر رفتن زمان و هزینه دانش پژوهان می گردد.

فرصت شبکه‌سازی حرفه‌ای را بررسی کنید.

هنگام پاسخ دادن به سؤال «کجا MBA بخوانم؟» به این موضوع به خوبی توجه کنید که قرار است با چه کسانی در مسیر ادامه توسعه فردی خود گام بردارید. شبکه‌سازی که با افراد حرفه‌ای انجام خواهید داد بر آینده شغلی شما تاثیرگذار خواهد بود. حضور در یک جمع حرفه‌ای و هم‌افزایی ایجاد شده، ‌می‌تواند به شما کمک کند  که تعاملات تجاری با هم داشته باشید.

موسسات معتبری که در گزینش و انتخاب دانش پژوهان  دقت زیادی  انجام می دهند،  مدیران و دانش پژوهان سطح بالای حرقه ای و اجرایی  را جذب می نمایند و زمینه بهتری برای شبکه سازی  فراهم می کنند.

نتیجه گیری

زمانی که اختصاص دادید تا مقاله «کجا MBA بخوانم؟» را مطالعه ‌کنید، بیانگر آن است که به دوره MBA صرفاً به چشم یک امتیاز یا پرستیژ نگاه نمی‌کنید بلکه به فکر راه‌اندازی یا بقای کسب‌وکار خودتان هستید و ابزار کوتاه‌مدت و تخصصی MBA را برای این منظور انتخاب کرده‌اید.

توجه به محتوا، سوابق حرفه‌ای اساتید، مدل ارائه آموزش‌ها و فرصت‌‌های شبکه‌سازی که برای شما ایجاد خواهد شد، مهم‌ترین عواملی هستند که هنگام تصمیم‌گیری درباره آنکه کجا MBA بخوانید بایستی به خوبی به آن‌ها توجه کنید.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.