چرا MBA بخوانم؟

سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

مدیریت کسب‌ و کار یا همان MBA واژه نام آشنایی است که این روزها ممکن است زیاد به گوشتان خورده باشد و یکی از رشته‌های پر طرفداری است که معمولاً توسط افرادی انتخاب می‌شود که تمایل دارند وارد دنیای هیجان‌انگیز کسب و کار شوند و علاوه بر علاقه‌شان به ادامه تحصیل، بر روی آینده خود سرمایه‌گذاری کنند.

افرادی که MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، دلایلی را برای انتخاب این رشته نام می‌برند. در این مقاله به بررسی این دلایل می‌پردازیم و به سؤال چرا MBA بخوانم پاسخ خواهیم داد.

MBA چیست؟

اینکه به دنبال پاسخ به سؤال چرا باید MBA بخوانم این مطلب را مطالعه می‌کنید، نشان می‌دهد از آن دسته افرادی هستید که پیش از انتخاب، تحقیق می‌کنید؛ بنابراین در این بخش به شما توضیح می‌دهیم که MBA چیست.

دوره MBA شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با کسب‌ و کار از جمله آمار، حسابداری، اقتصاد، ارتباطات، مدیریت و کارآفرینی است. دانش‌آموختگان دوره‌ های MBA برای احتساب نقش‌های مدیریتی یا بنیان‌گذاری شرکت‌های نوپا آماده می‌شوند. همچنین MBA می‌تواند افراد با تجربه و با سابقه در سمت‌های مدیریتی را پویا نگه دارد و نیاز آن‌ها به اطلاعات به‌روز مدیریتی و دنیای کسب و کار را پاسخ دهد.

یادتان باشد کسب نتایج حرفه‌ای در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد. ارتباط نزدیک مباحث آموزشی MBA با محیط‌های کسب و کار و ارائه مثال‌های ملموس و کاربردی از مسائل مبتلا‌به مدیران و کارفرمایان در کلاس‌های درس دوره MBA، شما را برای تصمیم‌گیری‌های اساسی و مهم ورزیده خواهد کرد.

۱۰ دلیل برای آنکه چرا MBA بخوانید.

۱- ارتقا شغلی با تحصیل در دوره MBA

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در رشته MBA آن است که با ادامه تحصیل در این رشته، فرصت‌های شغلی خود را افزایش می‌دهید و می‌توانید به راحتی ارتقا شغلی بگیرید.  از طرف دیگر، دانش و مهارتی که در دوره MBA به دست می‌آورید شما را به سمت شروع یک کسب و کار جدید سوق خواهد داد و شما می‌توانید صاحب یک برند و کسب و کار باشید.

در پاسخ به سوال چرا باید MBA بخوانم خوب است بدانید چه کارفرما باشید و چه بخواهید در موقعیت‌های مدیریتی و رهبری نقش فعال و مؤثری ایفا کنید به MBA نیاز دارید.

۲- شبکه‌سازی حرفه‌ای با تحصیل در دوره MBA

افرادی که دوره‌ MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند به‌طور‌معمول افراد هدفمندی هستند که به دنبال توسعه خود در وظایف مدیریتی و رهبری هستند یا می‌خواهند صاحب و گرداننده کسب و کار شخصی خودشان باشند.

یکی‌دیگر از مزیت‌هایی که در پاسخ به سؤال چرا باید MBA بخوانم، مطرح خواهد شد آن است که شما می‌توانید خودتان را در جمعی از افراد با انگیزه تصور کنید که همه به دنبال توسعه فردی خود هستید و برای چرخاندن چرخ اقتصادی کشورتان دور هم جمع شده‌اید، از جدیدترین دستاوردهای خود سخن می‌گویید و سهم عمده‌ای از بازار را به سبب دانش و مهارتتان به دست آورده‌اید، برای ده یا صدها نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید. تصمیمات استراتژیک را به درستی اتخاذ می‌کنید و با هوشمندی به مرحله اجرا می‌رسانید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق دنیای کسب و کار باشد و نخواهد در چنین جمعی حضور داشته باشد. شما می‌توانید MBA بخوانید، اگر می‌خواهید با افراد حرفه‌ای شبکه‌سازی کنید، رشد کنید و موجب رشد دیگران شوید.

در حین و پس از پایان تحصیل در دوره MBA می‌توانید شرکای تجاری خود را از بین همکلاسی‌هایتان پیدا کنید یا از توصیه‌های استثنائی آن‌ها بهره‌مند شوید.

۳- مدیریت زمان تحصیل در دوره MBA

تحصیل تمام وقت برای دانشجویان جوانی که فرصت کافی دارند، محبوب‌ترین گزینه است ولی برای افراد شاغل، مدیران و صاحبان کسب‌وکار، تحصیل نیمه‌ وقت می‌تواند بهترین گزینه پیش رو باشد. شما می‌خواهید کارتان را توسعه دهید و به عنوان فردی حرفه‌ای جایگاه خود را در دنیای کسب و کار تثبیت کنید بنابراین زمان باید برای شما منعطف باشد. انعطاف‌پذیری که در دل زمانبندی دوره های MBA وجود دارد جواب معمای چرا MBA بخوانم است.

۴- پتانسیل دریافت حقوق بالاتر با داشتن مدرک MBA

تحقیق درباره حقوق دریافتی افراد دارای مدرک MBA در مقایسه با دارندگان مدارک دیگر بیانگر تفاوت قابل توجهی است. فارغ‌التحصیلان MBA در بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند و نسبت به سایر مدارک دانشگاهی، پتانسیل دریافت حقوق بیشتری را دارند.

۵- رئیس خود بودن با داشتن مدرک MBA

تحصیل در رشته MBA جوانان زیادی را تبدیل به کارآفرینان موفق کرده است. اگر به دنبال دلیلی محکم برای آنکه چرا باید MBA بخوانید هستید خوب است بدانید با تحصیل در این رشته دانش و اقدامات لازم برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار را بدست خواهید آورد. آموزش مدیریت کسب و کار، برنامه‌ریزی و مدیریت مالی شما را در موقعیتی عالی برای مدیریت کسب و کار شخصی خودتان قرار خواهد داد.

۶- فرصت‌های شغلی بهتر با داشتن مدرک MBA

فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی فارغ‌التحصیلان رشته MBA وجود دارد زیرا این رشته چندین حوزه اصلی از جمله منابع انسانی، آمار، فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی، اقتصاد و امور مالی را شامل می‌شود و فرصت‌های بیشتر و بهتری را برای توسعه ذهن شما ایجاد می‌کند.

۷- کسب اعتبار با داشتن مدرک MBA

پاسخ به سؤال چرا باید MBA بخوانم در این پاسخ نهفته است که با داشتن مدرک MBA می‌توانید خودتان را به عنوان فردی متخصص، شایسته و متعلق به دنیای کسب و کار به دیگران معرفی کنید. مدرک MBA در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود به گونه‌ای که می‌توان از آن برای پیگیری سایر زمینه‌های شغلی بهره برد.

۸- دید عمیق از دنیای تجارت

فارغ‌التحصیلان رشته MBA بی‌پایان می‌اندیشند، قادر به برقراری ارتباط در سطح گسترده هستند زیرا برای این کار آموزش دیده‌اند، دید عمیقی از دنیای تجارت دارند و می‌دانند چرا و چگونه یک تصمیم تجاری خاص بگیرند. تمامی این‌‌ها می‌تواند شما را مجاب کند تا به سوال چرا باید MBA بخوانم پاسخ دهید.

۹- توسعه مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی در دنیای تجارت بسیار ارزشمند است. فارغ‌التحصیلان رشته MBA می‌دانند چگونه واضح و متمایز صحبت کنند و هنر مذاکره را به خوبی بدانند. آن‌ها می‌دانند چگونه به کلمات خود معنا ببخشند، در محیط کلاس درس و خارج از آن با دیگران تعامل داشته باشند و ارائه‌های موثر و منحصر‌به‌فرد داشته باشند.

۱۰- توسعه فردی

فارغ‌التحصیل رشته MBA پس از پایان دوران تحصیل به شخص جدیدی تبدیل می‌شود. چشم‌انداز و درک جدیدی از دنیای تجارت دارد و در زمینه‌های مختلف، آموزش دیده است تا بتواند به مدیر یا مشاور استثنائی تبدیل شود. ذهنیت و تصور افرادی که در رشته MBA تحصیل کرده‌اند نسبت زندگی تغییر می‌کند و همیشه به دنبال آن هستند که بهترین خود باشند و برای بهتر شدن تلاش کنند.

تمامی ۱۰ مزیت گفته شده با تحصیل در رشته MBA اتفاق می‌افتد. همین امروز می‌توانید برای ایجاد چنین تغییراتی دست به کار شوید و شبکه حرفه‌ای خود را بسازید.

اگر می‌خواهید انتخابی مطمئن‌تر داشته باشید قبل از ثبت‌نام در رشته MBA به این ۶ سؤال کلیدی پاسخ دهید.

قبل از ثبت‌نام در رشته MBA به این ۶ سؤال کلیدی پاسخ دهید.

۱- آیا می‌توانم زمانی را برای توسعه فردی خود اختصاص دهم؟

حضور در کلاس‌ها، انجام پروژه‌ها و شرکت در امتحانات از بخش‌های اصلی تحصیل محسوب می‌شود. اگر تصمیم گرفته‌اید زمانی از هفته و ماه‌ را به تحصیل بپردازید، بهترین تصمیم را گرفته‌اید اما یادتان باشد هیچ چیز نباید مانع حضور شما در کلاس‌ها و انجام پروژه‌های کلاسی شود زیرا شما نمی‌خواهید صرفاً یک برگ مدرک در دست داشته باشید بلکه به دنبال افزایش دانش خود هستید.

ما سعی کرده‌ایم انعطاف کلاس‌ها را به گونه‌ای قرار دهیم که مخاطبان غالباً شاغل در برنامه‌های آموزشی شرکت کنند ولی آنکه تعیین می‌کند چقدر از زمانش را برای توسعه فردی خود اختصاص می‌دهد، شما هستید.

۲- MBA چه کمکی به شغل من خواهد کرد؟

آیا تحصیل در رشته MBA می‌تواند دستیابی به اهداف شغلی را برای شما تسریع کند؟ آیا وقت گذاشتن برای توسعه حرفه‌ای خود را مفید می‌دانید؟ دانستن مهارت‌های مدیریتی و… چه مزیتی را به شغل شما اضافه خواهد کرد؟

پاسخ به این سؤالات تا حد زیادی به سؤال چرا باید MBA بخوانم پاسخ خواهد داد. با تحصیل در رشته MBA می‌توانید درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد مشاغل به دست آورید و این مهم‌ترین موضوعی است که باید به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب‌ و کار بدانید.

۳- از کدامیک از مزایای مدرک MBA بهره‌مند می‌شوم؟

MBA زمانی ارزش هزینه، زمان و تلاش دارد که شما قصد داشته باشید در حوزه‌های مرتبط با تجارت و مدیریت و به عنوان مؤسس یا مدیر یک واحد تجاری کار کنید. اگر نقش مدیریت و رهبری را برگزیده‌اید خودتان به سؤال چرا باید MBA بخوانم پاسخ داده‌اید.

این روزها ممکن است تنوع مجموعه‌های ارائه دهنده مدرک MBA زیاد باشد ولی آنچه به مدرک شما اعتبار می‌بخشد یادگیری شما و شبکه‌سازی‌هایی است که در طول تحصیل در دوره MBA برای شما اتفاق می‌افتد. زمان شما، ارزشمندترین دارای شما محسوب می‌شود بنابراین باید بدانید کجا سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید انتظارات خود را برآورده سازید. وقتتان گران‌ترین سرمایه شماست و مطمئناً قصد ندارید آن را هدر دهید.

شما هستید که تعیین می‌کنید چرا MBA بخوانید و از کدام مزایای آن بهره‌مند شوید. مزایای مدرک MBA زمانی عایدتان می‌شود که پشتوانه دانش قوی به واسطه آن مدرک برایتان فراهم شده باشد. این پشتوانه قوی در جمع افرادی هم‌سطح و هم رده شما و در کلاس‌های درسی اتفاق می‌افتد که پر از مثال‌های مرتبط با کسب و کار باشد. آن وقت شما در محیط شبیه‌سازی شده با فضای کسب و کارتان می‌توانید تمرین مدیریت کنید تا در محیط‌های واقعی و عملیاتی، موفق‌تر عمل کنید.

۴- کدام روش مطالعه برای من مناسب است؟

مدت زمانی که می‌توانید به ادامه تحصیل بپردازید را تعیین کنید و بدانید در چه حالتی بهترین نوع یادگیری را دارید. آیا باید در کلاس، حضور پیدا کنید و نمی‌توانید با اینترنت سازگار شوید و حوصله کلاس آنلاین ندارید. یا بالعکس به دلیل مشغله کاری ترجیح می‌دهید در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید تا نیاز نباشد از کار خود فاصله بگیرید. پاسخ به این سؤال شما را به سمت درست‌ترین انتخاب سوق خواهد داد.

۵- زمان مناسبی را برای تحصیلات تکمیلی انتخاب کرده‌ام؟

تحصیل در رشته MBA پروژه‌ای مهم و بزرگ است. باید مطمئن باشید که می‌توانید زمان ویژه‌ای را به آن اختصاص دهید. هنگامی‌که قصد تحصیل در رشته MBA دارید بهتر است تغییرات بزرگی مانند بچه‌دار شدن در زندگی پیش رو نداشته باشید. شما بایستی مطمئن شوید فضایی خارج از شغل خود دارید تا بتوانید در دوره MBA با آرامش شرکت کنید.

۶- آیا مکان مناسبی را برای ادامه تحصیل در رشته MBA انتخاب کرده‌ام؟

تجربیات جدید و موقعیت‌های ناشناخته همیشه با مقداری استرس برای افراد همراه است. هر چقدر بتوانید یک شبکه حمایتی اطراف خود داشته باشید بهتر می‌توانید از مسیری که پیش رو دارید لذت ببرید. اگر قصد دارید به طور حرفه‌ای در رشته MBA تحصیل کنید و تجربه‌های عالی بدست بیاورید، خوب است بدانید حضور در فضای صمیمانه به حفظ انگیزه‌های شما کمک خواهد کرد. جایی را برای ادامه تحصیل برگزینید که مسیر ادامه تحصیل را برای شما تسهیل و لذت‌بخش کند.

همچنین می‌توانید مقاله کجا MBA بخوانم را دنبال کنید.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.