چطور یک مکان مناسب برای راه اندازی کسب و کارمان پیدا کنیم؟ معیارهای مکان مناسب برای کسب و کار کدامند؟ آیا انتخاب محل کسب و کار فقط به نوع کسب و کار و محل گذر مشتریان ما وابسته است و یا معیارهای دیگری نیز وجود دارد؟

انتخاب یک مکان مناسب برای کسب و کار شما یک تلاش پیچیده است که شامل برنامه ریزی دقیق، سرمایه گذاری قابل توجه و مدت زمان چند ماه یا حتی چند سال میشود. از این رو، بسیاری از سازمان ها زمان و انرژی زیادی را صرف پیدا کردن گزینه و یا گزینه های مناسب برای انتخاب محل مناسبی برای کسب و کار خود میکنند.

در این مقاله از سازمان مدیریت صنعتی، ۹ عامل اساسی و حیاتی برای انتخاب بهترین مکان برای کسب و کار خود آورده شده است.

 

۱. ماهیت کسب و کار

یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده هنگام انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار، ماهیت و نوع کسب و کار شما و نیازهای عملیاتی آن است. شما باید فعالیت های کلی کسب و کار خود، پیشنهادات مختلف، اهداف، استراتژی ها و موارد دیگر را بررسی کنید. این مرحله اولیه به ایجاد یک لیست جامع، شامل معیارهای صلاحیت برای مکان مناسب کمک می کند.

 

از آنجا که آنچه برای یک کسب و کار ضروری است ممکن است برای کسب و کار دیگر بی اهمیت باشد، مهم است که هنگام انتخاب مکان، ویژگی های متمایز، اولویت ها و سبک عملیاتی منحصر به فرد کسب و کار خود را در نظر بگیرید. بعلاوه، تصویر برند و سبک بصری کسب و کار شما بر اینکه آیا کسب و کار خود را در یک منطقه مرفه یا مقرون به صرفه قرار دهید، تاثیر می گذارد.

 

۲. نزدیکی به بازار هدف

تصمیم گیری اینکه چقدر می خواهید به مشتریان یا مخاطبان خود نزدیک باشید، عامل مهم دیگری است که می تواند تأثیر زیادی بر پتانسیل رشد کسب و کار شما داشته باشد. کسب و کارهای خرده فروشی معمولاً در مجاورت مشتریان خود قرار می گیرند زیرا محصولات یا خدمات خود را مستقیماً به کاربران نهایی می فروشند.

از سوی دیگر، کسب‌وکارهای خدماتی دو گزینه دارند – یکی مانند شرکت‌های حمل‌ونقل باید در نزدیکی مشتریان خود مستقر شوند، در حالی که آن‌هایی که نیازی به تعامل مستقیم با مشتریان ندارند، مانند خدمات طراحی وب، می‌توانند موقعیت مکانی را مناسب تشخیص دهند که شاید برای برندینگ مناسب باشد (در محله نسبتا گران باشد) و در موقعیت مکانی قرار گیرند.

 

کسب‌وکارهای تولیدی معمولاً اجاره‌های ارزان‌تر را به نزدیکی با مشتریان خود اولویت می‌دهند. با توجه به شبکه حمل و نقل آنها که امکان تحویل کارآمد محصولات را فراهم می کند، می توانند مکان های دوردست را انتخاب کنند

یکی دیگر از روندهایی که اخیرا مشاهده شده، این است که سازمان ها مکان های با فاصله نسبتا دور از مشتریان را انتخاب می کنند و در عین حال دفتری نسبتا کوچک در یک محله گران اجاره و یا خرید کرده و یا حتی به صورت کاملا دیجیتال فعالیت‌های خود را گسترش میدهند.

این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به داشتن مکان فیزیکی برای انجام فعالیت‌های تجاری و یا فروش، به بازارهای گسترده و نیروی کار زبده دسترسی پیدا کنند.

 

۳. هزینه‌های ثابت و متغیر

هنگام انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار خود، هزینه های ثابت و متغیر باید بر اساس بودجه و حاشیه سود تخمینی شما در نظر گرفته شود. قیمت اجاره یک هزینه ثابت و مکرر است که بخش عمده ای از کل هزینه های شما را تشکیل می دهد، در حالی که هزینه آب و برق، شامل آب، برق، گاز، تلفن و اتصال به اینترنت متغیر است.

قبل از امضای اوراق اجاره، توصیه می‌شود که یک تحقیق کامل در مورد مکان انجام دهید و با سایر صاحبان مشاغل در محل انتخاب شده صحبت کنید تا از نحوه محاسبه هزینه های متغیر مطمئن شوید. همچنین باید هزینه های پنهان مربوط به انتخاب محل کسب و کار مانند هزینه های نوسازی، مالیات بر دارایی (+)، هزینه های بیمه، تعمیر و نگهداری تجهیزات شهری و ارتقاء و هزینه های پارکینگ را در نظر داشت که همگی می توانند به مقدار قابل توجهی برسند.

 

۴. جمعیت شناسی

جمعیت شناسی به داده های مربوط به ویژگی های اجتماعی-اقتصادی جمعیت یک مکان جغرافیایی خاص اشاره دارد. این معیار شامل جزئیاتی مانند سن، جنسیت، محل سکونت، سطح تحصیلات، شغل، سطح درآمد و مالکیت خانه است.

در حین انتخاب محل کسب و کار، مطالعه جمعیت شناسی مکان به شناسایی بازار هدفی کمک می کند که برای ایجاد یک پایگاه مشتری قوی برای محصولات و خدمات شما نیاز است.

 

با تجزیه و تحلیل ترجیحات و رفتار خرید گروه مشتری هدف خود و انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار  خود، می توانید فروش بالاتری را برای کسب و کار خود تضمین کنید. برای مثال، اگر کسب‌وکار شما ابزارهای فناوری می‌فروشد، انتخاب یک منطقه تجاری که جمعیت آن جوان‌تر است به جای منطقه قدیمی‌تر، برای فروش کلی شما مطلوب خواهد بود.

 

۵. در دسترس بودن استعدادها

شرایط اشتغال در هر منطقه بسته به عوامل جمعیتی و اقتصادی مختلف متفاوت خواهد بود. از آنجایی که در دسترس بودن استعدادهای برتر یکی از محرک‌های کلیدی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مکان کسب‌وکار است، کشف استعدادهای موجود در یک منطقه مهم است.

علاوه بر این، به دست آوردن یک تخمین تقریبی در مورد تعداد افرادی که مایل به نقل مکان به مکانی که کسب و کار شما در آن قرار دارد نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های استخدامی را که در رشد نیروی کار واجد شرایط دخیل است، ارزیابی کنید.

 

۶. رقبا در انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار

با توجه به رقبایتان، یک مکان تجاری می تواند شمشیری دولبه باشد. با قرار دادن کسب و کار خود در منطقه ای نزدیک به رقبای خود، می توانید مشتریان مازاد رقیب خود را جذب کنید یا در نهایت مشتریان خود را به رقبای خود از دست دهید. از این رو، تصمیم به قرار دادن کسب و کار در نزدیکی رقبایتان باید با دقت گرفته شود.

 

توصیه می شود یک مکان تجاری را انتخاب کنید که از رقبایتان اشباع نشده باشد. همچنین، ممکن است در برخی مکان ها رقابت پراکنده ای پیدا کنید که ممکن است نشان دهنده تقاضای کم برای محصول یا خدمات شما باشد.

اطمینان از اینکه تقاضای زیادی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد قبل از انتخاب مکان مناسب برای کسب و کارتان ضروری است. منطقه ای که سطح رقابت سالمی دارد توصیه می شود زیرا به شما امکان می دهد از تقاضای غالب مصرف کنندگان استفاده کنید.

 

۷. زیرساخت و دسترسی

ممکن است ساختمان‌های قدیمی زیرساخت کافی برای پاسخگویی به نیازهای کسب و کارهای پیشرفته امروزی نداشته باشند. همیشه ایده خوبی است که مطمئن شوید ساختمانی که انتخاب می کنید دارای برق، آب، تلفن، تهویه مطبوع و اتصالات جاده ای لازم برای برآوردن نیازهای زیرساختی فعلی و آینده شما باشد.

 

در هنگام انتخاب مکان باید در دسترس بودن فضاهای پارکینگ کافی برای کارکنان و مقررات دسترسی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شود. همچنین باید مدت زمانی را که کارمندان برای رفت و آمد به محل کسب و کار شما نیاز دارند را در نظر بگیرید، زیرا مشکلات ترافیکی برای کارمندان طاقت فرسا است.

مکانی که در موقعیت مطلوبی هم برای مشتریان و هم برای کارمندان قرار گرفته باشد، حداقل ترافیک داشته باشد و به خوبی به سیستم های حمل و نقل عمومی متصل باشد توصیه می شود.

 

۸. شبکه توزیع

شبکه توزیع به گروهی از عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، تأسیسات ذخیره‌سازی و سیستم‌های حمل‌ونقل متصل است که دریافت کالا را برای تحویل نهایی به مشتریان تسهیل می‌کند. یک شبکه توزیع که به خوبی سازماندهی شده است باید سریع و قابل اعتماد باشد که یک راه نجات حیاتی است که در تلاش است تا نیازهای مشتریان و کاربران نهایی را فورا برآورده کند.

 

هنگام شناسایی یک مکان ایده آل برای کسب و کار خود، اطمینان حاصل کنید که در نزدیکی تامین کنندگان شما قرار دارد. قرار دادن کسب و کار خود در منطقه ای با شبکه توزیع قوی، هزینه های لجستیک و حمل و نقل شما را به حداقل می رساند و در نتیجه هزینه کل عملیات شما را کاهش می دهد.

 

 

۹. امنیت

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، احساس امنیت و محافظت عاملی است که اغلب دست کم گرفته می شود اما باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از مشاغل ممکن است به ترتیبات امنیتی دقیق تری نسبت به سایرین نیاز داشته باشند. برای مثال، یک جواهرفروشی به ساختمانی با سیستم هشدار پیشرفته نیاز دارد، در حالی که یک رستوران می تواند با یک قفل محکم از نظر امنیت مدیریت کند.

 

هنگام مقایسه مکان ها، توصیه می شود ساختمانی را انتخاب کنید که ملک به شما اجازه می دهد دوربین ها و سایر لوازم امنیتی را برای ایمنی و امنیت کارکنان، مشتریان و تجهیزات تجاری خود نصب کنید.

آمار کلی جرم و جنایت یک محل نیز باید ارزیابی شود و در صورتی که کسب و کار شما دارای موجودی است مستعد سرقت و سرقت باشد، باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام داد. علاوه بر این، اگر ساعات کاری شما تا اواخر شب طول بکشد، باید ترتیبی اتخاذ کنید تا اطمینان حاصل شود که ایمنی کارمندانتان به خطر نیفتد.

 

نتیجه‌گیری برای محل مناسب برای کسبوکار

یک مکان تجاری که در نگاه اول عجیب و غیرمعمول به نظر می رسد، ممکن است پتانسیل زیادی برای رشد داشته باشد. برعکس، یک مکان تجاری شیک و لاکچری ممکن است به دلیل مشکلات اساسی شما را در آینده ناامید کند.

انتخاب محل کسب و کار مناسب یک تصمیم پرمخاطره است که بر منابع، زمان و نیروی انسانی سازمان شما تأثیر دارد. وقتی قبل از نهایی کردن یک مکان، همه عوامل موثر بر موفقیت فعلی و آینده کسب و کار خود را به دقت در نظر بگیرید، احتمالا انتخاب هوشمندانه‌تری انجام خواهید داد.

 

ما در سازمان مدیریت صنعتی اصفهان با پشتوانه سه دهه تجربه در آموزش و مشاوره به مدیران و صاحبین کسب و کار، با دوره‌های عالی مدیریت (MBA،DBA و EMBA) در کنار شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به صفحه دوره MBA در اصفهان بروید.