این روزها بسیاری از افراد ایده‌های خارق‌العاده‌ای برای شروع یک کسب‌وکار جدید دارند. قطعاً چگونگی استارت کار برای این افراد بسیار حائز اهمیت است. حال این افراد تازه‌کار چگونه و از چه روشی ایده خود را عملی کنند؟ بسیاری از افراد نیز در تلاش برای بهینه کردن کسب‌وکار خود از طریق یک روش مناسب هستند.

قطعاً داشتن یک برنامه اصولی و انتخاب یک مدل کسب‌وکار مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. پس سعی کنید با نوشتن برنامه‌های مختلف و مدل‌های کسب‌وکار گوناگون ذهن خود را از ایده منطقی گمراه نکنید. امروزه می‌توان تکنیک‌های بسیار موثر و مهمی به نام بوم مدل کسب و کار را در کسب‌وکار به‌کار برد. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار یک روش و تکنیک بسیار مهمی است که برای عملی کردن ایده کسب و کار از آن استفاده می‌کنند. این ابزار مدیریتی یک نوع استراتژیک خاصی هستند که با کمک آن ایده و طرح کسب‌وکار شما به راحتی توصیف می‌شود.

حتی این ایده به شما اجازه می‌دهد تا مدل کسب‌وکار خود را طراحی و آن را به بازدهی یا تولید برسانید. در این میان شما ایده خود را به چالش می‌کشید و بدون شک با تغییرات بسیار زیادی نیز همراه خواهد بود. این ابزار ساده تصویری کسب‌وکار شما را در مراحل مختلفی توصیف می‌کنند.

در این مدل و برنامه به چگونگی ارائه خدمات، تولید محصول، پشتیبانی، تحویل محصول به مشتری و حتی به اهداف کلی کسب‌وکار می‌پردازند. صاحبان کسب‌وکاری که قصد دارند ساختار کسب‌وکار خود را به دیگران ارائه دهند نیز می‌توانند از مدل کسب و کار استفاده کنند. چرا که بر اساس این برنامه چگونگی درآمدزایی شما نشان داده می‌شود. همچنین نوع محصول و خدمات تولیدی را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهید.

مقایسه بوم مدل کسب و کار با بیزینس پلن

یکی از دغدغه‌های مهم کاربران مقایسه بوم مدل کسب و کار با بیزینس پلن و بررسی تفاوت این دو است. بد نیست بدانید این دو برای بهبود کسب‌وکار و رسیدن به موفقیت نوشته می‌شوند. در هر مدل در راستای کمک به کسب‌وکار پیشنهاداتی و راهکارهایی وجود دارد.

حال هدف از نگارش بیزینس پلن و بوم مدل می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. در طرح کسب‌وکار به‌عنوان یک طرح جامع  با مفهوم کسب‌وکار خود آشنا می‌شوید. همچنین می‌دانید که عملکرد این کسب‌وکار چگونه است.

حال در مدل کسب و کار بر اساس یک برنامه و طرح برای کسب درآمد قدم برمی‌دارید. به‌طورکلی مدل کسب‌وکار با بیزینس پلن وابستگی متقابلی با یکدیگر دارند. این دو در طول بازه‌های زمانی مختلف پایا بوده و دائماً در حال تغییر هستند. اگر هدف شما موفقیت در کسب‌وکار است، پس حتماً به‌صورت دوره‌ای و مکرر تغییرات این دو را مطالعه کنید.

بوم مدل کسب و کار به‌عنوان قلب تپنده یک شرکت برای موفقیت کسب‌وکار کمک می‌کند. با کمک این برنامه ایده اولیه کسب‌وکار و چگونگی اجرای آن را می‌توانید توصیف کرده و به بررسی سود بپردازید. حال بیزینس پلی ساختار سازمانی دارد که تنها به توصیف جزئیات ایده کسب‌وکار اشاره می‌کند. با استفاده از این برنامه طی یک بازه زمانی مشخصی استراتژی سازمان و اهداف آن مشخص می‌شود.

به‌طورکلی این دو در بررسی جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. معمولاً بیزینس پلن برای تامین مالی کسب‌وکار و جذب سرمایه ایده مناسبی خواهد بود. حال اگر به دنبال پایه‌ریزی کسب‌وکار نوپا هستید، می‌توانید از بوم مدل استفاده کنید.

 

بیزینس مدل

 

مزایای بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار برای موفقیت در هر شغلی و رقابت با شرکت‌ها و افراد بسیار قدرتمند یک ایده طلایی است. با طراحی این برنامه می‌توانید تمامی ورودی و خروجی‌های کسب‌وکار خود را مشخص کنید. در نتیجه با خیالی آسوده ی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید.

اگر مدیریت درستی داشته باشید بدون شک سودآوری در کسب‌وکار شما نیز روز به روز با افزایش مشتریان، بیشتر می‌شود. حال استفاده از این طرح دارای مزایای بسیار زیادی برای کسب‌وکارهای نوپا است.

به کارگیری این طرح هیچ محدودیتی برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک ندارد. چه بسا اینکه برای کسب‌وکارهای نوپا می‌توانید یک برنامه‌ریزی دقیقی از تمام ورودی‌ها و خروجی‌ها داشته باشید. حال برای دیگر کسب‌وکارهای در حال اجرا نیز می‌توانید ساختار کلی آن را در بازه زمانی حال مورد بررسی قرار دهید.

مدل کسب و کار به‌عنوان یک طرح جدید، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. از این رو می‌توان برنامه نوشته شده را در بازه‌های زمانی مختلف تغییر داد. در واقع در یک بازه زمانی ممکن است تشخیص دهید که این کار یا ایده می‌تواند در موفقیت کسب و کار شما تاثیرگذارتر باشد. در نتیجه تغییراتی روی مدل کسب‌وکار ایجاد می‌کنید که قابلیت بررسی دارد.

با توجه به  مدل کسب‌وکار به بررسی تمامی جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار و ارتباط آن‌ها با یکدیگر می‌پردازید.

از مدل کسب‌وکار برای شرح هدف و ایده کسب‌وکار خود برای شرکا و سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنید.

از مهمترین مزایای بوم مدل کسب و کار می‌توان به بیان جزئیات دقیق و مهم کسب‌و‌کار اشاره داشت. چه بسا این‌که به جای پردازش به جزئیات غیر ضروری به تمامی نکات مهم کسب‌وکار می‌پردازد که در موفقیت تاثیر دارد.

نحوه نوشتن

برای عملی کردن کسب‌وکار بدون شک باید از روش‌های پیشرفته‌ای چون بوم مدل کسب و کار استفاده کرد. با کمک این طرح در ذهن شما ایده‌های خارق‌العاده و جدیدی خلق می‌شود. در نتیجه با بررسی مداوم این ایده‌ها یک تصویر واضح از آن‌ها خواهید داشت. البته شما باید با نحوه نوشتن این طرح جامع و موثر آشنا باشید‌.

اهمیت کسب و کار

در گام نخست باید چرایی کسب‌وکار خود را مشخص کنید. بدون شک این اهمیت کسب‌وکار چیزی فراتر از درآمد خواهد بود که گاهی به منظور تامین نیاز بازار است.

هدف

باید بدانید که با چه هدفی این ایده را عملی می‌کنید قرار است نیاز چه قشری از جامعه با ارائه کسب‌وکار شما برطرف شود. همچنین تمامی اهداف قابل دستیابی و کوتاه مدت را تعیین می‌کنید.

بخش‌بندی مخاطبان

با توجه به ارزش بالفعل و بالقوه مخاطبین شما باید مورد توجه باشد. در واقع هدف از این کار تامین نیاز مخاطبین است که برخی از آن‌ها مهمتر هستند و در اولویت قرار می‌گیرند.

ارزش گذاری

در این مرحله باید به بررسی ارزش پیشنهادی بپردازید که مشتریان قرار است از آن استفاده کنند. در نتیجه با توجه به ارزش پیشنهادی قیمت نیز مشخص خواهد شد.

ارتباط با مشتری

یکی از نکات مهمی که در بوم مدل کسب و کار باید به آن توجه داشت، چگونگی ارتباط صحیح با مشتریان است. بدون شک برای جذب مشتری و نگهداری آن باید ارتباط قوی و درستی داشته باشید. با ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان با توجه به کیفیت و قابلیت‌های محصول و خدمات، ارزشی در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کنید.

 

آموزش طراحی بوم مدل کسب و کار

 

مراحل نوشتن مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار طی یک برنامه مشخص و مراحل مختلفی نوشته می‌شود. مهم‌ترین مراحلی که باید به آن‌ها دقت بسیار زیادی داشت شامل موارد زیر هستند. 

ایجاد مسیر ارتباطی

از مهمترین اقداماتی که باید به آن توجه کنید ارزیابی کانال‌ها است. شما می‌توانید با ایجاد کانال‌های ارتباطی ارزش‌های پیشنهادی را به مشتریان برسانید.

برنامه‌ریزی درست

نیروی انسانی، حق امتیاز، محل کسب‌وکار، برند و غیره در بوم مدل کسب و کار نقش دارند. تعیین این منابع کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار و البته جذب مشتری بسیار حائز اهمیت است. تمامی فعالیت‌های مدل کسب و کار نیز با این منابع کلیدی باید در ارتباط مستقیم باشند.

شناسایی همکاران

برای شناسایی شرکاء و همکاران کلیدی باید توجه کنید که کدام یک از منابع کلیدی شما به این شرکاء وابستگی دارد. معمولاً شرکاء و همکاران خود را از بین افرادی انتخاب کنید که با آن‌ها منابع کلیدی مشترکی دارید.

مدیریت هزینه

یکی دیگر از مراحل نوشتن مدل کسب و کار تعیین ساختار هزینه‌ها است. مدیریت هزینه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و برای این کار باید هزینه‌ها را شناسایی کنید. برخی از هزینه‌ها تنها یک بار و برخی همیشگی پرداخت می‌شوند. حال مبلغ برخی از هزینه‌ها ثابت می‌ماند؛ اما برخی از مبالغ دائماً در حال تغییر است.

نیاز مشتری

در این مرحله باید بررسی کنید که در بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما کدام نیاز مشتری سطح استقبال و فروش بالاتری دارد. همچنین باید بررسی شود که مشتری‌ها تا چه حد برای خرید محصولات حاضر هستند هزینه پرداخت کنند.

بازه زمانی برای بازنگری مجدد

برای حرفه‌ای شدن در کسب‌وکار خود در گام نخست باید تخصص کافی در آن حوزه داشته باشید. اخذ مدرک تحصیلی برای حرفه‌ای شدن در هر کاری کافی نیست. می‌توانید در دوره‌ مدیریت بازرگانی شرکت کنید و صفر تا صد مدیریت اصولی را بیاموزید.

با شرکت در این دوره‌ها تخصص کافی برای مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی و مدیریت عملیاتی خواهید داشت. حال این دوره‌های آموزشی توسط شرکت‌های مختلفی برگزار می‌شود. می‌توانید با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این دوره‌ها شرکت کنید.

چند نکته مهم در رابطه با مدل کسب و کار

برای موفقیت در کسب‌وکار قطعاً ایده‌های مختلفی در ذهن صاحبان مشاغل جرقه می‌خورد. چه بسا این‌که همین ایده می‌تواند خود شروع یک کسب‌وکار موفق باشد. استفاده از طرح مدل کسب و کار بدون شک برای کسب‌وکارهای نوپا مهم‌ترین عامل موفقیت آن‌ها خواهد بود. حال بهتر است برای استفاده از این طرح به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

برای نوشتن مدل کسب‌وکار حتماً از یک شخص توانمند کمک بگیرید. هرگز بوم مدل را به تنهایی انجام ندهید، چرا که ایده‌های یک تیم چند نفره می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

یک برنامه‌ریزی درست بنویسید و بر اساس همین برنامه‌ریزی پیش بروید. البته در فرآیند کار و مراحل این مدل اگر مطمئن هستید طرح یا ایده دیگری بهتر است، باید تغییراتی در آن ایجاد کنید.

کدگذاری رنگی در بوم مدل کسب و کار قانون الزامی نیست. بسیاری از افراد به دلخواه ترجیح می‌دهند برای نمایش پیوند بین عناصر از رنگ‌های متنوع استفاده کنند.

قانونی برای قرار گرفتن تمامی مراحل مدل کسب‌وکار در یک مرز رسمی وجود ندارد. حتی می‌توانید خارج از مرز رسمی کسب‌وکار نکات و ایده‌های جالبی ارائه دهید.

در بسیاری از کسب‌وکارها برخی از فعالیت‌ها و منابع، بیرون از حیطه کاری تامین می‌شود. حال این فعالیت و منابع را باید با کسب‌وکار خود مرتبط کنید.

در این فرآیند به جریان درآمدی توجه داشته باشید چرا که بدون درآمد کسب‌وکار شما منحل می‌شود. پس داشتن یک ساختار هزینه درست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدل کسب‌وکار خواهد بود.

مهمترین بخش‌های مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار را با نام ابزار بصری نیز می‌شناسد که به سبب ارائه یک دید کلی از صفر تا صد کسب‌وکار با این نام شهرت دارد. این برنامه از چند بخش مهم تشکیل می‌شود که مهم‌ترین آن مربوط به کسب‌وکار و مشتریان است. برای موفقیت در هر کسب‌وکاری تعداد مشتریان و البته نوع مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه جذب مشتری بیشتر باشد، سطح فروش خدمات و محصولات نیز به طبع افزایش می‌یابد.

حال بسته به حجم خرید مشتریان نیز بازدهی کسب‌وکارها متفاوت خواهد بود. با استفاده از مدل کسب و کار می‌توانید یک استراتژی کاملی با ارتباط بین مشتری و سازمان یا شرکت مربوطه به وجود بیاورید. البته مدل کسب و کار از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. در هر بخش نیز می‌توان به اهمیت تاثیرگذاری این روش‌ها در موفقیت کسب‌وکارها اشاره کرد. پس تاثیرگذاری هر یک از بخش‌های مختلف این مدل را فراموش نکنید.

 

جمع‌بندی

بوم مدل کسب و کار یک نقشه کاملی است که از آن برای عملی کردن ایده کسب‌وکار می‌توان استفاده کرد. این ابزار مدیریتی وضعیت کسب‌وکار نوپا را به‌صورت کامل مورد آنالیز قرار می‌دهد. هدف اصلی استفاده از این طرح معرفی استارت آپ به شرکاء و حتی سرمایه‌گذاران است. چگونگی نوشتن برنامه این طرح برای هر نوع کسب‌وکاری اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه‌بسا اگر در ذهن شما ایده جدیدی جرقه خورده و به دنبال عملی کردن آن هستید. برای نوشتن طرح کسب‌وکار بهتر است حتماً از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان سازمان مدیریت صنعتی جهت راهنمایی شما عزیزان برای نوشتن یک برنامه مناسب پاسخگو هستند.