در این مقاله از سلسله مقالات و آموزش‌های رایگان سازمان مدیریت صنعتی، قصد داریم به بررسی مخاطبین دوره‌های مدیریت حرفه‌ای و به خصوص MBA بپردازیم، تا در کنار هم ببینیم آیا وقت گذاشتن برای این دوره‌ها برای ما فایده‌ای دارد؟ آیا ما میتوانیم مخاطب این دوره‌ها باشیم و مواردی مثل این. پس همراه ما بمانید!

دوره MBA را بشناسیم

چند سالی که MBA به‌عنوان دوره آموزشی پر رونق در محافل علمی و عمومی شنیده می‌شود. دوره‌ MBA که قدمتی بالای صد سال دارد بنابر ضرورت پیشرفت علم مدیریت و نیاز افراد به کسب دانش مدیریتی، اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

بیایید اول از همه MBA را بررسی کنیم تا بتوانیم دقیق‌تر درباره آن صحبت کنیم و به پاسخ این سوال برسیم که مخاطبان دوره MBA کیستند و رشته MBA برای چه کسانی مفید است؟

MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است و گاهی در مقالات و مطالب فارسی شما آن را به شکل دوره ام بی ای می‌بینید.

اکنون ادامه مقاله را بخوانید تا دقیق برایتان مشخص شود به چه دلیلی به دنبال کسب دانش در دوره MBA باشید و با گذراندن دوره MBA برای چه چیزی آماده می‌شوید؟

 

مخاطبان دوره MBA کیستند؟

رسالت و هدف طراحان آموزشی دوره MBA، توسعه ظرفیت مدیریتی مخاطبان این دوره است؛ به‌عبارت‌دیگر تمام افرادی که به نحوی نیاز به دانش مدیریتی دارند می‌توانند در دوره MBA ادامه تحصیل دهند. لزوما این افراد در دوره‌های گذشته تحصیلشان، مدارک مدیریتی ندارند یا دانش‌آموخته رشته‌های مدیریتی نیستند بلکه افراد با زمینه‌های تحصیلی مختلف می‌توانند در دوره MBA حضور پیدا کنند.

تمامی افرادی که در سِمَت‌های مدیریتی مشغول به کار هستند یا کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند می‌توانند با کسب دانش حوزه مدیریت در دوره MBA، به شکل موفق‌تری در محیط کار عمل کنند، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند، با تفکر سیستمی، نگرشی سنجیده داشته باشند و با افزایش قدرت حل‌مسئله بهترین راهکار را برگزینند.

 

 

اگر به راه‌اندازی کسب ‌و کار شخصی فکر می‌کنید، دوره MBA برای شما مناسب است

یکی از نیازهای ضروری هر فردی که کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کرده است، دانش مدیریتی است. از زمانی که ایده‌ای به ذهن شما می‌رسد و تردید دارید تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد، تا تشکیل تیم کاری، تحلیل اقتصادی، نحوه بازاریابی و فروش، هنر متقاعدسازی و مذاکره و شبکه‌سازی همه این‌ها نیاز ضروری شما برای اداره موفق کسب و کارتان است.

توسعه مهارت های فردی، یکی‌دیگر از نیازهایی است که اکثر مدیرانی که کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند به آن اشاره کرده‌اند و تمایل دارند که نه تنها این مهارت‌ها را در خود توسعه دهند بلکه قصد دارند یک تیم کاری را تشکیل دهند که ظرفیت پرورش این مهارت‌ها را در خود داشته باشد.

تمامی مدیرانی که می‌خواهند از مدل و روش‌های سنتی خود فاصله بگیرند و دانش نوین مدیریتی کسب کنند و خواستار آن هستند که تغییری در تفکر و نگرش در تصمیم‌گیری‌هایشان داشته باشند، می‌توانند با خیال راحت دوره MBA را انتخاب کنند تا با حضور در کلاس‌ها و انجام کارهای عملی و تجربه‌اندوزی بتوانند این هدف را محقق کنند و دست کسب و کار خود را بگیرند و پله‌پله آن را رشد دهند.

اگر شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار هستید؛ کسب و کار شما در هر مرحله‌ای از بلوغ که باشد نیاز به مهارت شما برای اداره کردن دارد. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما نوپاست و در مراحل اولیه بلوغ به سر می‌برد یا چند سالی است در بازار توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید و در صدر انتخاب مشتریان باشد. به‌هر‌حال شما باید بتوانید بنابر پویایی‌های محیطی، کسب و کارتان را رشد دهید تا از گردونه رقابت حذف نشوید.

تفکر استراتژیک آن چیزی است که به شما یاد خواهد داد کدام استراتژی را در کدام زمان به کار بگیرید تا درصد خطا را کاهش دهید و مسیری درست را انتخاب کنید تا شرکت‌تان را به سودآوری برسانید.

 

اگر به فکر راه‌ اندازی استارتاپ هستید، دوره MBA برای شما مناسب است

حتما می‌دانید زمانی‌که استارتاپ ها شروع به فعالیت می‌کنند، پذیرفته‌اند که مسیری پر فراز و نشیب پیش روی خود دارند و باید بتوانند با عدم قطعیت ها کنار بیایند تا در نهایت بتوانند نتیجه مطلوب را کسب کنند. آزمون و خطاهای زیادی که در یک استارتاپ اتفاق می‌افتد، مستلزم کار تیمی و تاب‌آوری است که یک مدیر کاربلد که توان رهبری یک تیم را دارد می‌تواند این کار را انجام دهد.

آنچه یک مدیر یا بنیانگذار یک استارتاپ نیاز دارد، تسلط پیدا کردن برای مدیریت این شرایط و رهبری تیم کاری است. رشته MBA با پوشش دادن سرفصل‌ های مدیریتی و مهارت های توسعه فردی به مدیران و رهبران استارتاپ ها کمک می‌کند تا ظرفیت مدیریتی خود را افزایش دهند و بتوانند به طور کارآمد به برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل بپردازند.

برندسازی و تجاری کردن، همان مسیر سختی است که یک استارتاپ طی خواهد کرد که مستلزم تلاش سخت است و یکی از راه‌های موفق شدن در این مسیر، کسب مهارت است. رشته MBA می‌تواند آنچه یک مدیر استارتاپ نیاز دارد را به او بدهد تا بتواند با دیدی استراتژیک و تفکر سیستمی، ایده‌‌ها را محک بزند و بهترین تصمیمات را اتخاذ کند.

از طرف دیگر دوره MBA به مدیران استارتاپ ها کمک می‌کند بهتر با مشتریان تعامل داشته باشند، روش‌های انجام بازاریابی را بشناسند و بهترین آن را انتخاب کنند، سرمایه انسانی را به نحو بهینه مدیریت کنند و در کل توانمندی بیشتر برای مدیریت یک استارتاپ داشته باشند.

 

رشته MBA برای چه کسانی مفید است؟

  • افرادی که وظیفه طراحی، مدیریت و رهبری تمام شرکت یا بخشی از یک شرکت را به عهده دارند؛
  • افرادی که به دنبال ایجاد تحول در کسب‌وکارشان مطابق با شرایط روز بازار و پویایی‌های محیطی هستند؛
  • افرادی که به دنبال نوآوری در سازمان یا شرکت‌شان هستند؛
  • افرادی که قصد کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار شخصی دارند؛
  • افرادی که قصد راه‌ اندازی یک استارتاپ دارند؛
  • افرادی که تمایل دارند به‌عنوان مشاور مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت کنند؛
  • و افرادی که به دنبال توسعه مهارت‌ های فردی و افزایش ظرفیت مدیریتی خود هستند.

 

 

جمع‌بندی

مصاحبه با افرادی که دوره MBA را گذرانده‌اند بیانگر این موضوع است که اکنون اداره موثر و رهبری کارآمد کل یک شرکت یا بخشی از یک شرکت را به عهده دارند. رشته MBA این قابلیت را در آن‌ها ایجاد کرده است که بتوانند با دیدی تحلیلی به زوایا نگاه کنند و در نهایت با قدرت حل‌مسئله‌شان، مسائل مبتلابه سازمانی را حل کنند.

دانش‌آموختگان MBA این توانایی را دارند که استراتژی‌ها و فعالیت‌هایی را که قرار است در شرکت یا سازمان پیاده‌سازی شود، به‌طور سنجیده بررسی کنند و درباره آن تصمیم بگیرند.

استقبال زیادی که از سوی کارفرمایان برای انتخاب همکاران و کارکنان از بین افرادی که رشته MBA خوانده‌اند، نشان‌دهنده آن است که این افراد را به‌عنوان افرادی با توان مدیریتی بالا پذیرفته‌اند. همچنین بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ ها از دانش‌آموختگان MBA درخواست می‌کنند به‌عنوان مشاور در کنارشان باشند.

در این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که مخاطبان دوره MBA کیستند و رشته MBA برای چه کسانی مفید است؟

اگر شما هم تصمیم دارید ظرفیت مدیریتی خود را افزایش دهید، سازمان مدیریت صنعتی اصفهان به‌عنوان یک بیزینس اسکول یا مدرسه کسب و کار، سابقه‌ای طولانی در برگزاری دوره های MBA و DBA دارد و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان آموزشی این مجموعه تماس بگیرید.