نقش دیجیتال مارکتینگ در آینده شغلی شما

قبل از آنکه آینده شغلی خود را تصور کنید، به این فکر کنید که از ۵ سال گذشته تا کنون کدامیک از کارهایتان را در بستر فضای مجازی انجام می‌دهید؟ مطمئنا شما اگر دارای تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ باشید از اینترنت برای سفارش مایحتاج روزانه، رزرو بلیط سینما، پرداخت قبوض، پیدا کردن خانه برای اجاره یا خرید و حتی سرگرم کردن خودتان استفاده می‌کنید.

همان‌طورکه می‌بینید زندگی همه افراد به نحوی با اینترنت و فضای مجازی گره خورده است و هر کسب‌وکاری برای آنکه بتواند بقای خود را حفظ کند، بایستی در اینترنت حضور فعال داشته باشد. وقتی صحبت از حضور فعال می‌شود، منظورمان این نیست که با راه‌اندازی یک پیج اینستاگرام یا سایت، کار تمام است بلکه جذب، همراه کردن و وفادارسازی مشتری در این فضا، یک تخصص است که به آن دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که نقش دیجیتال مارکتینگ در آینده شغلی شما چیست و آنچه در ادامه می‌خوانید عبارت است از:

  • دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده
  • یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می‌دهد؟
  • مهارت‌هایی که یک دیجیتال مارکتر نیاز دارد
  • برای دستیابی به شغل دیجیتال مارکتر از کجا شروع کنم؟
  • نقش دیجیتال مارکتینگ در آینده شغلی شما

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

دیجیتال مارکتینگ که با عنوان بازاریابی الکترونیکی یا بازاریابی آنلاین هم شناخته می‌شود، برای جذب مشتریان و مراجعان یک کسب‌وکار از ابزارهایی مثل شبکه‌ های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو، اپلیکیشن و… استفاده می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ دربردارنده این موارد است:

  • ایجاد آگاهی از برند و تثبیت برند
  • تدوین برنامه برای تولید انواع محتوا، بازاریابی محتوایی و تدوین استراتژی محتوایی
  • رصد فعالیت و تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان برای تعریف اقدام‌های بعدی
  • تحقیق برای بهره‌مندی استفاده از فرصت‌های جدید رسانه‌ای
  • همکاری و ارتباط با افرادی که در حوزه های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند مانند گرافیست‌ها، تولیدکنندگان محتوا و…
  • همگام بودن با ترندهای روز و بهره‌مندی از آن‌ها

مواردی که گفته شد، تنها بخشی از فعالیت های حوزه دیجیتال مارکتینگ است و بنا به نوع و اندازه کسب‌وکار، فعالیت‌های متنوعی برای این حوزه تعریف می‌شود.

یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می‌دهد؟

یک دیجیتال مارکتر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اقدام به بازاریابی می‌کند. با تحلیلی که از رقبا و بازار به دست می‌آورد، استراتژی‌هایی را تدوین می‌کند تا بتواند سایت یا شبکه اجتماعی پر مخاطب داشته باشد و با تدوین نقشه سفر مشتری و تدوین محتوای جدید و به‌روز، کسب‌وکار را پویا و زنده نگه می‌دارد و روز‌به‌روز مخاطبان بیشتری را جذب و برای وفادارسازی مخاطبان قدیمی تلاش می‌کند.

ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ

وقتی می‌شنوید دنیای دیجیتال مارکتینگ، تعجب نکنید؛ چون با ورود به این دنیا گویا وارد هزارتویی شده‌اید که هر بار به موضوع جدیدی می‌رسید. در ادامه به برخی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره شده است تا شما دقیقا متوجه شوید وقتی حرف از گستردگی دیجیتال مارکتینگ می‌شود، منظور چیست؟

شاخه های دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • سئو
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو
  • رسانه‌های پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • افیلیت مارکتینگ
  • تحلیل داده
  • بازاریابی محتوا

اگر قصد دارید وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید، خوب است با تمامی شاخه‌های آن آشنا باشید اما در نهایت یک یا دو شاخه را انتخاب کنید و در یادگیری آن عمیق شوید و کار تخصصی خود را در آن شاخه آغاز کنید. بعضی از شاخه‌ها مثل بازاریابی محتوایی، شاخه اصلی محسوب می‌شوند که عنصر کلیدی در همه شاخه‌ها محسوب می‌شوند.

مهارت‌هایی که یک دیجیتال مارکتر نیاز دارد؟

مهارت‌ های دیجیتال مارکتر به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱. مهارت های فنی ۲. مهارت های نرم

مهارت های فنی دیجیتال مارکتر، او را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند اما دیجیتال مارکتر بایستی مهارت‌هایی داشته باشد که بتواند به پیشروی کار کمک کند. اگر مدیر یک تیم باشد باید بتواند به خوبی تیمش را مدیریت کند و از همه مهم‌تر با سایر واحدهای کسب‌وکار، کارفرما و مدیران دیگر واحدها، ارتباطی درست و حرفه‌ای برقرار کند. لازمه این ارتباط، مهارت ارتباطی در سطح بالا است.

مهارت های مهم دیگری که یک دیجیتال مارکتر باید آن را داشته باشد، خلاقیت، تفکر سیستمی و تحلیل و قدرت برنامه‌ریزی است.

برای دستیابی به شغل دیجیتال مارکتر از کجا شروع کنم؟

اینکه مشغول مطالعه این متن هستید، یعنی شما یاد گرفته‌اید که بخوانید پس برای دیجیتال مارکتر شدن هم باید یاد بگیرید و آموزش ببینید. کافی است استاد یا مربی خوب کنار شما قرار بگیرد و فضای تمرین‌ کردن را برای شما فراهم سازد تا شما در مسیر دیجیتال مارکتینگ رشد کنید و یاد بگیرید.

بعد از آن، باید برای به‌روز‌نگه‌داشتن خودتان کتاب و مقاله بخوانید و ویدئوهای آموزشی تماشا کنید و مهم‌تر از همه فرصت کوشش‌وخطا برای خودتان ایجاد کنید. می‌توانید از کسب‌وکار خودتان شروع کنید یا در کسب‌وکاری مشغول به کار شوید و در کنار سایر اعضای تیمِ بازاریابی دیجیتال، شما هم یاد بگیرید.

اگر به دنبال یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، ۶۴ ساعت آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ با یکی از بهترین اساتید این حوزه را برای شما تدارک دیدیم که می‌توانید در این لینک اطلاعات کامل دوره را مطالعه کنید.

نقش دیجیتال مارکتینگ در آینده شغلی شما

بیایید نگاهی به آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید تا متوجه شوید چگونه یادگیری دیجیتال مارکتینگ و کسب مهارت برای یک دیجیتال مارکتر خوب بودن می‌تواند آینده شغلی شما را تضمین کند.

همان‌طورکه در ابتدای مقاله گفته شد اکثر کسب‌وکارها ناگزیر هستند به دنیای دیجیتال وارد شوند. بقای آن‌ها در دنیای دیجیتال بدون دانش و تخصص امکان‌پذیر نیست و آن‌ها به افرادی نیاز دارند که مهارت کافی برای حضور پر قدرت در فضای مجازی را داشته باشند و چه کسی بهتر از یک فرد متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند خیال کسب‌وکار را راحت کند.

از طرفی دیگر، یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می‌تواند خودش را به یک شرکت یا کسب‌وکار، محدود نکند؛ بلکه دانش و تخصصش را در اختیار کارفرماهای متعددی قرار دهد و بابت آن پول دریافت کند. اگر به صورت پروژه‌ای به انجام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ بپردازد، زمان کاری را خود فرد تعیین خواهد کرد و می‌تواند در هر ساعت و زمانی که ترجیحش باشد کار کند و کسب درآمد داشته باشد.

رو به رشد بودن صنعت دیجیتال مارکتینگ، این امکان را به شما می‌دهد که همیشه در حال پیشرفت باشید. موضوع مهم دیگر این است که شما با یادگیری دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کسب‌وکار خود را رشد دهید یا بر روی برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ خود، کار کنید.

نتیجه‌گیری

صنعت رو به رشد دیجیتال مارکتینگ، به خیلی از افراد و کسب‌وکارها ثابت کرده است که باید به این حوزه ورود کنند وگرنه محکوم به شکست هستند. کسب‌وکارهای زیادی به اهمیت دیجیتال مارکتینگ پی برده‌اند و از افراد متخصص دعوت کرده‌اند تا در کنار آن‌ها قرار بگیرند تا این مهم را انجام دهند.

در این مقاله درباره دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال مارکتر و مهارت‌های او صحبت کردیم و در نهایت نقش دیجیتال مارکتینگ در آینده شغلی شما را تشریح کردیم.