آیا گرفتن مدرک MBA ارزش تلاش کردن را دارد؟

به قلم لیزا کرکپاتریک                     سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

دوره مدیریت کسب‌وکار (MBA) چگونه عملکرد شرکت‌ها را ارتقا می‌بخشد؟

نتایج یک نظرسنجی که در پایان سال ۲۰۱۶ و توسط شورای هماهنگی و پذیرش تحصیلات تکمیلی (GMAC) انجام شد، نشان داد‌ برای فارغ‌التحصیلان مدیریت کسب‌وکار (MBA) که به دنبال فرصت‌های شغلی در بازار امروز هستند، چشم‌انداز شغلی مناسبی وجود دارد.

۱۶۷ استخدام‌کننده از ۱۴۰ شرکت با ابعاد مختلف و حوزه‌های کاری متفاوت، از جمله ۳۶ شرکت حاضر در فورچن جهانی ۵۰۰ (Fortune 500؛ فهرست ۵۰۰ شرکت پردرآمد آمریکایی که سالانه توسط مجله Fortune منتشر می‌شود) و (گروه‌های مشاوره چهار بزرگ؛ چهار شرکت بزرگ حسابرسی در آمریکا) به این نظرسنجی پاسخ دادند.

            یکی از یافته‌های کلیدی نظرسنجی این بود که حدود ۸۰ درصد کارفرمایان در سال ۲۰۱۷ برای استخدام فارغ‌التحصیلان مدیریت کسب‌وکار (MBA) برنامه‌ریزی می‌کردند؛ درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۶،‌ حدود ۶۸ درصد بود. همچنین، بسیاری از کارفرمایان اقدام به افزایش حقوق پایه‌ سالیانه به میزان هم‌سطح یا بالاتر از سطح نرخ تورم، برای نیروی کار تازه‌وارد خود نمودند.

          یکی‌دیگر از نتایج قابل توجه این مطالعه، بر اهداف سازمانی متمرکز بود. «بهبود عملکرد/ بهره‌وری» مورد بحث در این مطالعه، توسط ۷۴ درصد کارفرمایان و در موضوع اهدافی مانند «توسعه پایگاه مشتریان»، «کاهش هزینه‌ها»، «راه‌اندازی محصولات/ خدمات جدید»، «بهبود خدمات به مشتریان» و «توسعه‌ جغرافیایی» مورد استناد قرار گرفته و بدین ترتیب، در صدر فهرست موضوعات بحث‌برانگیز سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.

با توجه به مهارت‌هایی که در عصر جدید برای کارفرمایان اهمیت پیدا کرده است و با توجه به پویایی بازار کار، برخی موسسات آموزشی دست به کار شدند تا برنامه‌های آموزشی دوره‌های MBA را منطبق با نیاز بازار کار ارائه کنند تا مخاطبان دوره‌های آموزشی بتوانند خلاء‌های مهارتی و توسعه‌ای خود را در این دوره‌ها پُر کنند.

 برنامه آموزشی دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی نیز به گونه‌ای طراحی شده است که به افراد در به‌دست‌آوردن آن دسته از مهارت‌ها که شرکت‌ها به عنوان مهم‌ترین اولویت خود در استخدام معرفی می‌کنند، یعنی بهبود عملکرد و بهره‌وری سازمان، کمک می‌کند.

گذراندن دوره مدیریت کسب‌وکار (MBA) مزایای زیر را به همراه دارد:

    • مهارت‌های قابل انتقال: مهارت‌هایی که در این دوره تقویت می‌شوند، عبارتند از:‌ رهبری، خلاقیت، تجزیه‌و‌تحلیل، تفکر انتقادی و ارتباطات. این مهارت‌ها می‌توانند به شما برای کار در صنایع مختلف کمک کنند.
    • نرخ اشتغال بالاتر و ارتقای امنیت شغلی: تقاضای بالایی برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های MBA وجود دارد. پاسخ‌دهندگان نظرسنجی GMAC به این نکته اشاره داشته‌اند که استخدام فارغ‌التحصیلان MBA یک اولویت و بخشی حیاتی از استراتژی‌ استخدامی شرکت‌های آن‌هاست. در یک بازار کار شلوغ، فارغ‌التحصیلان MBA عامل تمایز خواهند بود. استخدام‌کنندگان شرکت‌ها گزارش می‌دهند که برخی از کارفرمایان، حاضر به همکاری با افراد فاقد مدرک MBA نیستند. مدیران کسب‌وکارها می‌دانند که فارغ‌التحصیلان MBA،‌ از همان روز اول، مجموعه‌ای از مهارت‌های ارزشمند و تخصص در تجارت را با خود به همراه می‌آورند.
    • فرصتی برای کسب تخصص در یک حوزه‌ خاص: در این دوره، شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با یک صنعت خاص، روی فعالیت‌های آن متمرکز شوید. این دوره‌، فرصتی برای اکتشاف صنایع مختلف یا مسیرهای شغلی متفاوت را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید مسیر مناسب خود را پیدا کنید. برای مثال MBA مدیریت سلامت، MBA مدیریت پروژه و MBA خرده‌فروشی از آن دسته حوزه‌هایی خاصی است که شما می‌توانید در آن ادامه تحصیل دهید.
    • فرصتی برای شبکه‌سازی کسب‌وکار: از طریق دوره MBA، شما می‌توانید از طریق تعامل با افراد مختلف در صنایع گوناگون، تجربه‌ی‌ خود را گسترش دهید تا دانشتان در مورد شیوه‌ها و رویه‌های تجاری، فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف افزایش یابد. کلاس‌های دوره MBA، ارتباطات ارزشمندی را در داخل و خارج از کلاس برای شما فراهم می‌کنند. این ارتباطات پتانسیل بالایی برای ارتباطات کاری آینده و کسب آموزه‌های جدید در خود جای داده‌اند.

    یادتان باشد شرکت‌هایی که بر بهینه‌سازی عملکرد و کنترل هزینه‌ها تمرکز دارند، در جست‌وجوی فارغ التحصیلان دانشکده‌های کسب‌وکار با تخصص مرتبط با صنعت‌شان هستند.

با گذراندن دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان، شما قادر خواهید بود مهارت مرتبط با بهبود عملکرد و بهره وری سازمانی را به رزومه خود اضافه کنید.