چگونه دوره مدیریت کسب و کار (MBA)، دانشجویان را به تفکر استراتژیک (راهبردی) ترغیب می‌کند؟

        سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

یکی از مهم‌ترین مزایای دوره مدیریت کسب و کار (MBA)، سرفصل‌های آموزشی منحصربه‌فرد آن است که امکان مطالعه تمام حوزه‌های کلیدی کسب‌و‌کار را برای دانشجویان فراهم می‌کند. این سرفصل‌ها، حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود که شامل مدیریت استراتژیک، بازاریابی، امور مالی، مدیریت و رهبری و لجستیک است. بنابراین، دانشجویان دوره MBA با نگاه کل‌گرایانه‌ای از محیط کسب‌و‌کار، فارغ‌التحصیل می‌شوند و قادرند ارزش تاثیرگذاری خود را در حوزه‌هایی نشان دهند که در گذشته قادر به انجام آن نبودند.

موضوعاتی از قبیل کاربرد تئوری در ارزیابی‌ها، آموزش اهمیت ایجاد طرح‌های تجاری، تفکر بلندمدت و کاربرد مهارت حل‌مساله، دانشجویان را به تفکر استراتژیک ترغیب می‌کند. در ادامه متوجه خواهید شد که چگونه این دوره به دانشجویان می‌آموزد تا در جایگاه شغلی خود تفکر استراتژیک یا راهبردی داشته باشند.

مهارت‌های حل مسئله فرا گرفته می‌شوند.

گویی ما انسان‌ها عادت کرده‌ایم در بسیاری از حوزه‌های زندگی، مسایل را سخت و پیچیده ‌کنیم. با‌این‌حال، در محیط‌های کسب‌و‌کار، نه تنها نمی‌توان از مسایل شانه خالی کرد، بلکه باید با طرحی راهبردی به آن‌ها پرداخت. در طول دوره MBA، دانشجویان یاد خواهند گرفت چگونه با تفکر استراتژیک با مسائل روبرو شوند و راه‌حلی بیابند.

یکی از فارغ‌التحصیلان دوره MBA در انتقال تجربیات خود برای دانشجویانی که به تازگی پا به عرصه یادگیری مدیریت کسب و کار گذاشته‌اند تشریح کرد: «پس از روبرو‌شدن شرکتش با بحران ازدست‌دادن مشتری، دانش کسب‌شده در دوره MBA به او کمک کرد تا استراتژی‌‌هایی را اتخاذ کند تا از ضررهای هنگفت جلوگیری کند».

او با بهره‌گیری از دانش خود توانست تنها در طول یکسال، تعداد مشتری‌ها را به ۲۵ درصد و درآمد پایه شرکت را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. دوره MBA، مهارت‌هایی را به او آموزش داد که بتواند مسئله و بحران‌های پیش رو را حل کند و برای موفقیت برنامه‌ریزی کند.

مدیریت استراتژیک، هسته اصلی دوره MBA

یکی از هفت موضوع حیاتی که هر دانشجوی MBA مطالعه می کند، مدیریت استراتژیک است. این واحد درسی، دانشی عمیق از فرایند مدیریت استراتژیک را فراهم می‌کند و مفاهیم و نظریات مرتبط با رقابت در بازارهای بین‌المللی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد. این موضوعات شامل: توسعه راهبردی، تحلیل محیط کسب‌وکار و اجرای راهبرد و تشویق دانشجو به تفکر استراتژیک در فعالیت‌های آتی کسب‌و‌کار است.

 همچنین، در این دوره از دانشجویان خواسته می‌شود طرحی راهبردی برای واحد یا بخشی از کسب‌و‌کار ارایه کنند تا از توان به‌کارگیری تفکر نوآورانه و مفاهیم مرتبط در موقعیتی خاص، اطمینان حاصل  شود. این موضوع نه تنها تفکر استراتژیک در فضای کار را ترغیب می کند، بلکه دانشجویان را به گونه‌ای ساماندهی می‌کند که با رویکردی استراتژیک به موضوعات آتی و پیش رو بپردازند.

رویکرد کل‌گرایانه به برنامه‌ریزی

درهر فعالیت مرتبط با برنامه‌ریزی، شما هرچه بیشتر درباره موضوعی آگاهی پیدا کنید، برنامه‌ریزی بهتری خواهید داشت. فرقی نمی‌کند در چه بخشی از کسب‌و‌کار مشغول هستید، افرادی که درک بهتری از چگونگی عملکرد سازمان‌ها دارند، برای مشاوره استراتژیک از موقعیت بهتری برخوردار هستند.

فارغ‌التحصیلان دوره MBA معتقدند این دوره به آن‌ها کمک کرده است تا رویکردی همه‌جانبه و منحصر‌به‌فرد از کسب‌وکار را اتخاذ کنند. آن‌ها اکنون می‌توانند وارد سازمان‌ها شوند، نگاه کلی به عملکرد آن‌ها داشته باشند و بر شیوه‌های بهبود واقعی و پیشرفت کسب‌وکار نظارت کنند.

و اما تجربه شما …

با خود فکر کنید تا‌به‌حال چه کتاب یا دوره آموزشی توانسته است شما را در جهت تفکر استراتژیک ترغیب کند. توانمندی در تفکر استراتژیک و هدایت سازمانتان در جهت تحول، آن چیزی نیست که با غفلت از کنار آن بگذرید.

مدیریت استراتژیک به عنوان موضوعی مهم در سرفصل‌های دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان در نظر گرفته شده است تا مدیران با تفکر استراتژیک، رهسپار سازمان‌ها شوند و با شناخت انواع استراتژی‌ها و با توجه به تحلیل شرایط درونی و بیرونی سازمانشان، بهترین گزینه را انتخاب و سازمان را تا دستیابی به چشم‌انداز، هدایت کنند.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.