اگه به دنبال نابودی سازمانتان هستید، با این هفت مهارت خداحافظی کنید.

سازمان‌ها زمانی رو به نابودی می‌روند که مدیران آن نتوانند همگام با تغییرات، پیشرفت کنند. طراحان آموزش سازمانی و مشاوران صنعت، دوره‌های آموزشی را پیش‌بینی کرده‌اند که بتوانند مدیران  و فعالان صنعت را در صدر پیشرفت و توسعه مستمر نگه دارند. یکی از دوره‌ های مهم مدیریت، دوره مدیریت کسب و کار یا MBA است.

ادامه تحصیل در دوره MBA، کاری شگرف و سرنوشت‌ساز است که به طرق مختلف می‌تواند در شما تغییر ایجاد کند.

همانند تمام رشته‌های تحصیلی، ادامه تحصیل در دوره MBA مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص را به شما می‌آموزد؛ اگرچه همه آن‌ها آکادمیک نیستند، اما مهارت‌های مهمی  هستند که شما را در مسیر طولانی موفقیت در دنیای کسب و کار، یاری می‌رسانند.

اگر شما هم درصدد گذراندن دوره مدیریت کسب و کار هستید، مهارت‌هایی فراتر از حسابداری و کسب و کار را خواهید آموخت. شما همچنین یاد می‌گیرید که چگونه با مشتریان و افراد دیگر ارتباط و مشارکت موثر داشته باشید. چه شما در دوره دوساله یا یکساله MBA  شرکت کنید یا این دوره را در ایتالیا یا سواحل شرقی آمریکا بگذرانید، در هرصورت، فرصت‌های بیشماری خواهید داشت تا مهارت‌های نرم درون این دوره را توسعه دهید.

در ادامه به توضیح هفت مهارت بین‌فردی می‌پردازیم که شما با کسب مدرک MBA فرا خواهید گرفت:

۱- کار تیمی

عمده برنامه‌های علمی، همکاری را از طریق پروژه‌های گروهی و مشابه آن‌ آموزش می‌دهند؛ درحالی‌که دوره MBA همکاری را در سطحی کلی و جدید در نظر می‌گیرد.

بخشی از فرایند تبدیل‌شدن به مدیری توانمند در حوزه کسب و کار، مستلزم یادگیری کار تیمی  به طور مطلوب، موثر و کارآمد است. گذارندن دوره مدیریت کسب و کار  به شما فرصت‌های بیشماری می‌دهد تا به صورت گروهی بر پروژه‌ها، سناریوهای آزمایشی و دیگر وظایف مبتنی بر تیم کار کنید. 

به طور بالقوه، کار تیمی یکی از قوی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای مدیران کسب و کار آینده است. همکاری واقعی نه تنها نیازمند اشتیاق به مصالحه و سازگاری است، بلکه نیازمند توانایی و میل به‌کنار‌گذاشتن خواسته‌های فردی برای محقق‌شدن وظایف موجود است.

 ۲- سخنرانی و ارتباط کلامی

صحبت‌کردن شما در جلسات کاری‌تان و شیوه‌ای که شما در محیط حرفه‌ای صحبت می‌کنید، در طول دوره MBA ، دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود. رویکردهای متنوع ارتباطات کلامی، سخنرانی عمومی و راه‌های مختلف انگیزش و آموزش، در این دوره تمرین و آزمایش می‌شوند.

اندیشیدن به شیوه صحبت‌کردن، برای موفقیت مدیران کسب و کار ضروری است. همچنین، درک زبان بدن و گفتار دیگران برای آموختن موثرترین راه ارتباط با دیگران، امری اساسی است.

۳- شبکه‌سازی

این روزها، شبکه‌سازی، واژه‌‌ای مبهم به نظر می‌رسد، با‌این‌حال، اهمیت شبکه‌سازی در دنیای کسب و کار را  صرف‌نظر از تخصصتان نمی‌توان نادیده انگاشت. توانایی شبکه‌سازی ناشی از ارتباطات مناسب و تمایل به تعامل با همه افرادی است که در بستر شبکه‌سازی با آن‌ها ملاقات می‌کنید.

درنظرگرفتن این نکته اهمیت ویژه دارد که شبکه‌سازی نیازمند کنار‌گذاشتن قضاوت است. در دنیای کسب وکار، همه به طور مشابه با هم در ارتباط هستند  و حتی موضوعی که ظاهرا بی‌اهمیت است، ممکن است روزی برای کار شما مفید یا حتی حیاتی باشد. کشف ارتباط دنیای کسب و کار با یادگیری شبکه‌سازی درون آن، بُعدی از مدیریت کسب و کار است که شما در دوره MBA فرا خواهید گرفت.

۴- رهبری

ممکن است چندین سال طول بکشد تا شما رهبری اثربخش را یاد بگیرید، با‌این‌حال، سرفصل‌های مبحث رهبری، به‌طور‌دقیق، در طول دوره MBA مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بسیاری از کسانی‌که مدرک MBA را دریافت می‌کنند، در ادامه راه، بسیاری از پست‌های مدیریتی و رهبری را به عهده می‌گیرند.

مهارت‌های رهبری موثر، باز هم ریشه در مهارت‌های ارتباطی قوی دارند و در موفقیت بلندمدت دانشجویان، مدیران و حتی افرادی که ذاتا رهبر هستند، نقش اساسی ایفا می‌کند. مهارت‌های رهبری شانه‌به‌شانه همکاری حرکت می‌کند و این مهارت‌ها در بسیاری از برنامه‌های دوره مدیریت کسب و کار مورد تاکید قرار می‌گیرد.

۵- توانایی انگیزه‌بخشی

توانایی در انگیزه‌دادن به زیردستان درجهت رسیدن به سطوح بالای عملکردی، یکی‌دیگر از مهارت‌های کلیدی است که دارندگان مدرک MBA از آن برخوردار هستند. توانایی انگیزه‌بخشی نیز همگام با مهارت‌های ارتباطی مستحکم حرکت می کند.

مهارت‌های ارتباطی، اساس همه مهارت‌های نرم (تعاملی) است که برای موفقیت سازمان حیاتی هستند. در دوره MBA، شما توانایی انگیزه‌بخشی، روش‌های متنوع انگیزه‌دادن و نقش آن در رهبری موثر  را کشف خواهید کرد.  

 

۶- تطبیق‌پذیری

 مشهور است که در دنیای کسب و کار، تنها امر ثابت، تغییر است. در دوره MBA  بر اهمیت تطبیق‌پذیریی، انعطاف و نقش یاری‌رسان آن در تبدیل شما به یک مدیر کاملا توانمند، تاکید فراوان می‌شود. تطبیق‌پذیری در مذاکرات و همکاری  به شما کمک می‌کند؛  موضوع مهم این است که مذاکرات در اغلب اوقات، خوراک کسب و کار و اقتصاد تلقی می شود.

۷- پذیرش

پذیرش نیز به شما کمک می‌کند تا به افرادی که تحت امر مستقیم شما هستند، انگیزه دهید تا عملکرد بهتری داشته باشند. با جدی‌گرفتن دغدغه‌ها و گوش‌دادن به همکاران به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهید که دغدغه‌های آن‌ها را به طور موثر پیگیری خواهید کرد.

 قابلیت پذیرش به همکاران و زیردستان شما کمک می‌کند، درک کنند که شما طرفدار آ‌ن‌ها هستید و به عنوان عضوی از یک تیم به آن‌ها انگیزه می‌دهید که پشتکار بیشتری داشته باشند.

نتیجه گیری

در دنیای امروز کسب و کار، جنبه مهارت‌های نرم مدیریت کسب و کار، به طور فزاینده‌ای دارای اهمیت است و آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به طور قطع این مهارت‌ها در بازار کسب و کار از طریق تمرین، حاصل می‌شوند، اما دوره مدیریت کسب و کار یا MBA نه تنها این مهارت‌ها را در شما تقویت و به سطح مطلوبی ارتقا می‌دهد، می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیر شبکه‌سازی را برای شما خلق کند.

شاهراه استمرار شغلی شما و موفقیت‌های سازمانی‌تان، یادگیری مهارت‌ های مهم در مدیریت کسب و کار مانند یادگیری ارتباطات، مذاکره، انگیزش، رهبری و… است.

دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان با به‌روز‌نگه‌داشتن سرفصل‌های آموزشی مطابق با الزامات دنیای کسب‌ و کار کنونی، محلی برای آموزش‌دیدن مهارت‌هایی است که شما به عنوان مدیر یا رهبر سازمانی به آن نیاز دارید.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.