شش دلیل برای تحصیل در “مدارس کسب و کار”

سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

تصمیم‌گیری در راستای پیشرفت شغلی و تحصیل در رشتۀ MBA می‌تواند تجربه‌ای باشد که زندگی‌تان را متحول می‌کند. این تصمیم می‌تواند واقعاً جایگاه حرفه‌ایتان را مشخص کند و جهت آیندۀ حرکتتان در مسیر کسب‌وکار را مشخص کند. با توجه به اهمیت چنین تصمیمی، لازم است ابتدا بتوانید دربارۀ چراییِ تحصیل‌ در رشتۀ MBA، به‌خوبی فکر کنید.

“مدرسه کسب‌وکار” برای هرکسی مناسب نیست. اگر به تحصیل در رشتۀ MBA فکر می‌کند و برای انجام این کار، به دنبال دلایل مناسب هستید، می‌توانید دلایل زیرا را در نظر بگیرید:

۱- انعطاف‌پذیری شغلی‌تان را افزایش داده می شود.

اگر به تحصیل علاقه‌مند هستید، اما نمی‌دانید که بعد از فارغ‌التحصیلی چه می‌خواهید بکنید، “مدرسه کسب و کار” ممکن است مسیر مناسبی برایتان باشد. رفتن به “مدرسه کسب و کار” می‌تواند شما را در مسیر شغلی‌تان، منعطف‌تر کند، و حتی اگر این تنها دلیلتان برای تحصیل در رشتۀ MB  باشد هم ناامید نخواهید شد. در بازار شغلی امروزه، نقش‌های قابل‌توجه و اختصاصی زیادی هستند که مستلزم داشتنِ مدرک مدیریت ارشد کسب‌وکار یا مدرکی بالاتر هستند، و همین باعث شده که مدرک MBA، بلیتی برای دست‌یابی به فرصت‌های شغلی باشد.

درعین‌ حال، اگر کاملاً می‌دانید که با مدرک مدیریت ارشد کسب‌وکار  یا MBA چه می‌خواهید بکنید، مثلاً می‌خواهید از یک کارمند به صاحب کسب‌وکار خودتان تبدیل شوید، تحصیل در دورۀ MBA می‌تواند مهارت‌ها و دانش شما را در صنعت کسب‌وکار، تقویت کند.  سازمان مدیریت صنعتی برنامه‌ای تحصیلی ارائه می‌دهد که مبتنی بر فنون و دانش نظری مورداستفاده توسط رهبران کسب و کارهای روزِ دنیاست، و در رابطه با ادارۀ کسب و کارها در هر شرایطی، دانشی عملی در اختیارتان قرار می‌دهد. یک برنامۀ تحصیلی مانند این می‌تواند به شما کمک کند تا برای ایفای هر نقشی در صنعت فعالیتتان در مقیاس جهانی، آمادگی و اعتماد به نفس لازم را داشته باشید.

۲- ظرفیت درآمدیتان را افزایش داده می شود.

پول قطعاً همه‌چیز نیست؛ انتخاب یک شغل باید از علاقه به آن فرصت شغلی و انگیزه برای تحول‌آفرینی در آن صنعت، ناشی شود. اما درآمد قطعاً مهم است. خبر خوش اینکه  دوره MBA می‌تواند ظرفیت درآمدی بیشتری برایتان مهیا کند، و سطح درآمدی‌ فعلیتان را از سطح کارشناسی، به کارشناسی ارشد افزایش دهد. طبق پژوهش مؤسسۀ پِی‌‌اِسکِیل (PayScale)، میانگین درآمد پایه برای شخصی با مدرک کارشناسی ارشد کسب‌وکار، ۹۱.۰۰۰ دلار درآمد سالانه است. البته این رقم می‌تواند بر اساس شغل موردنظرتان، متغیر باشد.

۳- شبکۀ ارتباطی توانمندی از متخصصان هم‌فکر، برایتان ایجاد می شود.

دانشکدۀ کسب‌وکار، تجربه‌ای فراتر از نشستن در جلسات سخنرانی اساتید یا حضور در کلاس‌های آنلاین است. تحصیل در رشتۀ کسب‌وکار به‌منزلۀ تعامل با مدرسان و دانشجویان مقاطع مختلف است. رهبران آیندۀ کسب‌وکار، همیشه باید درراه ساخت ارتباطات جدید و کسب آوازه در دنیای کسب‌وکار باشند. ایجاد تأثیری به‌یادماندنی بر دانشجویان هم‌فکر، می‌تواند مزیت عمده‌ای برای برخورداری از فرصت‌های شغلی ایجاد کند. به اشتراک گذاشتن تجربه و مهارت‌هایتان با سایرین می‌تواند در یافتن شرکای کسب‌وکار به شما کمک کند و شما را در ذهن کسانی که به دنبال پیدا کردن همکار هستند، به‌یادماندنی کند.

۴- مهارت های رهبری خود را توسعه دهید.

تبدیل‌شدن به فردی خبره و تأثیرگذار در حوزۀ کسب‌وکار، با یادگیریِ مهارت‌های رهبری موفق آغاز می‌شود. با دارا شدنِ مهارت‌های ارتباطی بهتر، می‌توانید نیازهای دیگران در محیط کار را بهتر درک کنید و به آن‌ها کمک کنید تا کارهایشان را به نحو موفقیت‌آمیزتری انجام دهند. وقتی مهارت‌ها و توانمندی ارتباط با دیگران را داشته باشید، می‌توانید روابط مؤثرتر و قابل‌اعتمادتری را شکل دهید که به ایجاد محیط کاری راحت و کارآمد منجر می‌شود.

او می‎گوید: «من در یک دورۀ آموزشی راهبرد و رهبری شرکت کردم که دیدگاه و رویکردم نسبت به کارم را تغییر داد. این دوره به من کمک کرد تا اصول نظری را در شرایط خاص به کار بگیرم و در به انجام رساندنِ کارم و همکاری با سایرین، به نحو کارآمدتری عمل کنم. و شاید به دیگران هم کمک کند تا من را از منظر جدیدی ببینند که بتواند به پیشرفت من کمک کند.»

۵- متخصص حل مسئله می شوید.

مهارت‌های رهبری در دنیای کسب‌وکار، حائز اهمیت هستند، اما آمادگی برای حل فوری مسئله هم ضروری است. هرکدام از ما در مقطعی از کارمان با شرایطی مواجه خواهیم شد که نیازمند تصمیم‌گیری فوری است. برخورداری از مهارت‌های حل مسئله و قابلیت تفکر انتقادی و سریع، شکوفایی کسب‌وکار در مواجهه با مشکلات حقوقی یا مسائل مالی را آسان‌تر می‌کند.

۶- انگیزه‌تان برای کارآفرینی را کشف می شود.

شاید سال‌هاست که ایده‌ای برای کسب‌وکار در ذهن دارید، اما نمی‌دانید آن را چگونه به پیش ببرید. ورود به دانشکدۀ کسب‌وکار نه‌تنها شما را در کنار افرادی هم‌فکر قرار می‌دهد که می‌توانند به شما در شروع کسب‌وکارتان کمک کنند، بلکه دانش و راهبردهای بنیادین و موردنیاز برای اجرای صحیح یک طرح کسب‌وکار را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. دانشکدۀ کسب‌وکار می‌تواند آن جهش انگیزشی را که منتظرش بوده‌اید، در وجودتان ایجاد کند، و ابزارهای لازم برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق را در اختیارتان قرار دهد.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.