۳ مزیت پنهان دریافت مدرک MBA

   سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

تلاش برای اخذ مدرک MBA نوعی سرمایه­ گذاری برای آینده است. همچنین اگر به داشتن نقش رهبری و کسب فرصت­هایی برای بالا رفتن از نردبان سلسله ‌مراتب شرکت علاقه ­مند هستید، تحصیل در مقطع MBA ، مسیر نویدبخشی است. هر چه باشد مهارت­هایی که از طریق تحصیل در رشته­ ی ام.بی.ای به دست می ­آیند، تمرکز بسیار زیادی بر توانایی ­هایی دارند که برای تصمیم گیری در امور شرکت و نیز تشویق دیگران به داشتن بهترین عملکرد، ضروری هستند.

در هر حال از آنجا که مدیران اجرایی، تفکر نوین در حوزه­ ی رهبری تجاری را در درون خود نهادینه کرده ­اند و مهارت­های نرم بین­ فردی و دانش راهبردی سطح بالا را لازم و ضروری می­دانند، برنامه های تحصیلی ام.بی.ای کماکان در مرکز بحث باقی مانده­اند. به علاوه، دوره­ هایی که دانشجویان رشته­ ی ام.بی.ای می­گذرانند به گونه­ ای طراحی شده ­اند که تمامی جنبه­ های مدیریت سازمانی را پوشش دهند؛ البته گزینه­ های اختیاری آنها نیز به دانشجویان فرصتی می­دهند تا بر صنایع و موضوعاتی تمرکز کنند که بیشترین جذابیت را برایشان دارند.

اگر به جایگاه رهبری چشم­ داشت دارید، احتمالاً به اخذ مدرک MBA هم فکر می­کنید. به هر صورت جالب است که بدانید علاوه بر آن دسته از مزایای رایجی که در خصوص داشتن مدرک مدیریت بازرگانی شنیده ­اید، مزایای دیگری نیز وجود دارند که شاید به همان اندازه بر مسیرتان تأثیر بگذارند. در نهایت نیز با پی بردن به مزایای آشکار و پنهان این رشته می­توانید از روی آگاهی در خصوص اخذ مدرک MBA  تصمیم­ گیری کنید.

مزایای اصلی داشتن مدرک MBA کدامند؟

پیش از بررسی مزایای پنهان اخذ مدرکMBA ، بهتر است معروف­ترین واقعیت ­های مرتبط با این رشته را بازبینی کنیم. در مجموع باید بگوییم که این مزایا باعث می­شوند تا مدیران گزینش کننده‌ی داوطلبان ایفای نقش در مقام تصمیم­گیری، مدرک ام.بی.ای را مدرکی استاندارد تلقی کنند.

نوع شغل­ هایی که غالباً به فارغ ­التحصیلان رشته­ ی MBA  پیشنهاد می­شوند، دامنه­ای از موقعیت­های شغلی مختلف را پوشش می ­دهد که به تمامی سطوح رهبری در شرکت مربوط می­شود. طبق گزارش شرکت پی­اسکیل، این فرصت­های شغلی در اختیار مدیر پروژه، تحلیل­گر ارشد امور مالی، مدیر منابع انسانی و سایر مدیران فعال در نقش­های مدیریت اجرایی از قبیل مدیر امور مالی قرار میگیرند. در واقع هنگامی که مدیران به دنبال استخدام فردی می­روند که بتوان او را به مقام رهبری گروه منصوب کرد، ممکن است به داوطلبی گرایش پیدا کنند که مدرک مدیریت اجرایی دارد و از ترکیب خوبی از مهارتهای نرم و تخصص در تصمیم­گیری بهره ­مند است.

مدرک MBA  نه تنها درها را به روی فرصت­های شغلی بیشتری باز می­کند، بلکه توان درآمدزایی شما را نیز افزایش می­دهد. انجمن ملی دانشکده­ها و کارفرمایان برآورد می­کند که متوسط حقوق فارغ‌التحصیلان رشته­ ی ام.بی.ای در سال ۲۰۲۰، حدوداً ۷۹.۰۴۳ دلار بوده است، یعنی ۲۰.۰۰۰ دلار بالاتر از حقوق افرادی که مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی دارند. به هر حال مدیران، افرادی را برای موقعیت­های شغلی با حقوق بالا استخدام می­ کنند که توان پیشرفت بیشتری را دارند و پیشاپیش مهارت­ها و پایبندی خود را به تعالی در امور مدیریتی به اثبات رسانده اند.

بنابراین به پایان رساندن دوره­ ی ام.بی.ای می­تواند شما را در کسب این نوع از تمایز و برتری یاری دهد.

علاوه بر موارد بالا هنگامی که عرصه بر بازار استخدام افراد تنگ می­ شود، فارغ ­التحصیلان MBA می­توانند به آینده ­ی شغلی روشن­تری امیدوار باشند. روزنامه ­ی فایننشال تایمز گزارش می­ دهد که در طول اوج­گیری موج اول همه­ گیری کووید-۱۹، فارغ­ التحصیلان MBA در مقایسه با افرادی که مدارک کارشناسی داشته­ اند شرایط شغلی خوشایندتری را پیدا کرده ­اند. کارفرمایان بزرگ و نام­ه ای آشنایی مانند گوگل، آمازون و نت­فلیکس غالباً بر استخدام دانشجویان دانشکده­ های مدیریت بازرگانی تمرکز می­ کنند و این موضوع در شرایط اقتصادی به شدت آسیب ­دیده ­ی دوران همه گیری، تغییر چندانی نداشته است.

دریافت مدرک MBA به معنای برداشتن گامی مهم در آن نوع از مسیر شغلی است که به فرصت­های شغلی سطح بالا، توان درآمدزایی حاصل از موقعیت­ های شغلی مقتدر، و سطح بالایی از امنیت در این نقش­های شغلی مهم منتهی می­شود. چنین دلایلی گیرایی بالایی دارند و شاید برای وادار کردن شما به ثبت ­نام در دوره­ های ام.بی.ای کافی باشند. به هر حال مزایای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که پیچیده­ تر و ظریف­تر هستند و می­ توانند بر مسیر شما در امور کسب و کار نیز تأثیر مثبتی بگذارند.

 

دریافت مدرک MBA  چه مزایای پنهانی دارد؟

علاوه بر پیشرفت شغلی، امنیت شغلی و افزایش حقوق که از پرطرفدارترین مزایای دریافت مدرک MBA  هستند، مزایای پنهانی نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. در واقع با ورود به دوره­ های ام.بی.ای می­توانید دانش و تجربه ­ای را کسب کنید که هم­زمان با دنبال کردن شغلتان از راه­ های غافل­گیر کننده ­ای به شما کمک می ­کنند. البته آن دسته از دانشکده­ های رشته­ ی مدیریت بازرگانی که در نوع خود بهترین هستند، به دانشجویان کمک می­ کنند تا به عنوان کارشناسان ماهر و همه فن حریفی ظاهر شوند و این نوع از تحصیلات نیز جامع­تر از رئوس برنامه­ ی درسی است که در کلاس­های هسته­ ای ارائه می ­شوند.

در پایین به آن دسته از ­جنبه ­های مثبت و کمتر شناخته­ شده­ ی دریافت مدرک MBA اشاره می ­شود که به اندازه ­ی سایر مزایا مهم هستند.

۱- شبکه­ ی حرفه­ ای خود را رشد می­ دهید.

در برنامه ­ی تحصیلی MBA می ­توانید با دانشجویان همفکر خود همکاری کنید و برای دیدار با سایر کارشناسان نیز از انبوهی از فرصت ­های برقراری ارتباط بهره­ مند شوید. همچنین می­توانید با تعدادی از افرادی که قادر به افزایش درک و فهم شما از دنیای کسب و کار هستند، ارتباطات معناداری را شکل دهید.

  • دانشجویان:

بعد از انتخاب تخصص MBA، همتایانی شما را احاطه خواهند کرد که بلندپروازی­ها و تجربه ­ای شبیه به خودتان دارند. در واقع همکاری ­های پروژه ­ای و گفت و گو با همکاران، فرصتهای بزرگی برای برقراری ارتباط و به اشتراک ­گذاری دانش و کمک به یکدیگر فراهم می ­کنند. سایر دانشجویان ام.بی.ای نیز می­دانند که دنبال کردن مدرک کارشناسی ارشد به چه معنا است و می­توانند بهترین حامیان شما باشند.

مدرسان:

مدرسان رشته­ ی MBA از متخصصان شناخته­ شده­ ی این حوزه هستند که علاوه بر درجه علمی بالا سابقه کار اجرایی هم دارند. آنها توانایی بالقوه ­ی دانشجویان در زمینه­ ی رهبری در امور بازرگانی را به چالش می­ کشند. گاهی اوقات نیز برای انجام چنین کاری باید دانشجویان را از منطقه ­ی امن خود بیرون کشیده و آنها در شرایطی قرار دهند که قابلیت سازگاریشان را محک می­زنند. مدرسان شما نقش مربی را نیز برایتان ایفا می­کنند و دوست دارند شاهد موفقیتتان باشند. علاوه بر این، رابطه ­ای که با آنها برقرار می­کنید حتی برای خارج از کلاس درس هم می­تواند ارزشمند باشد.

  • کارشناسان:

در طول برنامه ­ی آموزشی و پس از آن نیز فرصت­های متعددی برای برقراری ارتباط با کارشناسان حوزه­ی خود خواهید داشت. از این فرصت­ها استفاده کنید و در مطرح کردن پرسش­ها و مشورت گرفتن از آنها درنگ نکنید، چرا که چنین فرصت­هایی می­توانند سرآغاز رابطه­ ی کاری بلندمدتی باشند.

  • جمع فارغ‌التحصیلان:

پس از دریافت مدرک MBA، برای همیشه با شبکه­ای از فارغ ­التحصیلانی در ارتباط خواهید بود که تجربه­های مشترکی با آنها دارید. همچنین این گروه از دانشجویان سابق، پس از فارغ­ التحصیلی و پیشرفت کاری به شما کمک خواهند کرد تا فرصت­های جدیدی را پیدا کنید.

۲- مهارت­های قابل واگذاری را پرورش می­دهید

تارنمای کاریابی ایندید[Indeed]، مهارت­های قابل واگذاری را مهارت­هایی تعریف می­کند که برای کارکنان صنایع و مشاغل گوناگون، مفید هستند. این مهارت­ها شامل ترکیبی از مهارت­های نرم و مهارت­های سختی هستند که با کمک برنامه­ی تحصیلی ام.بی.ای می­توانید آنها را اصلاح کنید.

در واقع از طریق گفت و گو و همکاری با همتایان خود می­توانید مهارت­های نرم زیر را پرورش دهید:

  • همکاری
  • برقراری ارتباط
  • سازگاری
  • خلاقیت
  • سازمان‌دهی
  • هوش هیجانی

همچنین به عنوان دانشجویان رشته­ ی MBA  می­توانید وظایف عملی و مرتبطی را به پایان برسانید که شما را در فراگیری بی‌عیب و نقص مهارت­های سخت یاری می­دهند. این قبیل مهارت­های سخت که کارفرمایان هم خواهان آنها  هستند، موارد زیر را شامل می ­شوند:

  • استدلال تحلیلی
  • فروش
  • امنیت شبکه
  • زبان­ های برنامه ­ریزی
  • مدیریت پروژه
  • بازاریابی اس.ای.ام/سئو

اگر با هدف تغییر شغل به دنبال مدرک MBA هستید، داشتن این قبیل مهارت­های قابل واگذاری برای مطرح کردن تجربه ­ای که دارید، مهم و ضروری است. همچنین در رزومه ­ها و در طول مصاحبه های شغلی می­توانید بر این قابلیت­ها تأکید کنید.

البته تخصصی که در رشته­ ی  MBA انتخاب می­کنید، بر اولویت­ بندی مهارت­های لازم نیز تأثیر می­گذارد. به عنوان مثال در حوزه­ ی امور مالی، به تخصصی جدی در زمینه­ ی حسابداری نیاز است و این در حالی است که در حوزه­ ی بازاریابی بر مهارت­هایی در زمینه­ ی بهینه ­سازی موتور جستجوگر تأکید می­شود. بنابراین با گذراندن برنامه ­ی تحصیلی ام.بی.ای مطمئن خواهید شد که مهمترین مهارت­های فنی و بین­ فردی (از قبیل مهارت­های رهبری) را به دست آورده ­اید، یعنی مهارت­هایی که در هر جایگاهی به آنها نیاز دارید و مهارت­هایی که خاص حرفه­ ی شما هستند.

۳- برای حرفه­ ی خود اعتبار کسب می­کنید

با گرفتن مدرک  به کارفرمایان نشان می­دهید که فهم عمیق­تری از دنیای کسب و کار دارید. این مدرک همچنین نشان­دهنده­ی درک شما از چالش­های پیش روی رهبران سازمانی جدید است و نیز نشان می­دهد که با اتخاذ بهترین تصمیم­ها برای شرکت، می­توانید خطرهای موجود را کاهش دهید.

کسب اعتبار برای حرفه ­ای که دارید، اعتماد به نفس را نیز به همراه می­ آورد. در واقع شما می­دانید مهارت­هایی دارید که کارفرمایان به دنبال آنها هستند و بر همین اساس می­توانید برای خود بازاریابی کنید. هر چه باشد غوطه ­ور شدن در برنامه­ ی تحصیلی ام.بی.ای، زمانی برای تأمل و رشد شخصی را در اختیارتان قرار می­دهد و همزمان با اخذ مدرک تحصیلات تکمیلی، از فرصت منحصر به فردی برای یادگیری و اندیشیدن به تخصص تجاری خود بهره ­مند می­شوید.

به هر حال مطالبی که در سفر در دنیای  MBA می­ آموزید اهمیت بسیار زیادی برای کارفرمایان دارند، زیرا از تعهد و اشتیاقی حکایت می­کنند که به حرفه­ی خود دارید. همچنین با کسب دانش جدید و خودآگاهی می­توانید هم در انجام کارهای درسی و هم در نقش حرفه ­ای خود، اعتماد به نفس لازم برای پذیرش چالش­های جدید را به دست آورید. چنین فرصت­هایی تجربه و تخصص بیشتری را در یک چرخه­ ی خود-تقویت­ کننده در اختیارتان قرار خواهند داد.

چه هنگام باید به اخذ مدرک MBA فکر کنید؟

اگر پیشینه­ ای در کسب و کار دارید و خواهان ارتقا و پیشرفت هستید، یا به تازگی با تحصیل در زمینه ­ی مدیریت بازرگانی آشنا شده ­اید و امیدوار هستید که سرانجام پیشرفت کرده و در مقام یک مدیر ایفای نقش کنید، شاید رشته­ ی ام.بی.ای گزینه­ ی مناسبی برایتان باشد. با وجود مزایای بسیار زیادی که MBA دارد، احتمالاً به این فکر خواهید افتاد که بهترین زمان ممکن برای ورود به تحصیلات تکمیلی چه هنگام است. واقعیت این است که شما در هر سنی و در زمانی پس از دریافت مدرک کارشناسی، به صورت تمام‌وقت می­توانید در برنامه­ ی تحصیلی MBA شرکت کنید.

از آنجا که اکثر مدارس معتبر کسب و کار از جمله سازمان مدیریت صنعتی اصفهان برای اخذ مدرک MBA همزمان با مشغله­ های کاری، برنامه انعطاف­ پذیری دارند، چنین شرایطی فرصت­های بیشتری را فراهم می­ کنند. بنابراین فارغ از اینکه چه مدت در دنیای شغل و کار فعالیت داشته ­اید، با تصمیم­ گیری در این خصوص که در چه موقع از سال یادگیری را شروع کنید، چند واحد درسی را در طول نیمسال تحصیلی بردارید و آن درس­ها را در کجای برنامه­ ی فردی خود بگنجانید، می­توانید این کلاس­ها را با شغل تمام­ وقت خود هماهنگ کنید.

اگر در شرکتی که کار می­ کنید به دنبال ارتقاء رتبه هستید و قصد دارید خواندن درس­هایی را شروع کنید که مهارت­ هایتان را به سطح بالاتری ارتقا می ­دهند، پس زمان مناسب برای ورود به برنامه ی درسی MBA فرارسیده است. به علاوه از آنجا که موضوعات تحصیلی ام.بی.ای کاملاً بر پیشرفت شغلی و تجربه­ ی عملی متمرکز هستند، شاید به این نتیجه برسید که به جای صرف وقت بر روی آزمون ­های استانداردسازی شده، باید یک رزومه و توصیه­ نامه­ های شغلی را با فرم درخواست خود ارسال کنید. در هر صورت هنگام انتخاب برنامه­ ی تحصیلات تکمیلی باید تحقیق کنید، زیرا همه ی برنامه ­های تحصیلی MBA از نظر کیفی یکسان نیستند.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.