۵ دلیل اهمیت شبکه سازی برای مدیران

نویسنده : ایزابل مور       مترجم : مهسا بیرانوند               سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

بیاموزید که چرا شبکه سازی مهم است.زیرا می تواند به شما کمک کند کسب و کار خود را راه اندازی کنید و از نردبان شغلی خود بالا بروید .هنگام انتخاب برای ادامه MBA از مدرسه کسب و کار مورد نظر خود، شاید یکی از حیاتی ترین جنبه هایی که به طور کامل در نظر گرفته اید، فرصت های شبکه ای متعددی است که به آنها دسترسی خواهید داشت. در ادامه  پنج دلیل اهمیت شبکه سازی برای مدیران بیان خواهد شد:

۱- شبکه سازی می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

دانشجویان MBA ممکن است به چیزهای مختلفی علاقه مند باشند و در حوزه های مختلفی کار کنند،  در مدارس کسب و کار معتبر  و حین تحصیل دوره MBA، قطعا با چندین نفر که علاقه مند به راه اندازی کسب و کار خود پس از اتمام MBA خود هستند، ملاقات خواهید کرد. اگر به دنبال شریک، شخصی با دسترسی بهتر به سرمایه گذاران، یا فردی که می داند چگونه صندوق های تامینی را پیدا کند یا سایر منابع مشابه هستید، شبکه سازی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

علاوه بر این، همانطور که گفته می شود، “دو سر بهتر از یک هستند”، و ممکن است افرادی با توانایی های خلاقانه استثنایی، مهارت های حرفه ای تثبیت شده یا یک ایده تجاری بسیار عملی را پیدا کنید که می توانند به شما کمک کند تجارت خود را شروع کنید. یا، شما می توانید بخشی از آنها شوید. برخی از ارزشمندترین دوستی های تجاری از مدارس کسب و کار شروع می شوند، بنابراین هنگام برقراری ارتباط با سایر دانش جویان کلاس خود، این فرصت را رد نکنید.

۲- شبکه سازی می تواند به شما در بالا رفتن از نردبان شغلی کمک کند.

در حالی که همه دانشجویان به راه‌اندازی کسب‌وکار خود فکر نمی‌کنند، برخی ترجیح می‌دهند برای دیگران کار کنند و شغلی معتبر داشته باشند. شما به راحتی می توانید با افراد مختلف در کلاس خود آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید  و فرصت های شغلی مختلف را بسنجید تا از نردبان شغلی بالا بروید، و هیچ جایی بهتر از کلاس درس MBA شما برای انجام آن وجود ندارد.

در مدرسه کسب و کار خود قطعاً با افرادی آشنا خواهید شد که در همان صنعت شما یا در صنعتی که به آن علاقه دارید کار می‌کنند اگر فکرش را بکنید، شبکه‌سازی احتمالاً می‌تواند به آن کمک کند. به هر حال، ایلان ماسک با انواع افراد در دانشگاه پنسیلوانیا و استنفورد ملاقات کرد و همین موضوع باعث شد تا او اسپیس ایکس را در اواخر عمرش تأسیس کند.

۳- شبکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

در حالی که ممکن است به دنبال همفکری نباشید یا شاید هم هستید، سازگاری و علایق مشترک برای شبکه ضروری است. از این رو، شبکه سازی به شما کمک می کند که با افراد همفکر یا افرادی که از نظر ایده های آینده، اهداف زندگی، آرزوها و سایر برنامه ها با شما سازگار هستند آشنا شوید.

به این فکر کنید: امروز عضوی از شبکه ای از افراد هستید که هرکدام از اعضای آن در آینده در جایگاه های شغلی بسیار بالا خواهند بود نگران نباشید! به این معنی نیست که شما باید از یک خانواده ثروتمند باشید. بیشتر اوقات، عقل و اعتمادی که دوستان شما  در شبکه به شما دارند کافی خواهد بود و این حتی شامل فرصت‌های کاری، تماس‌ها و اشتراک‌گذاری افکاری که در طول سال‌ها در شبکه‌ای مانند این وجود دارد، نمی‌شود.

ملاقات با افراد همفکر به شما کمک می کند دانش خود را گسترش دهید، در مورد جنبه های حیاتی مسیر شغلی صحبت کنید، تجربیات و داستان ها را به اشتراک بگذارید، به گونه ای که واقعاً نمی توانید با یک دوست از دوران کودکی یا نوجوانی خود انجام دهید. به عنوان یک دانش آموز در مدرسه یا حتی یک دانش آموز در کالج، قبلاً محل مطالعه مشترکی داشتید، اما علاوه بر محیط آکادمیک، اکنون جاه طلبی های شغلی و آرزوهای تجاری حرفه ای های بالغ را نیز به اشتراک می گذارید که باعث ایجاد شبکه در طول دوره MBA شما می شود. واقعاً متقابل سودمند و عملاً تأثیرگذار است.

۴- شبکه سازی منجر به دوستی مادام العمر می شود.

نگه داشتن خود و نداشتن  شجاعت برای گفتن آن “سلام” می تواند منجر به عواقب ناگواری مانند از دست دادن یک دوستی مادام العمر یا یک فرصت تجاری شود.

. بسیاری از بهترین دوستی ها در دانشگاه  و مدرسه کسب و کار برای شما شکل می گیرد و می توانید در حین برقراری ارتباط با افراد بسیار متنوع و جالب ملاقات کنید که ممکن است دیدگاه شما را در مورد چیزهایی مانند کار، جاه طلبی و حتی نگرش به زندگی تغییر دهند.

“سلام” کنید و ارتباط برقرار کنید.

نکته این است که – شبکه‌سازی می‌تواند شغل شما را به شیوه‌هایی که قبل از رفتن به مدرسه کسب‌وکار تصور نمی‌کردید رشد دهد و به حد اعلا برساند کند، بنابراین نه تنها آن را پذیرفته، بلکه آن را دنبال کنید!

۵- شبکه‌سازی توسط مدارس کسب و کار تشویق و تسهیل می‌شود.
مدارس کسب و کار، شبکه سازی را در کل دوره تحصیلی و همچنین در سال های پس از فارغ التحصیلی تشویق می کنند.

فرض این است که شبکه‌سازی می‌تواند به برخی از تعاملات تجاری بسیار جدی منجر شود، که مدارس کسب و کار تسهیل‌کننده آن بوده اند. علاوه بر آن، مدارس اغلب رویدادهایی را سازماندهی می کنند که با هدف حفظ این شبکه ها انجام می شود. سخنرانی‌ها حضور در مراسم هایی که توسط مدرسه کسب و کار برگزار می شود، مراجع، شرکت در رویدادهای خیریه و کمپین‌های اهدایی تنها چند مورد از مواردی است که فارغ‌التحصیلان MBA می‌توانند در نتیجه استقبال از شبکه‌های تسهیل‌شده توسط مدرسه، انتظار شرکت در آن‌ها را داشته باشند.

سازمان مدیریت صنعتی اصفهان با بیش از ربع قرن سابقه در اصفهان با آموزش و پرورش بیش از ۵۰۰۰ مدیر در دوره های MBA  و  DBA  فرصت بسیار خوبی برای شبکه سازی برای دانشجویان و دانش پژوهان خود فراهم می کند.