۵ سوال کلیدی که قبل از تحصیل در رشته MBA باید از خود بپرسید.

نویسنده : مهسا بیرانوند       سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

انتخاب تحصیل در دوره MBA یک تصمیم مهم محسوب میشود و موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. در اینجا ۵ سوال کلیدی که باید قبل از ثبت نام مورد توجه قرار گیرد را باهم بررسی می کنیم.

۱- تحصیل MBA برای توسعه مسیر شغلی شما چه خواهد کرد؟

تحصیل MBA میتواند به پیشرفت شغلی شما کمک قابل توجهی بکند. باید به دقت در نظر بگیرید که آیا به نفع شماست که از حرفه  و شغل فعلی خود را با همه چیزهایی که هنگام تحصیل یاد می گیرید تقویت کنید. مهارت های مدیریتی و کسب و کاری را که شما در طی دوره  کسب می کنید،برای شما مزیت های شگفت انگیزی در هر  حرفه ای و صنعتی که هستید به ارمغان می آورد.

 اگر در یک شرکت کار می کنید  یا کسب و کاری در صنعتی به خصوص دارید ، با تحصیل در دوره MBA درک عمیقی که از نحوه عملکرد کسب و کار به دست خواهید آورد، به نفع شما خواهد بود. تحصیل در دوره  MBA برای کسانی که به تازگی در مشاغل مدیریتی ارتقا یافته اند و برای کسانی که کسب و کار جدید را راه اندازی کرده اند بسیار مفید است. زیرا در ابتدای راه مهارت های مدیریتی لازم را به آنها برای موفقیت ارائه می دهد.

۲- زمان مناسب زندگی شما برای تحصیلات تکمیلی است؟

تحصیل MBA یک پروژه مهم که باید انجام شود ، به خصوص اگر قصد دارید در یک دوره دوساله در یک مدرسه کسب و کار را تحصیل کنید مطمئن باشید که این زمان را در زندگی خود دارید.

بهتر است اطمینان حاصل کنید که در زندگی خود فضایی خارج از شغل خود دارید تا بتوانید در MBA شرکت کنید. دانش پژوهان MBA باید هنگام تحصیل در دوره MBA مدیریت زمان مناسب برای تنظیم فعالیتهای کاری، شخصی و تحصیلی خود داشته باشند.

 

۳- آیا این “مدرسه کسب و کار” مناسب شما است؟

محل (مرکز آموزشی) برگزاری دوره را فراموش نکنید. برخی از مدارس کسب و کار دارای سابقه طولانی، اساتید خبره و خوشنامی زیاد هستند ، برخی ها هم تازه تاسیس هستند و از اساتید خوبی برخوردار نیستند. فضای موسسه بر میزان لذت بردن شما از دوره و میزان دریافتی از آن تأثیر می گذارد. در دوره چالش برانگیز MBA، شما باید یک شبکه حمایتی در اطراف خود داشته باشید تا انگیزه شما را حفظ کند. قبل از انتخاب موسسات حتما سابقه، برند، اساتید و خوشنامی موسسه را بررسی کنید.

۴- آیا می توانید شهریه این دوره را تأمین کنید؟

برنامه MBA یک سرمایه گذاری قابل توجه است که شهریه آن به تنهایی می تواند  حدود ۲۵ میلیون تومان (در ایران) باشد و اگر تحصیل در خارج را انتخاب کنید، هزینه ها حتی بیشتر هم می شود. بسیاری از برنامه های کمک مالی ، وام های دانشجویی در دسترس است، اما درخواست آنها نیاز به زمان دارد، پس درنگ نکنید! برخی از موسسات در ایران پرداخت هزینه را به صورت قسطی برای دانش پژوهان خود فراهم می کنند که این یک گزینه خوب برای انتخاب موسسه است.

۵- کدام روش مطالعه برای شما مناسب است؟

این دوره ها هنوز هم برای شرکت در کلاس ها به شما نیاز دارند که از کار خود فاصله بگیرید، اما بسیاری از موسسات در حال افزایش دوره های آنلاین هستند. دوره  MBA آنلاین شما را ملزم می کند که از طریق تماس تصویری آنلاین در بحث های کلاس درس شرکت کنید، این گزینه عالی برای  زمان هایی است که بیماری هایی مانند کرونا  فراگیر می شود  و نمی شود در کلاس ها شرکت کرد. در شرایط عادی بهترین روش مطالعه روش حضوری است.

 

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین و بزرگترین  مدرسه کسب و کار در ایران با ۶ دهه قدمت بستری مناسب برای  توسعه مهارت های مدیریتی مدیران و شبکه سازی برای توسعه کسب و کار آنها است.