۵ پرسشی که به کارمندان شما کمک می کند که به  معنای کار خود پی ببرند.

 

نویسنده  : Kristi Hedg    مجله بررسی های بازرگانی هاروارد   مترجم: شیوا ناطقی    سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

رهبران چطور می توانند به کارمندان کمک کنند که به معنا و محتوای کار خود پی ببرند؟ سازمان ها منابع زیادی را صرف این می کنند که شعارهای ارزشی و آرمانی خود را یکجا در کنارهم بیاورند. ولی حتی الهام بخش ترین این شعارها از تعهد ولوو به حفظ ایمنی گرفته تا تمایل فیس بوک به ارتباط با مردم ممکن است در گیر و دار روزمرگی های کاری رنگ ببازند.         
چندان تفاوتی ندارد که در چه سطح صنعتی یا حرفه ای هستیم، به هرحال همه ما نیاز داریم به احساس شخصی خود نسبت به معنای آنچه انجام می دهیم پی بریم. رهبران می توانند این احساس درونی به هدف را با گفتمانی ساده بپرورانند- یعنی همان چیزی که در حال حاضر در زندگی و حرفه هر فردی حائز اهمیت است.
یکی از این روش ها نظریه تعریف اقدام عملی است که اثبات می کند که برای هر کاری توضیحات و توجیهات متعددی وجود دارد. به عنوان مثال همین لحظه که من در حال نوشتن این مقاله هستم، را در نظر بگیرید.
در ساده ترین حالت، من در حال تایپ کلمات روی یک صفحه کلید هستم. و در بهترین حالت من برای پرورش رهبرانی با عملکرد بهتر تلاش می کنم. وقتی رهبران کارمندان را به سمت بالارفتن از این نردبان سوق می دهند، می توانند به آنها کمک کنند که حتی به معنای روزمره ترین کارها هم پی ببرند.

کنترل های منظم که در آنها از سوالات پنج گانه بهره گرفته شده باشد، راه دیگری است که به کارمندان کمک می کند به اهداف درونی خود پی برده و آنها را مورد توجه قرار دهند.سوالاتی که رهبران می توانند بپرسند از این قرارند:

۱- چه کاری را می توانید به خوبی انجام دهید؟

کدام یک از فعالیتهای کاری به تلاش کمتری نیاز دارد؟ چه کاری هست که باور دارید آن را بهتر از هرکس دیگری انجام می دهید؟ در طول زندگی کاری خود به چه چیزی بیشتر توجه داشته اید؟ در اینجا این باور وجود دارد که به افراد کمک کنیم نقاط قوت خود را مشخص کرده و راههای ممکن را از همان جا به روی خود باز کنید.

    ۲- از چه کاری لذت می برید؟

    در یک هفته کاری عادی، بیشتر به دنبال انجام چه کاری هستید؟ چه کاری را در تقویمتان یادداشت کرده اید که به شما انرژی می دهد؟ اگر می توانستید شغل خود را بدون هیچ محدودیتی طراحی کنید، وقت خود را چطور می گذراندید؟ این سوالات به افراد کمک می کند آنچه را که در کار به آن عشق می ورزند یافته یا آن را کشف کنند.

    ۳- چه کاری باعث می شود احساس مفید بودن کنید؟

    نتیجه کدام کارها باعث می شود بیشتر از همیشه به خود ببالید؟ کدام یک از کارهای شما برای تیم کاری یا سازمانتان نقش حیاتی دارد؟ مهمترین اولویت های زندگی شما کدامند و چطور کار خود را با آنها هماهنگ کرده اید؟ این نوع سوالات ارزش اصلی برخی کارها را مشخص می کند.

    ۴- چه چیزی در شما باعث ایجاد احساس پیشرفت می شود؟

     کدام یک از چیزهایی که الان در حال یاد گرفتن آن هستید در آینده به دردتان می خورند؟ تجسم شما از آینده تان چیست؟ الان کار شما چقدر شما را به آنچه در آینده می خواهید نزدیک می کند؟ در اینجا هدف این است که به افراد نشان دهیم چطور کارهایی که  امروز انجام می دهند آن رابه سوی اهدافشان در آینده به پیش می راند.

    ۵- با دیگران چطور ارتباط برقرار می کنید؟

    کدام نوع از شراکت های کاری برای شما بهتر هستند؟ دفتر کار افرادی که از آنها خوشتان می آید چه شکلی است؟ کار شما چگونه باعث بهتر شدن ارتباطات خانوادگی و اجتماعی تان می شود؟

    این سوالات افراد را ترغیب می کند تا به روابطشان فکر کرده و افکاری را در سرشان بپرورانند که باعث معنا دارتر شدن کار برای آنها می شود.سوق دادن افراد به سمت هدف کار ساده ای نیست ولی این راهکارها می تواند بسیار کمک کند.

    Kristi Hedges یکی از مربیان با سابقه رهبری است که در زمینه ارتباطات مدیریتی تخصص دارد و کتاب های آیین الهام بخشی، چگونه بهترین رهبران هر روز به افراد انرژی می بخشند؟  قدرت حضور و قفل استعدادهایتان را باز کنید تا دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهید را به نگارش در آورده است. او مدیر شرکت The Hedges و عضو هیأت علمی موسسه دانشگاهی Georgetown در رشته رهبری تحول آفرین است.

    برای افزایش دانش و مهارت خود در حوزه های ارزیابی عملکرد می توانید در دوره ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان مدیریت صنعتی اصفهان شرکت کنید.