چرا مدارس کسب و کار فرصتی فوق العاده برای شبکه سازی هستند؟

ترجمه: شیوا ناطقی  سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

مجله بررسی های بازرگانی هاروارد   Harvard Business Review                  

شبکه سازی به نحوی کارآمد می تواند بر حرفه شما تاثیرات مثبت و قدرتمندی داشته باشد. ولی سوال اینجاست که چه وقت باید  در مسیر شبکه سازی قدم برداریم؟
مدرسه کسب و کار تنها حوزه ای برای فراگیری دانش مورد نیاز برای موفقیت در زمینه تخصصی شما نیست. البته این مساله در جای خودش اهمیت دارد اما شبکه سازی در مدرسه کسب و کار نیز امری بسیار ضروری است زیرا می تواند بسیاری از  فرصت های کلیدی را در اختیار شما قرار دهد.
تحقیقات نشان می دهد که افرادی که مهارت شبکه سازی قوی تری دارند، درآمد بیشتری کسب کرده و در زمینه حرفه ای خود فرصت بیشتری برای تبلیغات دارند. یک مطالعه دیگر نشان می دهد  کسانی که به نحوی اثربخش شبکه سازی می کنند، نرخ موفقیتشان بالاتر است زیرا شناخت بیشتری نسبت به دیگران دارند. صرف نظر از جنبه علمی، حتما چیزهایی در مورد افرادی شنیده اید که فقط با دو درجه تفکیک نسبتا با همکلاسی ها یا دانش آموختگان مدرسه کسب و کار خود متمایز می شوند. بنابراین سوال اصلی این است که واقعا شبکه سازی یعنی چه؟ چطور می توان در یک مدرسه کسب و کار شبکه سازی کرده و تصمیم بگیریم که با چه کسی ارتباط برقرار کنیم؟
لیندا هیل و کنت لینبک شبکه را به عنوان مجموعه ای از ارتباطات متقابل سودمند بین افراد و گروهها درون و بیرون از سازمان متبوع شما تعریف می کنند که شما و تیم تان باید در حفظ آنها موفق باشد.

شبکه سازی به معنای برقراری ارتباط با افراد  صرفا برای اینکه این کار را انجام داده باشید و یا به حساب دیگران به دنبال کسب منافع خود باشید نیست. بلکه به این معنی است که روابطی قوی و معنادار برقرار کنید که به شما در رسیدن به اهداف حرفه ای تان کمک کند.
در واقع ما به دیگران این حس را مخابره می کنیم که اگر به ما کمک کنند، به آنها کمک خواهیم کرد. بنابراین دفعه بعد که یک همکلاسی از شما کمک می خواهد به او پاسخ مثبت بدهید!  اما با وجود حجم غافلگیر کننده ای از دوره های کاری، سمینارهای کسب و کار، رویدادها، و پایگاه اطلاعاتی گسترده دانش آموختگان باید کار شبکه سازی را از کجا شروع کنیم؟
برای پاسخ به این سوالات، من به روبی ساموئلز کارشناس شبکه سازی و سخنران حرفه ای و استراتژیست کسب و کار رابطه محور مراجعه کردم  تا از وی جویا شوم که چه استراتژی هایی به وی کمک کرد تا از مدرسه کسب و کار فاغ التحصیل شده و نیز بتواند به مراجعین خود نیز کمک کند. آنچه من از او یاد گرفتم عبارت است از:

۱-  شبکه سازی با هم دوره ای ها:

بیشتر کسانی که در مدرسه کسب و کار درس می خوانند به اهمیت شبکه سازی با فارغ التحصیلان آنجا واقف هستند. استراتژی که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرد، این است که روابط بسیار قوی با دوستان همکلاسی خود داشته باشید. هرچه روابط گروهی  شما در مدرسه قوی تر باشد فرصت بهتری برای ارتقاء شبکه سازی های جرفه ای خواهید داشت.در اینجا دو نکته هست که باید به خاطر داشته باشید:

همیشه دهنده باشید:

آدام گرانت جوان ترین استاد دوره ای دانشگاه وارتون در پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز تحت عنوان “بده و بگیر” بر این مساله تاکید ۱-دارد که باید بیشتر از آنچه از دیگران انتظار دریافت ارزش داریم به آنها ارزش بدهیم. به عنوان یک دهنده، شما روی این مساله متمرکز می شوید که چطور می توانید به همکلاسی های خود  کمک کنید و در عوض آنها به شما به چشم یک منبع ارزشمند نگاه می کنند. این حسن شهرت بعد از فارغ التحصیلی فرصت هایی را برای شما پدید می آورد  زیرا آنها هم سعی می کنند سخاوت شما را با کمک کردن به شما در گذراندن دوره کارآموزی یا ملاقات با یک مشاور رویکردی پاسخ دهند.


با افراد فراتر از کسب و کار ارتباط داشته باشید:

همواره ارتباط خاصی بین شما و افرادی که در مدرسه کسب و کار ملاقات می کنید وجود دارد. شما با همدیگر چالش فوق العاده ای را تجربه کرده اید و پیشینه مشترکی دارید. شاید غیر معمول به نظر برسد ولی صحبت کردن در مورد سرگرمی ها و علایق فراتر از دنیای کسب و کار به شما کمک می کند ارتباطات قوی تری با هم برقرار کرده و ممکن است به شما انگیزه دهد که حتی خارج از کارگروه هم با هم در تماس باشید.

۲- با اساتید خود شبکه ارتباطی ایجاد کنید.

از آنجا که شما با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کرده اید، تمایل دارید که برای آشنایی با اساتید خود نیز زمانی را اختصاص دهید. آنها پلی هستند بین مدرسه کسب و کار و دنیای کسب و کار و شراکت. 

۳- از دیگران راهنمایی بخواهید.

درک اینکه استراتژی شما برای شبکه سازی چگونه است ممکن است برایتان قابل توجه باشد. اینکه باید کدام شرکت ها را هدف جستجوی خود قرار دهید؟ اهداف حرفه ای خود را چطور تعیین می کنید؟ کدامیک از رویدادهای دانشگاه که دانشجویان یا فارغ التحصیلان به راه انداخته اند با اهداف حرفه ای شما هماهنگی دارند؟ آیا لازم است از فارغ التحصیلانی که به تازگی ملاقات کرده اید برای یک مصاحبه غیر رسمی دعوت کنید؟

استادان شما به خاطر تجربه و شناختی که دارند می توانند در رویارویی با این غافلگیری ها و گرفتن تصمیمات استراتژیکی که زمان و انرژی تان برای آنها محدود است، به شما کمک کنند.

    ۴- به کارشان علاقه نشان دهید.

    رابطه سازی یک جاده دو طرفه است. برای شناخت زندگی حرفه ای استادان خود بیرون از کلاس درس وقت بگذارید. شوق خود را در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا کتابشان منتشر شود نشان دهید یا از پروژه ای که به تازگی انجام داده اند قدردانی کنید. ممکن است ضمن این کار متوجه وجه اشتراک علاقه مندی های خود با کار آنها شوید. در این صورت، بپرسید که آیا کمکی از دستتان بر می آید تا بفهمید آنچه در کلاس درس یاد می گیرید چقدر در زندگی کاری واقعی می تواند مثمر ثمر باشد.
    این کار را می توانید به سادگی با پیشنهاد نت برداری در طول جلسات برنامه ریزی یا برقراری تماس تلفنی برای تایید وقت قرار در مورد موضوع تحقیق شروع کنید.

    ۵- برقراری ارتباط با فارغ التحصیلان:

    بسیاری ازفارغ التحصیلان از صحبت با هم دانشگاهی های فعلی خود که علاقه مندی های حرفه ای مشترکی با هم دارند، استقبال می کنند. حتی در بسیاری از دانشکده ها و مدارس کسب و کار دفاتری برای فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده که از طریق آن ها می توانید با فارغ التحصیلان ارتباط برقرار کنید.

    اگر  در حال تحصیل در دوره MBA  هستید و یا به تازگی مدرک MBA خود را دریافت کرده اید، سعی کنید همکلاسی ها و استادان خود را بشناسید و در برنامه های دانشگاه برای شبکه سازی ارتباطی شرکت کنید. سعی کنید در مورد برنامه ها و منابعی که دانشگاهتان به عنوان طرح حمایتی حرفه ای قبل و بعد از فارغ التحصیلی ارائه می دهد اطلاعات کسب کنید.
    حتی ممکن است پیوستن به سازمان های کسب و کاری (مثلا اتاق بازرگانی منطقه)، انکوباتورها یا شبکه های کارآفرینی برایتان مفید باشد.
    صرف نظر از اینکه می خواهید با چه کسی ارتباط برقرار کنید، به جای اینکه به دنبال نتیجه زود هنگام باشید، روی برقراری ارتباط تمرکز کنید. با تمرکز روی گزینه های بلند مدت، شما فرصت پیدا می کنید تا در حرفه خود پیشرفت کرده و شبکه ارتباطی قوی متشکل از هم کلاسی هایتان، استادان و فارغ التحصیلان هم دانشگاهی خود را ایجاد کنید.

    برای افزایش مهارت در حوزه مدیریت و شبکه سازی ارتباطی خود در دوره های MBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان شرکت کنید.