چگونه با نوجوانم ارتباط موثر برقرار کنم

دی ۱۰, ۱۳۹۹ | وبلاگ رهیار

پدر و مادر عزیزی که این روزها علاوه بر دغدغه‌های زندگی، دغدغه‌ی پرورش نوجوانت را داری و از نگرانی رفتارهای او خواب بر چشمانت نمی‌آید؛ ‌بدان که تنها نیستی. والدین زیادی در سراسر جهان هنگام ورود فرزندشان به دنیای نوجوانی، لحظات سخت و گاهی اوقات بحرانی را طی می‌کنند.

یادتان باشد والدینی در عبور سالم از دوران پر فراز و نشیب نوجوانی فرزندشان موفق هستند که تکنیک‌های ارتباط موثر با فرزند نوجوان را آموخته و توانسته باشند اعتماد نوجوان را جلب کنند.

چگونه با برقراری ارتباط موثر با فرزند نوجوانم، اعتماد او را جلب کنم؟

اگر قرار باشد طوری صحبت کنید که فرزند شما به حرف‌هایتان گوش کند باید به شما اعتماد کند. اعتماد بر پایه‌ی اصول و تکنیک‌های ارتباط موثر با فرزند است که شکل می‌گیرد نه بر پایه‌ی انتقاد و نصیحت.

نوجوان به دنبال استقلال است و با انجام کارهایی به شما نشان می‌دهد که من بزرگ شده‌ام؛ بنابراین با من حرفه‌ای گفت‌وگو کنید. من نه کودکی هستم که تمامی حرف‌های شما را بدون چون و چرا بپذیرم و نه آنقدر بزرگم که بتوانم تصمیمات کاملا درست بگیرم؛ بنابراین در عین حمایت‌هایی که از من دارید، اجازه دهید در شرایط کم خطر، تصمیمات مستقلانه داشته باشم.

دل‌نوشته‌های یک نوجوان

پدر و مادر عزیزم وقت آن است بدانید که من بزرگ شده‌ام. دیگر بچه نیستنم. لطفا حریم خصوصی من را به رسمیت بشناسید و انقدر در جزئیات کارهای من دخالت نکنید و اگر به دنبال برقراری ارتباط موثر با فرزند نوجوان خودتان هستید، با من این‌گونه رفتار کنید:

لطفا شنونده‌ی خوبی برای حرف‌های من باشید.

اگر در صحبت‌هایی که با هم داریم،‌ فقط شما حرف بزنید، حوصله‌ام را سر می‌برید و دلم نمی‌خواهد به حرف‌هایتان گوش کنم. اجازه دهید من هم صحبت کنم،‌ حتما حرف‌هایی برای گفتن دارم که شاید برای شما هم جالب باشد و بتوانید دنیای من را درک کنید.

لطفا من را جدی بگیرید.

شاید نظرات من گاهی غیرحرفه‌ای باشد اما با گوش دادن به آن به من حس ارزشمندی می‌دهید. بنابراین در کتاب‌های مختلف به دنبال راهکارهای افزایش اعتماد به نفس من نباشید. همین که شما حرف‌ها و نظرات من را ارزشمند بشمارید به افزایش اعتماد به نفس من کمک خیلی بزرگی کرده‌اید.

لطفا انعطاف‌پذیر باشید.

پدر و مادر عزیزم بد نیست گاهی اوقات خودتان را جای من بگذارید. قطعا من خواسته‌های متفاوتی از نسل شما و دروان نوجوانی شما دارم، پس دوران نوجوانی من را با دوران نوجوانی خودتان مقایسه نکنید. با من همراه شوید و گاهی به نیازهای من احترام بگذارید؛‌ شاید دنیای من آنقدرها هم که فکر می‌کنید آزاردهنده نیست.

لطفا من را با دیگران مقایسه نکنید.

هر کسی سفر خودش را می‌رود، نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. خوب است بدانید مقایسه کردن من در هیچ سن و موقعیتی، کمکی به من نخواهد کرد و شاید من را عصبانی‌تر کند و از سر لجبازی کارهایی را انجام دهم که خودم می‌دانم اشتباه است.

لطفا برای کشف هویتم به من کمک کنید.

سردرگمی‌های من خیلی زیاد است. نمی‌دانم قرار است در آینده چه کار شوم، چه رشته‌‌ای را انتخاب کنم، چه دوستی را به عنوان دوست خوب بشناسم و هزاران سوال دیگری که در ذهن من وجود دارد. تصمیم‌های بزرگسالی من به دوران نوجوانی‌ام گره خورده است. اگر قدرت حل مساله و عبور از چالش‌ها را نداشته باشم، در بزرگسالی به مشکل برخواهم خورد.  بنابراین منابع زیاد و صحیحی را در اختیارم قرار دهید تا بتوانم هویتم را کشف کنم.

لطفا الگوی مناسبی برای من باشید.

زمانی‌که دروغ گفتن، سیگار کشیدن، بی‌نظم بودن و… را ناپسند می‌دانید لطفا به آن پایبند باشید. اگر قرار ساعت ۱۴ به دنبال من بیایید، سر ساعت حاضر شوید تا من هم دقیق‌تر متوجه معنای نظم بشوم.

تحلیل رفتار متقابل و ارتباط موثر با فرزند نوجوان

اگر قرار باشد والدین یک تکنیک را برای ارتباط موثر با فرزند نوجوان برگزینند که در عین سادگی، سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و کاربردی باشد، تکنیک تحلیل رفتار متقابل است. تحلیل رفتار متقابل به والدین کمک خواهد کرد خودشان و فرزند نوجوانشان را بشناسند و با یک روش سازمان‌یافته از خود و دیگران حمایت کنند.

تحلیل رفتار متقابل، به والدینی که دارای فرزند نوجوان هستند خواهد آموخت یک ارتباط مناسب و بالغانه چه ویژگی‌هایی دارد و می‌تواند همه اعضای خانواده را در وضعیت من خوب هستم شما خوب هستید قرار دهد. مادر و پدری که از وضعیت من خوب نیستم رها شوند می‌توانند پدر و مادری گرم و نوازش‌دهنده باشند.

ثبت‌نام در دوره‌ی برقراری ارتباط موثر با نوجوان

یادگیری تحلیل رفتار متقابل به شما کمک خواهد کرد بهترین نوع ارتباط را با فرزند نوجوانتان برقرار سازید. چنانچه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و دوست دارید در کنار یک متخصص و جمعی از والدین، نحوه‌ی ارتباط موثر با فرزند نوجوانتان را تمرین کنید، می‌توانید در دوره‌ی برقراری ارتباط موثر با نوجوان ثبت‌نام کنید.

مشاوران ما در مرکز ارتقای مهارت‌های نوجوان‌پروری رهیار شما را راهنمایی خواهند کرد.

من علاقه مندم: