دوره ی فرزندپروری نوجوان (والدین رهیار)

والدین عزیز، دوره فرزندپروری نوجوان برای شما طراحی شده است تا بتوانید پایه‌های ارتباطی با فرزند نوجوانتان را قوی کنید و نوجوانتان را به سلامت از دوران نوجوانی عبور دهید.

درست است همه تعریف نوجوانی را می‌دانیم اما توصیه می‌شود پیش از خواندن اطلاعات این دوره یکبار دیگر نوجوانی را مرور کنیم.

ما دغدغه‌های والدین ده‌ها نوجوان را شنیده‌ایم، سپس دوره آموزشی فرزندپروری نوجوان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

نوجوانی چه دوره‌ای است؟

دگرگونی ‌هایی که یک نوجوان با آن روبروست به راستی برای همه‌ افراد شگفت‌آور است. نوجوان در طی چند سال کوتاهی، از کودکی کوچک و مطیع به بزرگسالی جوان تبدیل می‌شود که خود را مدار جهان و هستی می‌داند و قصد دارد جایی برای خودش باز کند.

سرعت این دگرگونی‌ها آنقدر زیاد است که نه تنها خود نوجوان بلکه والدین و اطرافیان او را دچار بهت‌زدگی می‌کند. اطرافیان بهت‌زده نوجوان فکر می‌کنند دیگر کاری از آن‌ها ساخته نیست و این نوجوان از در ناسازگاری با آن‌ها وارد شده است و روز ‌به ‌روز رفتار نامناسب و گاهی مغایر با ارزش‌‌ها را از خود به نمایش می‌گذارد.

از طرف دیگر، نوجوان از نصیحت، کنترل و حرف‌های تکراری خسته است، هورمون‌ها عنان وی را به دست گرفته‌اند و گاهی او را به سمت بیراهه می‌کشانند. هویت‌یابی و تصمیم‌گیری‌های دشوار این دوران، کار را برای نوجوان سخت‌تر کرده است تا آنجا که آشفتگی‌های خود را در قالب خشم، پرخاشگری، شلختگی، سرکشی و… نشان می‌دهد.

نوجوان هر روز از ایده، کار یا برنامه‌ای صحبت می‌کند اما فردای آن روز تمامی حرف‌هایش عوض می‌شود و انگار آدم دیروز نیست. گاهی خود را مشتاق درس خواندن نشان می‌دهد و آرزو دارد فرد مهمی باشد؛ فردا به این نتیجه می‌رسد درس خواندن فایده‌ای ندارد.

آن‌هایی که نوجوانی را شناخته‌اند و نوجوانان را پذیرفته‌اند، متوجه شده‌اند که نوجوان، فرد بی‌هدف و دمدمی‌مزاجی نیست بلکه او به دنبال هویت و پیدا کردن خود است و اینجاست که بایستی سروکله افرادی پیدا شود که نوجوان را درک کنند و به او نشان دهند که درک می‌شود و چه کسی بهتر از پدر و مادر می‌تواند این کار را انجام دهد.

    نوجوانتان غیر از از تمامی امکانات رفاهی که فراهم کرده‌اید، به چه چیز نیاز دارد؟

     نوجوان بیش از هر چیز باید بتواند دنیا را جایی امن، خوشایند و مثبت ببیند که خودش هم نقش مثبتی در آن به عهده بگیرد. پرورش نوجوان، تلاش پیوسته و بی‌امان می‌طلبد اما نه از آنگونه تلاش بر سر خوبی یا بدی، بلکه تلاش برای گستردن اصول سازنده.

     نوجوان به نقشه‌ی راهی نیاز دارد که خودش به آن دست پیدا کرده باشد. در این بین به همراهانی دلسوز، دانا و بسیار صبور نیاز دارد تا همانند چراغ راه، روشنگر مسیر وی باشند تا نوجوان مطمئن باشد می‌تواند از این مسیر عبور کند و مطمئن باشد پشتیبانی دارد که هر جا لازم باشد می‌تواند از حمایت او برخوردار شود.

    نوجوان به یک گوش شنوا نیاز دارد تا با صبوری به ایده‌های او گوش کند، به آن‌ها بها دهد و او را مطمئن کند که دستیابی به اهدافش شدنی است؛ کافی است ستاره قطبی‌اش را پیدا کند.

      والدین یک نوجوان به چه نیاز دارند؟

      والدین در دنیای امروز نیاز دارند از یک والد همیشه نگران و مراقب به یک راهنما تبدیل شوند که می‌دانند کِی و کجا باید ورود پیدا کنند و چگونه صحبت و عمل کنند که نوجوان در برابر آن‌ها موضع نگیرد. با توجه به مطالعات جدید، مشخص شده است که والدین می‌توانند نقش کُوچ یا مربی فرزندشان را ایفا کنند.

      یک مربی ورزشی را تصور کنید؛ درحالی‌که ورزشکار در حال بازی کردن در زمین است، مربی در کنار زمین او را تماشا می‌کند، به او انگیزه می‌دهد و در زمان استراحت او را به این شناخت می‌رساند که چه توانمندی‌هایی در مقابل حریف دارد که می‌تواند او را پیروز کند.

      درباره والدینی هم که نقش کُوچ را برای فرزندشان ایفا می‌کنند، همین روال است. این والدین به نوجوانشان کمک می‌کنند تا آن‌ها به خودشان کمک کنند. این دسته از والدین، ارتباط عمیقی را با فرزندشان برقرار می‌کنند و پدر و مادری می‌شوند که می‌دانند از چه طریق مهارت‌های ارتباطی و عاطفی را تقویت کنند و از همه‌تر با چالش‌های دیجیتال دنیای امروز روبرو شوند.

      والد در نقش کُوچ، همان برنامۀ آموزشی است که تا به امروز تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده است و از منظر پژوهشگران حوزۀ کودک و نوجوان، از جمله روش‌های مؤثر فرزندپروری محسوب می‌شود. این مهارت مانند هزاران مهارت دیگر نیاز به آموزش دارد و طراحان دوره آموزشی مدرسه کسب و کار رهیار برای ارائه این آموزش به والدین برنامه‌ریزی کرده‌اند.

      دوره والد رهیار مدرسه کسب و کار رهیار

      در دوره  والد رهیار  بر آن شدیم تا ۱۳هفته با والدین همراه شویم و سیزده مهارت کلیدی و مورد نیاز والدین را در زمینه‌های مختلف به آن‌ها آموزش دهیم. مهارت هایی که برای آموزش در این طرح انتخاب شده است پس از نیازسنجی از والدین و مشورت با متخصصان تعلیم‌و‌تربیت در نظر گرفته شده است.

       

      اهداف دوره والد رهیار

      در این دوره به دنبال آن هستیم:

      • شرایطی را فراهم سازیم تا همراه فرزند نوجوانتان در عبور با آرامش از دوران نوجوانی باشید.
      • دایره المعارف جامعی را برای پاسخ به تمامی سوالات والدین در ارتباط با فرزندان نوجوانشان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
      • به والدین یاری رسانیم خاطره نوجوانی را برای فرزند خود ماندگار سازند. و فرد تاثیر گذار زندگی فرزند خود شوند.

      چرا رهیار؟

      رهیار معادل فارسی کلمه کوچ می باشد، کوچ یا رهیار به افراد کمک می کند که در مسیر زندگی پتانسیلها و توانمندی های خود را شکوفا کند و زندگی بهتری را برای خود بسازد. با توجه به شرایط و دوران خاص نوجوانی والدین نیاز دارند که بعنوان رهیار در کنار فرزندشان باشند تا او بتوانند توانمندی ها ، استعدادها و پتانسیلهای درونی خود را کشف کند و در راستای انسان بهتر و سالمتر گام بردارد.

      شاید آموزش‌های ارزشمندی تاکنون برای فرزندپروری برگزار شده است که نقش بسیار موثری در تربیت نوجوانان این مرز و بوم داشته است، ولیکن در این دوره سعی کرده‌ایم به شما فرمول جادویی موفقیت و آرامش در مسیر فرزندپروی را معرفی کنیم.

      پشتیبانی آموزشی در دوره والد رهیار چگونه است؟

      در طول دوره، از طریق برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ و جلسات مشاوره، شرایطی را فراهم ساخته‌ایم تا والدین بتوانند متناسب با ویژگی‌های نوجوان خود، سوالاتشان را مطرح و پاسخ آن را از مشاوران متخصص دریافت کنند.

      مخاطبین دوره:

      والدینی که فرزند نوجوان ۱۰ تا ۱۸ ساله دارند.

      ۴۰ ساعت آموزش به شرح زیر:

      • ۴۰ ساعت آموزش حضوری (آنلاین)
      • ۳ جلسه پرسش و پاسخ گروهی با مشاوران و منتورهای رهیار
      • پشتیبانی در طول دوره
      • خدمات مشاوره و کوچینگ فردی با شرایط ویژه

      دوره والد رهیار شامل چه سرفصل‌هایی است؟

      به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک پدر و مادر می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید که خود را با مراحل رشدش وفق دهد، می‌توانید دنیا را برایش معنی کنید و او را از خطرات موجود آگاه کنید، برایش یک الگوی مناسب باشید و هر زمان که احتیاج داشت، آسایش را برایش فراهم کنید. پس پد و مادر بودن کار ساده‌ای نیست، اما یکی از مهم ترین  بااجرترین وظایفی است که انجام می‌دهید.

      یک مسئله‌ی خیلی مهم درباره شما و نوجوانتان وجود دارد. بدانید که فرزند شما مرتکب اشتباه خواهد شد و شما حتی در این مواقع هم باید دوستشان داشته باشید، از آن‌ها حمایت کنید، درباره راه‌های مختلفی که وجود دارد با آن‌ها صحبت کنید و کمکشان کنید تا تصمیم‌های بهتری بگیرند.

      شما بعنوان والد نیاز دارید که نوجوانی و ویژگی های خاص این دوران  را بشناسید، روشهای ساختن یک ارتباط موثر با نوجوان را بدانید، به او در ساختن عزت نفس و اعتماد بنفس سالم کمک کنید و همراه او باشید تا مسیر زندگی خود را به سمت آینده ای روشن طراحی کند.

      • دریچه ای به نوجوانی
      • برقراری ارتباط موثر با نوجوان
      • پرورش عزت نفس نوجوان
      • تربیت جنسی نوجوان
      • تربیت نوجوان مسئولیت پذیر
      • نحوه صحیح رفتار با درس نخواندن نوجوان
      • شخصیت شناسی و استعدادیابی فرزندان
      • تربیت فرزند کارآفرین
      • آنچه والدین درباره مواد مخدر بدانند
      • بایدها و نبایدهای ارتباط با جنس مقابل و دوست یابی
      • حل تعارض و مذاکره با نوجوان
      • نظارت بر فضای مجازی
      • والد در نقش رهیار

      من علاقه مندم: