مهارت­های مدیریتی که لازم است شما بدانید تا کارآفرین بزرگ بعدی باشید.

توسط دکتر وینای آگاروال                 سازمان مدیریت صنعتی اصفهان                                    www.entrepreneur.com

در شرایط امروزی، کارآفرین کسی است که کسب‌وکاری را اداره می‌کند، خطرپذیر است و با مدیریت آن کسب و کار، درآمد زایی می­کند. کارآفرین، رهبری متفکر است که اغلب اوقات، دانش و مهارت فردی نوآور را نیز در خود دارد. کارآفرینان مفاهیم جدیدی را خلق می­کنند. آنها دارای مجموعه ­ی مطلوبی از مهارت­ها هستند که در راستای ارتقاء و کمک به پیشرفت استراتژیک کسب و کار، با نگرش­شان تلفیق می ­شود و در عین حال، درآمدزایی بیشتری نیز ایجاد می­کند.

به طورمشخص، پاره ­ای از مهارت های ویژه ­ی یک کارآفرین وجود دارند که دچار کهنگی می­شوند. با این­حال، برای به دست­ آوردن جایگاهی برجسته در پلتفرمی اقتصادی- اجتماعی، کارآفرینان نسل بعدی باید مهارت­های مدیریتی متمایزی را کسب کنند. کارآفرین ممتاز به لطف کنارگذاشتن روش های سنتی مدیریت در استراتژی کسب و کار و اتخاذ مهارت های مدیریتی نوآورانه، کسب و کار خود را به شکوفایی می رساند.

تلفیق مهارت­های مدیریت سنتی با مدل­ها و تکنیک­های مدرن، برای یک کارآفرین فوق ­العاده مهم است.

کارآفرین باید مهارت­های مدیریتی خاصی داشته باشد، از جمله:

  • استفاده بهینه از منابع کمیاب
  • اطمینان خاطر از رهبری موثر
  • ایجاد انگیزه در کارکنان با ایجاد محیطی امن و مطمئن
  • ترویج همگام سازی بین صنایع و روابط آنها
  • اتخاذ استراتژی در راستای دستیابی به اهداف اولیه سازمان
  • تسهیل فرصت­های توسعه در جهت تقویت روحیه کارکنان و ارتقای مهارت­های آنها
  • دانش و تخصص برای افزایش بهره وری
  • تنظیم مقررات رقابت در بازار

جدا از مهارتهای اصلی مدیریتی، کارآفرین نسل بعدی، باید بر پاره ­ای از عوامل دیگر نیز تسلط لازم را داشته باشد که آنها را قادر می ­سازد جای پای محکمی در میان رقبای خود دست و پا کنند. این مهارت ها به شرح زیر است:

  • مشتاق:

مهارت­ها و فنون خاص مدیریتی را می­توان به کارآفرین آموزش داد، اما نمی­توان شور و اشتیاق را به عنوان عاملی درون زا به او آموخت. همچنین ضروری است که کارآفرین، برای رسیدن به موفقیت و نیل به اهداف خود، خود برانگیخته باشد.

  • شخصیت سرزنده:

فرد کاریزماتیک را به دلیل شخصیت منحصر به فرد و آینده نگرش که در قالب ذکاوت بالایش متجلی می شود، نمی­توان به آسانی نادیده گرفت. کارآفرین باید با شعار «ساده باش، اما مهم باش» زندگی کند. در صنعت، رهبر دارای ویژگی­ هایی است که تأثیر همیشگی بر همتایان و زیردستان خود می ­گذارد. ویژگی اصلی فرد کارآفرین، تعهد و اتکای او به سخت­ کوشی است که بدون آن یک سازمان ساخته نمی ­شود.

  • نگرش آماده به کار:

داشتن روحیه قوی همواره به کارآفرین کمک می­کند تا در دریای متلاطم کسب و کار ، به ساحل آرامش برسد. آنها باید نگرش آماده به کار داشته باشند، زیرا آینده ­نگری رهبر به او کمک می ­کند در بین رقبای خود در بازار، عملکرد بهتری داشته باشد. آن‌ها ریسک‌ می­ کنند و آماده انجام  وظایف هستند، درحالی که  ناپایداری­ ها و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اداره ­ی کسب‌وکار را نیز در مدنظر دارند.

  • درون نگری:

 شاخصه­ ی اصلی رشد، داشتن قابلیت بررسی موشکافانه ­ی ماهیت و رفتار اجتماعی، و در عین حال، ایجاد بینش عمیق­ در راستای خودآموزی است. این امر، صرفنظر از نوسانات کسب و کار، درک عمیق تری از وضعیت موجود ارائه می ­دهد. کارآفرین واقعی براساس ضرب المثل محبوب ژاپنی زندگی می کند: «هفت بار زمین بخور، هشت بار بلند شو.» بررسی استراتژی­هایی که ممکن است منجر به شکست شوند بسیار مهم است، پس هنگام ریسک کردن در کسب وکار، آنها را اصلاح کنید.

  • انعطاف پذیری:

فرد کارآفرین باید انعطاف پذیری را تمرین کند و در راستای منافع شرکت، تغییرات خاصی را اعمال کند. باید در نظر داشت که برای راه­اندازی موفقیت­ آمیز کسب و کار، پیش نیازهای خاصی وجود دارند. فاکتور اصلی این است که نیازهای دیگران همیشه در اولویت هستند و باید همیشه با آغوش باز تغییرات را  پذیرفت.

  • خودباوری:

 برای زنده ماندن در دریای طوفانی کسب و کاری که مستعد آسیب پذیری است، لازم است که هر شخص، استراتژی­ها و سیاست­های تجاری خود را اولویت بندی و اصلاح کند. انجام موثر این کار، با ایجاد تغییرات دقیق در شخصیت فرد و از طریق نظم و انضباط، صبر و خودباوری  امکان­پذیر است. این ویژگی‌های معرف کارآفرین، به لطف همه مشکلاتی که بر سر راه آنها قرار می‌گیرد، تکامل می‌یابد.

  • مدیریت پول(سرمایه) :

در تمام طول زندگی، به ما آموخته­اند که زمان پول است و مدیریت این دو منبع با نهایت دقت و حوصله، برای کارآفرین امری بسیار حیاتی است. به عبارتی ساده­، فرد باید به طور موثر سرمایه گذاری، پس انداز و هزینه ­های خود را کنترل کند. این خصلت در یک کارآفرین به­ اندازه مهارت انجام خود کسب و کار، مهم است.

  • شبکه سازی:

 در دنیایی که ما از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به یکدیگر متصل هستیم، افراد حرفه‌ای‌ در کسب‌وکار می‌توانند ایده‌های خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا با افراد مهم و کسانی که می­توانند در رشد کسب و کار سهمی ایفا کنند، ارتباط برقرار کنند. شبکه‌سازی به کارآفرینان کمک می‌کند تا مهارت‌های مختلف از جمله ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبان را توسعه دهند و  بینش عمیق ­تری از روند بازار و موارد دیگر، کسب کنند.

این نکات همچنین می­تواند به کارآفرینان سنتی کمک کند تا رشد کرده و حرفه­ ی پر رونقی ایجاد کنند. با گذشت زمان، رشد و تکامل نه تنها برای بهبود شخصیت فردی، بلکه برای سودآوری کسب و کار مهم است. دوره تخصصی “مدیریت کسب و کار” سازمان مدیریت صنعتی اصفهان  می تواند در کسب این مهارت­ها، به شما کمک کند.

این یک موقعیت عمومی برد-برد برای هر فردی است که درصدد تغییر در جامعه است.

برای افزایش مهارت های خود در حوزه مدیریت و رهبری در دوره تخصصی مدیریت کسب و کار سازمان مدیریت صنعتی اصفهان شرکت کنید.