ده دلیل برای اثبات نیاز جهان به افزایش تعداد بانوان در نقش‌های رهبری

              منبع : Natural HR               سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

نیاز جهان به پررنگ‌تر شدن حضور بانوان در نقش‌های رهبری هیچ‌گاه تا این‌حد حیاتی نبوده است، مجموعۀ پایان‌ناپذیری از داده‌ها نیز گواه این مدعا است.

در ابتدا می‌توانیم به داده‌های منتشر شده در فورچون اشاره کنیم؛ مدیرعاملان خانم ۴/۶ درصد از جایگاه‌های فهرست فورچون ۵۰۰ امریکا را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت‌هایی که  به حضور پررنگ‌تر بانوان در هیأت مدیره‌شان افتخار می‌کنند، عملکردشان در حد چشمگیری برتر از سازمان‌های بی‌بهره از مدیران ارشد خانم است.

همچنین مطالعات نشان داده است شرکت‌هایی که نه فقط در نیروی کارشان، بلکه در میان مدیران ارشد نیز تنوع جنسیتی بالاتری دارند، بسیار سودآورتراند.

در دهه‌های گذشته تقاضاهایی برای افزایش برابری جنسیتی مطرح شده و بر لزوم از بین بردن شکاف جنسیتی دستمزد تأکید شده است. اگرچه پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه به دست آمده است، همچنان با فقدان اساسی زنان در نقش‌های رهبری روبه‌رو هستیم.

به بیان ساده این وضعیت درست به نظر نمی‌رسد. مسئولیت سازمان‌ها این است که فرصت‌ها و خط‌مشی‌های بهتری را برای بانوان ایجاد کنند. دراین‌بین بانوان برای پیشرفت کردن و غلبه بر عادت‌هایی که مانع موفقیتشان می‌شود، هنوز به حمایت نیاز دارند.

پس از بیان این مقدمه به‌جا است که سری به دنیای بانوان در محل کار بزنیم تا ضرورت حضور بانوان و بهره‌مندی از ذهنیت زنانه را شرح بدهیم و با ذکر ده دلیل مهم ثابت کنیم که چرا سازمان‌ها دیگر نباید چشم‌انداز استخدام تعداد بیشتری از بانوان را در نقش‌های رهبری نادیده بگیرند.

دلیل اهمیت فوق‌العادۀ رهبری بانوان

در گزارشی که مکنزی اند کمپانی دربارۀ کل بریتانیا منتشر کرده، آمده است که بالاتر بودن تنوع جنسیتی در گروه مدیران اجرایی ارشد موجب بیشترین میزان بهبود عملکردی شده است که تاکنون در مجموعه داده‌ها ثبت ‌شده است. سود قبل از بهره و مالیات به ازای ده درصد افزایش تنوع جنسیتی به میزان ۳.۵ درصد افزایش یافت. از این داده‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که رهبران خانم تأثیر مهم سنجش‌پذیری بر سود خالص سازمان دارند.

وقتی بانوان در جایگاه رهبری قرار می‌گیرند، مجموعۀ متفاوتی از مهارت‌ها، چشم‌اندازهای بدیع و سرشار از خلاقیت و از همه مهم‌تر تفاوت‌هایی فرهنگی و ساختاری را ارائه می‌دهند که زمینه را برای دستیابی به راه‌حل‌های اثربخش فراهم می‌کند. حس جدیدی از آگاهی پس از حضور یافتن بانوان در نقش‌های رهبری سازمان و حاکم شدن دیدگاه خلاقانه‌شان ایجاد می‌شود؛ به لطف این آگاهی جزئیات دقیق‌تری آشکار می‌شود که تا آن زمان از چشم غیرمسلح دور مانده بود.

چالش‌های اصلی رهبران خانم

همان‌طور که گفتیم دورنمای شغلی در حال تغییر است و دنیای کسب و کار دیگر فقط میدان بازی مردان نیست. بااین‌حال هم باتجربه‌ترین بانوانی که پیش‌تر به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافته‌اند، هم استعدادهای جوان و نوظهوری که به دنبال ایجاد تأثیری شاخص هستند، هنوز در مسیر پیشرفتشان با چالش‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • اولین و آشکارترین چالش بانوان این است که اکثر اشخاص حاضر در سازمان را آقایان تشکیل می‌دهند، البته انگشت‌شمار بودن تعداد بانوان فرصت مغتنمی را برای درخشیدن در جمع ایجاد می‌کند تا آنان از همان ابتدا اثری ماندگار بر همکارانشان به جا بگذارند.
  • ماجرایی که بارها و بارها تکرار می‌شود، حول محور ایجاد کردن شبکۀ حمایتی در فضای تحت سلطۀ مردان می‌چرخد. از این فرصت برای جلب حمایت مردان و زنان، برقراری ارتباط با هر دو جنسیت و برخورداری از راهنمایی‌شان برای هموار کردن مسیر پیشرفت شغلی‌تان بهره بگیرید.
  • داشتن کار تمام‌وقت در کنار تحمل استرس‌های مضاعف مربوط به مسائل خانوادگی باعث می‌شود که ایجاد تعادل و هماهنگی بین زندگی شغلی و شخصی دشوار شود. بااین‌حال اگر از همه‌گیری کرونا یک درس مفید گرفته باشیم، آن درس این است که چگونه تعادل سالمی را بین زندگی شخصی و شغلی ایجاد کنیم.
  • متأسفانه سطح انتظارات از بسیاری از بانوان پایین‌تر است. برای غلبه بر این چالش لازم است که اجازه ندهید در سایه بمانید، چشم‌اندازتان را تغییر بدهید و متوجه شوید که به راحتی می‌توانید از اهدافتان فراتر بروید و به همگان ثابت کنید که نباید نادیده‌تان بگیرند.
  • غالباً تصور می‌شود که زنان هیجانی‌تر از مردان هستند و به اندازۀ جنس مخالفشان مصمم نیستند. اما واقعیت این است که بانوان تجربه‌های ذهنی، جسمی و هیجانی متنوع‌تری را به گفتگوها و تعاملات روزمره اضافه می‌کنند.

ده دلیل که ثابت می‌کند در محل کار به تعداد بیشتری از بانوان در نقش‌های رهبری نیاز داریم

در دنیای امروز گاهی بانوان به قابلیت‌هایشان پی نمی‌برند، اما این قابلیت‌های بالقوه وقتی بالفعل شود، مسیر مستقیمی را به سمت موفقیت باز می‌کند. قابلیت‌ها و توانایی‌های بانوانی که در جایگاه رهبری قرار می‌گیرند، انکارناپذیر است. برای اثبات این مدعا در ادامه به ده مزیتی اشاره کنیم که از قرار گرفتن بانوان در نقش رهبری به دست می‌آید.

۱- رهبران خانم آینده را رقم می‌زنند

اگر خانمی که در حال حاضر نقش رهبری ندارد، در چنین جایگاه برجسته‌ای قرار بگیرد، با توجه به تعصبات و باورهای اشتباهی که محیط کار فعلی را آلوده می‌کند، با دورنمای مرعوب‌کننده‌ و دلهره‌آوری روبه‌رو می‌شود. چنین وضعیتی نسل جوان‌تر را از تلاش برای درهم‌شکستن این موانع دلسرد می‌کند.

نسبت بانوانی که نقش‌های مدیریتی ارشد داشتند، در سال ۲۰۱۹ در عرصۀ جهانی به ۲۹% افزایش یافت که بالاترین میزان ثبت‌شده تا آن زمان بود. این درصد در سال ۲۰۲۰ در همین میزان باقی ماند.

هرچند این افزایش را می‌توان خبر مثبت مهمی در نظر گرفت، بانوانی که قبلاً موفق به رسیدن به مقام رهبری شده‌اند، باید الهام بخش و مشوق هم‌جنسان تازه‌کارشان باشد. پس از آن تمام رهبران خانم جوان و بلندپرواز در مسیری قرار می‌گیرند که درصد مشارکتشان را در امر رهبری سازمان‌ها در تمام جهان افزایش می‌دهد تا رکوردهای جدیدی ثبت شود.

۲- مطرح شدن ایده‌های تحول‌آفرین منحصربه‌فرد

فراتحلیلی که رهبران مرد و زن را مقایسه می‌کند، رهبران زن را تحول‌آفرین‌تر معرفی می‌کند. در مردان بیشتر شاهد کنش‌های دوبعدی (مدیریت فعال و منفعل) بودیم، حال آن‌که زنان رفتارهای مشروط به پاداش‌ بیشتری را از خود به نمایش گذاشتند.

۳- تقویت کارگروهی

بدون شک همگی شاهد بوده‌ایم که بانوان چگونه در موقع لزوم با شور و اشتیاق و تکیه بر قابلیت‌‌های تحسین‌برانگیزشان فرمان را به دست می‌گیرند و بر اوضاع مسلط می‌شوند ـ کافی است توانایی رهبری مادرانمان را در شرایط اضطراری به یاد بیاوریم.

بانوان می‌توانند در مقام رهبری تصمیم‌های عاقلانه و جسورانه‌ای بگیرند؛ این ویژگی جوّ گروهی را مشارکتی‌تر می‌کند و از حالت تحکم‌آمیز آن می‌کاهد تا احساسی مانند تعلق داشتن به یک خانواده در اعضای گروه شکل بگیرد. این احساس کار گروهی را در تمام سازمان تقویت می‌کند و به پیاده کردن فرهنگی جدید در کسب و کار کمک می‌کند.

۴- بانوان ارزش‌های رهبری برتری را به نمایش می‌گذارند.

عطف به نظرسنجی ملی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو با عنوان روندهای جمعیت‌شناختی و اجتماعی، ۲۲۵۰ فرد بزرگسال در هفت ویژگی از هشت ویژگی مهم رهبری ارزیابی‌شده در نظرسنجی، به بانوان امتیازی بالاتر یا برابر با آقایان دادند. 

آمار اصلی مستخرج از این نظرسنجی حکایت از آن دارد که نیمی از پاسخ‌دهندگان بانوان را صادق‌تر از آقایان دانستند و فقط ۲۰% آقایان را صادق‌تر می‌دانستند. از نظر هوش نیز ۳۸% به باهوش‌تر بودن بانوان و فقط ۱۴% به باهوش‌تر بودن آقایان رأی دادند. همچنین شرکت‌کنندگان بانوان را دلسوزتر، معاشرتی‌تر و خلاق‌تر از آقایان می‌پنداشتند.

۵- تقویت ارتباط در سطح کسب و کار 

گفته می‌شود که برقراری ارتباط قوی‌ترین مهارت بانوان است. رهبران خانم از این قدرت برای بهبود گفتگوهای مفید و ارزشمند با کارکنان، همکاران و شرکا بهره می‌گیرند و به‌این‌ترتیب جریان ارتباطی باز و صادقانه‌ای را ایجاد می‌کنند که موجب وضوح و شفافیت در سازمان می‌شود.

۶- دستیابی به نتایج مالی بهتر

هرچه محل کار متنوع‌تر باشد، احتمال مطرح شدن ایده‌های خلاقانه در آن بالاتر می‌رود. ایده‌های خلاقانه زمینه‌ساز رشد می‌شود و به افزایش پایداری سازمان کمک می‌کند. برای متنوع ساختن محل کار نباید فقط برای بانوان اولویت قائل شد، بلکه باید ترکیب سیالی را از هر دو جنسیت در سراسر سازمان ایجاد کرد.

تنوع جنسیتی در محل کار موجب افزایش بهره‌وری و خلاقیت، بهبود عملکرد و نگهداشت کارکنان می‌شود و اثبات شده است که مشارکت را نیز در کسب و کار تقویت می‌کند. در مطالعۀ انجام شده بر روی محیط‌های کسب و کار مشخص شد در صورتی که نیروی کار دارای تنوع جنسیتی باشد، انتظار می‌رود ۲۱% کسب و کارها سودآوری بالاتر از حد متوسط داشته باشند.

۷- چشم‌اندازها و دورنماهای جدید و بدیع

پیش‌تر ضرورت متنوع ساختن نیروی کار را بیان کردیم، این تنوع تجربه‌ها و چشم‌اندازهای جدیدی را وارد سازمان می‌کند که در نهایت کسب و کار را از نوآوری‌های مورد نیاز برخوردار می‌سازد.

رهبران خانم مهارت‌ها، دیدگاه‌های متفاوت و ایده‌های نوآورانه‌ای را با خود به همراه می‌آورند؛ از ترکیب این سه دورنماهای نوینی خلق می‌شود که تصمیم‌گیری را در کل کسب و کار بهبود می‌دهد.

۸- رهبران خانم، مربیان و راهنماهای بهتری هستند.

قدرت الگوآفرینی رهبران خانم را به ویژه برای نسل جوان‌تر نمی‌توان نادیده گرفت. تمام انسان‌ها فارغ از جنسیتشان به فردی نیاز دارند که در مسیر پیشرفت شغلی راهنمای‌شان باشد. رهبران خانم در مقایسه با مردان، راهنماها و مربیان بهتری برای استعدادهای جوان هستند.

نتایج یک مطالعه حکایت از آن دارد که ۲۹% بانوان معتقدند جنسیتشان سد راه موفقیتشان خواهد شد. بانوانی که در جایگاه رهبری قرار دارند، می‌توانند برای غلبه بر این مانع از قدرت الگوآفرینی‌شان استفاده کنند، از این فرصت بهره بگیرند و توانمندسازی ذهن‌های جوان و مستعد نسل آینده را شروع کنند.

۹- توانایی به عهده گرفتن نقش‌های گوناگون

به عهده گرفتن نقش‌های گوناگون اتفاق رایجی در زندگی بانوان است. در جامعه بانوان بسیاری را می‌بینیم که غالباً بین وظایف شغلی و خانوادگی تعادل ایجاد می‌کنند و علاوه بر مسئولیت مادری و هدایت فرزندان وظیفه‌های بسیار دیگری را نیز بر عهده می‌گیرند و تجربه‌های گوناگون کسب می‌کنند. این ترکیب به رهبران خانم کمک می‌کند که به سرعت خود را با موقعیت‌های جدید وفق بدهند و بر یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات واقعی که در محل کار بروز می‌یابد، متمرکز شوند.

۱۰- قرارگیری بانوان در جایگاه رهبری می‌تواند موجب بسته شدن شکاف جنسیتی دستمزد شود.

واقعیتی که غالباً نادیده گرفته می‌شود این است که شکاف جنسیتی دستمزد می‌تواند به شکاف جنسیتی فرصت تبدیل شود. دیده شده است که وقتی بانوان و آقایان از صفر شروع به پیشرفت می‌کنند، به آقایان معمولاً فرصت‌های بهتری برای رسیدن به جایگاه‌های برتر و با دستمزد بالاتر پیشنهاد می‌شود.

اما به‌کارگیری تعداد بیشتری از بانوان در نقش‌های رهبری علاوه بر به ارمغان آوردن مزایای فوق می‌تواند به دستیابی به هدفی گسترده‌تر نیز کمک کند و شکاف دستمزد را به روشی اثربخش‌تر از بین ببرد.

بانوان در نقش رهبری: اثرگذار باشید

پژوهش‌ها نشان داده است که سهم جهان از حضور بانوان در نقش‌های ارشد مدیریتی به‌طور تصاعدی در حال افزایش است و ۸۷% شرکت‌های متوسط جهان حداقل یک بانو را در نقش مدیریت ارشد دارند.

با این‌حال بر اساس گزارش شکاف جنسیتی در جهان که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، هنوز باید ۱۷۰ سال دیگر منتظر بمانیم تا بانوان در سطح جهانی به برابری اقتصادی دست پیدا کنند.

اگر بانویی هستید که پیش‌تر نقش رهبری را به عهده گرفته‌اید یا سودای آن را دارید که جایگاه شغلی‌تان را ارتقاء دهید تا به مرتبۀ دلخواهتان برسید، دوره های MBA و DBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان این امکان را برای شما فراهم می کند تا به هدف خود برسید. با شرکت در دوره های MBA و DBA سازمان مدیریت صنعتی اصفهان، شما قادر خواهید بود به توسعه کسب و کارخودتان کمک کنید و توانایی های فردی خود را کشف کنید. مهارت های رهبری خود را تقویت نمایید تا به بهترین نحو از آن بهره ببرید.

ما در سازمان مدیریت صنعتی به بانوان به عنوان قلب تپنده سازمان ها و کسب و کارها می نگریم که امید آینده و نیروی پیشرفت هستند و اگردر دستیابی به سطوح بالای مدیریتی  عقب نشینی نکنند، همه با آنها پیش خواهند رفت.

نگرش حمایت از مدیران زن در تمامی برنامه ریزی های دوره های آموزشی سازمان مدیریت صنعتی اصفهان ساری و جاری است تا با در نظر گرفتن انعطاف لازم، زنان و مادران بتوانند در کنار ایفای نقش همسری و مادری در دوره های MBA و DBA و همچنین فعالیت های تجاری حضور فعال و پرشور داشته باشند.

تجربه سال ها ارائه خدمات آموزشی و مشاوره به بانوان توسط این سازمان، نشان داده است که بانوان تا چه اندازه در هر حوزه ای می توانند پیشگام و تحول آفرین باشند. ایجاد فرصت شبکه سازی برای بانوان نشان داده است آنها نه تنها خود را رشد داده اند، بلکه از رشد اطرافیان خود غافل نشده اند و اگر موانع از سر راه آنها برداشته شود، تا همیشه، این رسالت را ادامه خواهند داد.

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان سازمانی پیشرو در عرصه آموزش و صنعت، سعی دارد بر حمایت از زنان و تاکید بر نقش پر رنگ آن ها در موفقیت کسب و کارها پایبند باشد.

سازمان مدیریت صنعتی سازمانی کهن و اصیل می باشد که علاوه بر حفظ اصالت خود، ماموریت خود را رشد و نوآوری قرار داده است.