دوره آموزشی چهل مهارت نوجوان‌ پروری

(جامع‌ترین دورۀ توانمندسازی والدین دارای فرزند نوجوان ۱۰ تا ۱۸ سال)

نوجوانی چه دوره‌ای است؟

دگرگونی ‌هایی که یک نوجوان با آن روبروست به راستی برای همه‌ی افراد شگفت‌آور است. نوجوان در طی چند سال کوتاهی، از کودکی کوچک و مطیع به بزرگسالی جوان تبدیل می‌شود که خود را مدار جهان و هستی می‌داند و قصد دارد جایی برای خودش باز کند.

سرعت این دگرگونی‌ها آنقدر زیاد است که نه تنها خود نوجوان بلکه والدین و اطرافیان او را دچار بهت‌زدگی می‌کند. اطرافیان بهت‌زده نوجوان فکر می‌کنند دیگر کاری از آن‌ها ساخته نیست و این نوجوان از در ناسازگاری با آنها وارد شده است و روز ‌به ‌روز رفتار نامناسب و گاهی مغایر با ارزش ‌ها را از خود به نمایش می‌گذارد.

از طرف دیگر، نوجوان از نصحیت، کنترل و حرف‌های تکراری خسته است، هورمون‌ها عنان وی را به دست گرفته‌اند و گاهی او را به سمت بیراهه می‌کشانند. هویت‌یابی و تصمیم‌گیری‌های دشوار این دوران، کار را برای نوجوان سخت‌تر کرده است تا آنجا که آشفتگی‌های خود را در قالب خشم، پرخاشگری، شلختگی، سرکشی و… نشان می‌دهد.

در این بین نوجوان به چه چیز نیاز دارد؟

 نوجوان بیش از هر چیز باید بتواند دنیا را جایی امن، خوشایند و مثبت ببیند که خودش هم نقش مثبتی در آن به عهده بگیرد. پرورش نوجوان، تلاش پیوسته و بی‌امان می‌طلبد اما نه از آنگونه تلاش بر سر نیکی و بدی، بلکه تلاش برای گستردن اصول سازنده. نوجوان به نقشه‌ی راهی نیاز دارد که خودش به آن دست پیدا کرده باشد. در این بین به همراهانی دلسور، دانا و بسیار صبور نیاز دارد تا همانند چراغ راه، روشنگر مسیر وی باشند تا نوجوان به سلامت از این مرحله عبور کند.

و اما والدین:

و اما والدینی که تا دیروز با فرزندی مطیع و گوش به فرمان والدین در ارتباط بودند اکنون با آشفتگی‌ها و سردرگمی‌های زیادی روبرو هستند. چه کسی باید والدین را مطمئن سازد که فرزند آن ها در نهایت جوان شایسته‌ای خواهد شد. فراهم نمودن شرایطی برای شناسایی و درک تغییرهایی که در نوجوان پیش می‌آید شرایط امیدبخشی را ایجاد می‌کند تا والدین دریابند فرزند نازنینشان که هورمون‌های بلوغ مهار او را در دست دارند، آدمی است طبیعی و بهنجار.

لازم است پدر و مادر بدانند

 از راه رنجاندن و آزردن کسی نمی‌توان او را به راه و رسم درست بودن و درست رفتار کردن کشاند و لازم است به ابزارهایی مجهز باشند تا علاوه بر شناخت ویژگی‌ های دوران نوجوانی بدون نصیحت و کنترل و با یادگیری اصول اعتماد، نوجوانی ایمن، بالنده، هدفمند و کارا پرورش دهند.

 

چه کسی می‌گوید فرزند پروری آسان است؟

همه‌ی ما می‌دانیم که فرزندپروری کار آسانی نیست. فرزندان ما با چشم برهم زدنی وارد دوران نوجوانی می‌شوند و اختلاف سلیقه، نزاع و درگیری ایجاد می‌شود. در این بین عواملی وجود دارند که تحت عنوان عوامل تهدیدکننده ممکن است سلامت فرزند ما را به خطر ‌اندازند.

یکی از سخت‌ترین وضعیت‌های که شما به‌عنوان یک پدر یا مادر ممکن است با آن مواجه شوید این است که ببینید نوجوانتان انگیزه ندارد و تشخیص بدهید که رفتار او چقدر می‌تواند مخرب باشد. در شرایطی که او در سراشیب لطمه زدن به خود سقوط می‌کند، ممکن است نهایتاً لازم باشد که شما مداخله کنید؛ اما به یاد داشته باشید این مداخله، اصولی دارد و بدون یادگیری تکنیک و کسب مهارت برخورد با نوجوان، نمی‌توانید انتظار نتیجه‌ی مثبت داشته باشید. در این بین حجم زیادی از سوالات شما را احاطه کرده است که پاسخ دقیقی برای آن ندارید. این سوالات عبارت‌اند از:

  • چرا انقدر فرزندم غیرقابل تحمل شده است؟
  • چرا انقدر سرکش و لجباز شده است؟
  • چرا انقدر بی مسئولیت است؟
  • چرا دوستانش انقدر مهم هستند؟
  • چرا نسبت به درسش تا این اندازه بی‌توجه است؟
  • چرا فکر می‌کند آسیب‌ناپذیر است؟
  • چرا از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کند؟

 

پس از مطرح شدن این سوالات، خانواده در پی یافتن پاسخ‌هایی است که در لحظه به ذهنش خطور می‌کند مانند:

  • کجای تربیتم اشتباه کرده‌ام؟
  • چه کسی بر روی او تاثیر گذاشته است؟
  • نشانش می‌دهم.
  • من هیچگاه اینگونه رفتار نکردم، چرا فرزندم اینگونه است؟
  • قوانین سخت‌تری را وضع خواهم کرد.

پس از خطور این پاسخ‌ها به ذهن و گرفتن تصمیم‌های هیجانی، منِ والد به این نتیجه می‌رسم که باید فکری اساسی‌تر بکنم و حالا زمان پاسخگویی به این سوالات است:

  • مشکلاتم را به چه کسی بگویم؟
  • چگونه مشاور متخصص پیدا کنم؟
  • آیا من نیاز به مهارتی برای ارتباط با او دارم؟

در پاسخ به سوالات شما بایستی گفت نحوه‌ی تربیت هر آنچه که بوده است به محض ورود فرزندتان به دوره نوجوانی نیاز به تغییراتی دارد. شناخت حال و هوای نوجوانی، تغیر نگرش به دوران نوجوانی فرزندتان و مهم‌تر از همه، درک تغیرات نوجوانی فرزندتان، اولین قدم شما برای نوجوان پروری است.

 در گام‌های بعدی لازم است آنقدر بر مهارت ارتباط موثر با فرزند نوجوانتان مسلط باشید تا بتوانید از این مرحله پر پیچ و خم به راحتی عبور کنید و فرزندتان را به سمت هویت سالم و آینده‌ای درخشان سوق دهید. شما به‌عنوان یک والد نیاز دارید از آسیب‌ها مطلع باشید و فرزندتان را نیز در فضایی دوستانه مطلع کنید. مهارت شناخت و مدیریت هیجان را بدانید و به فرزندتان نیز آموزش دهید. همچنین یادتان باشد هدایت و حمایت صحیح تحصیلی و شغلی فرزندتان با شماست.

اما به یاد داشته باشید که شما در این مسیر تنها نیستید، همه والدینی که فرزند نوجوان دارند، این مسیر را همزمان با شما طی می‌کنند و دیگر اینکه متخصصان زیادی هستند که با «جعبه ابزار تکنیک های اثربخش» به شما در پایه‌ریزی شخصیت سالم فرزندتان کمک خواهند کرد.

دوره چهل مهارت نوجوان پروری مدرسه کسب ‌و‌ کار رهیار

در دوره چهل مهارت بر آن شدیم تا ۲۰ هفته با والدین همراه شویم و چهل مهارت کلیدی و مورد نیاز والدین را در زمینه‌های مختلف به آن‌ها آموزش دهیم. مهارت هایی که برای آموزش در این طرح انتخاب شده است پس از نیازسنجی از والدین و مشورت با متخصصان تعلیم‌و‌تربیت در نظر گرفته شده است.

مهارت‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی شده‌اند که عبارتند از:

  1. مهارت‌های زندگی ایمن (نوجوان ایمن)
  2. مهارت‌های شخصیتی رفتاری (نوجوان بالنده)
  3. مهارت‌های تحصیلی (نوجوان هدفمند)
  4. مهارت‌های شغلی و مالی (نوجوان کارا)

اهداف دوره چهل مهارت نوجوان ‌پروری

در این دوره به دنبال آن هستیم:

  • شرایطی را فراهم سازیم تا نوجوان بتواند یک نوجوانی ایمن و به دور از رفتارهای پرخطر نوجوانی را تجربه کند.
  • دایره المعارف جامعی را برای پاسخ به تمامی سوالات والدین در ارتباط با فرزندان نوجوانشان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
  • به والدین یاری رسانیم خاطره نوجوانی را برای فرزند خود ماندگار سازند.

چرا چهل مهارت؟

عدد چهل، نماد آغازین تکامل، مظهر کمال، جلوه پختگی، اعلام پشت سر گذاشتن مرحله خامی و نادانی، نخستین مرحله هوشیاری می‌باشد. چهل مهارت را آموزش خواهیم داد تا خانواده را در عبور فرزندش از مرحله پر فراز و نشیب نوجوانی یاری کنیم.

شاید آموزش‌های ارزشمندی تاکنون برای فرزندپروری برگزار شده است که نقش بسیار موثری در تربیت نوجوانان این مرز و بوم داشته است، ولیکن در این دوره سعی کرده‌ایم دایره المعارف جامع نوجوان ‌پروری را به معنای واقعی کلمه در اختیار والدین قرار دهیم تا برای پاسخ به سوالاتشان به آن رجوع کنند.

    من علاقه مندم:

    پشتیبانی آموزشی در دوره چهل مهارت نوجوان‌ پروری چگونه است؟

    در طول دوره، از طریق برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ و جلسات مشاوره، شرایطی را فراهم ساخته‌ایم تا والدین بتوانند متناسب با ویژگی‌های نوجوان خود، سوالاتشان را مطرح و پاسخ آن را از مشاوران متخصص دریافت کنند.

    مدرسان دوره چهل مهارت نوجوان‌ پروری

    مدرسه کسب‌‌ و کار رهیار در ارائه آموزش‌های تکنیکی و کاملاً کاربردی ویژه والدین گرامی از مشارکت اساتید مطرح حوزه نوجوان بهره خواهد برد.

    مخاطبان دوره چهل مهارت چه کسانی هستند؟

    والدینی که فرزند نوجوان ۱۰ تا ۱۸ ساله دارند.

    دوره چهل مهارت نوجوان‌ پروری شامل چه سرفصل هایی است؟

    ۱_ نوجوان ایمن

    به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک پدر و مادر می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید که خود را با مراحل رشدش وفق دهد، می‌توانید دنیا را برایش معنی کنید و او را از خطرات موجود آگاه کنید، برایش یک الگوی مناسب باشید و هر زمان که احتیاج داشت، آسایش را برایش فراهم کنید. پس پد و مادر بودن کار ساده‌ای نیست، اما یکی از مهم ترین  بااجرترین وظایفی است که انجام می‌دهید.

    یک مسئله‌ی خیلی مهم درباره شما و نوجوانتان وجود دارد. بدانید که فرزند شما مرتکب اشتباه خواهد شد و شما حتی در این مواقع هم باید دوستشان داشته باشید، از آن‌ها حمایت کنید، درباره راه‌های مختلفی که وجود دارد با آن‌ها صحبت کنید و کمکشان کنید تا تصمیم‌های بهتری بگیرند.

    در بخش نوجوان ایمن، ده مهارت را به شما آموزش خواهیم داد تا بهترین محیط و امکانات را برای نوجوانتان فراهم کنید تا او را از آسیب‌های جسمی و روحی در امان نگه دارید و او را فردی مستقل، مسئول و آگاه بارآورید.

    ۲_ نوجوان بالنده

      • سال‌های نوجوانی نه فقط برای نوجوانان بلکه برای همه‌ی اعضای خانواده دورانی پیچیده و پرماجراست. دختر یا پسرتان، چه دوست داشته باشید، چه نداشته باشید، مراحل تغییر و تحول زیادی را (که طبیعی) هستند، طی می‌کنند. او دوره بچگی را پشت سر می‌گذارد و یک بزرگسال می‌شود. او از دوران وابستگی به سمت استقلال و اتکا به نفس بیشتری بیشتر حرکت می‌کند.

        حرکت در این قسمت از مسیر زندگی، نه تنها با مشکلات اندکی همراه است، بلکه هم برای شما و هم نوجوانتان لذت‌بخش نیز هست. اما گاهی نیز، وجود طوفان‌های بلاتکلیفی، اضطراب، تعارض و سرکشی چاره‌ناپذیر است. بدون شک این دوره می‌تواند مشکل‌ترین دوران زندگی یک بچه باشد و در نتیجه برای والدین نیز دوران پرالتهابی خواهد بود.

        آنچه برای شما در این برهه از زمان ضروری است، ارتباط خوب با نوجوان است. احتمالاً شما هم مثل خیلی از پدر و مادرهای دیگر، به این سوال با آه و ناله جواب می‌دهید: «من اصلا نمی‌تونم باهاش هیچ ارتباطی برقرار کنم» یا ممکن است بگویید: «بعضی وقت‌ها حس می‌کنم انگار داریم به دو زبان مختلف با هم صحبت می‌کنیم، به نظر میاد اصلاً یک کلمه هم از حرف‌های من نمی‌فهمد».

        از این مسئله فرار نکنید و با آن رودرو شوید: بیشتر وقت‌ها زندگی کردن با نوجوان‌ها کار سختی است و سخت‌تر از آن حرف زدن با آن‌هاست. در خانواده شما فرقی ندارد که در حال حاضر  اوضاع ارتباطی چگونه است، خوب است یا بد، به هر حال شما و نوجوانتان باید سعی کنید اوضاع از این که هست، بهتر شود.

        در بخش نوجوان بالنده، ده مهارت را به شما آموزش خواهیم داد تا با  ایجاد مجراهای ارتباطی باز، سال‌های نوجوانی فرزندتان را برای همه اعضای خانواده لذت‌بخش کنید و راحت‌تر بتوانید تاثیر مثبتی بر نوجوانتان بگذارید و مهارت‌های زندگی و هوش هیجانی فرزندتان را ارتقا دهید.

      ۳_ نوجوان هدفمند

      اگر کارنامه فرزند نوجوان شما به جای نمرات خوب مملو از از نمرات بد باشد، شما به عنوان یک پدر و مادر، آشفته و نگران می‌شوید و اگر او در تحصیلاتش موفقیتی کسب نکند، واکنش شما ممکن است به صورت خشم، اضطراب و یا حتی احساس گناه باشد.

      اما زود نتیجه‌گیری نکنید. اگر عملکرد نوجوانتان در مدرسه خوب نیست، ممکن است لازم باشد به چیزی فراتر از این ظواهر نگاه کنید. در ورای بی‌نظم بودن او، در ورای عدم تمایل او به مطالعه، عوامل دیگری هم ممکن است دخیل باشد که لازم است آنها را هم در نظر بگیرید. مثلاً:

      • آیا فشارهای روانی دیگری هم در زندگی وجود دارند که ذهن اورا به خود مشغول کند؟
      • آیا حواس او معطوف به جنس مخالف شده است؟
      • آیا در مدرسه، دانش‌آموزان بزرگ‌تر او را اذیت می‌کنند؟
      • آیا گرفتار مواد مخدر شده است؟
      • آیا خسته شده و مدرسه به نظرش بی‌فایده است؟
      • آیا ممکن است مبتلا به یک نوع اختلال یادگیری باشد که تاکنون تشخیص داده نشده است؟

      در بخش نوجوان هدفمند، ده مهارت را به شما آموزش خواهیم داد تا:

      • نوجوانتان بهره‌ی کاملی از دوران تحصیلش ببرد؛
      • هدف‌گذاری را یاد بگیرد؛
      • در جهت شکوفایی استعدادهای درونی‌اش سوق داده شود؛
      • با کسب موفقیت‌های تحصیلی به مشاغل ارضاکننده‌تری دست یابد.

      ۴_ نوجوان کارا

      پدر و مادر عزیز در نظر داشته باشید اگر نوجوان شما وارد شغلی شود که میل و علاقه‌ی کمی به آن دارد، فشار روانی زیادی به او تحمیل می‌شود و حتی ممکن است سلامت جسمی و روانی او تخریب گردد. پس برای اینکه جسم و روح فرزند شما آسیب نبیند، مطمئن شوید او آنچه شما از او می‌خواهید را درک کرده است.

      از طرف دیگر در نظر داشته باشید اگر در طول زندگی فقط به فرزند خود پول داده‌اید و او این پول را به سلیقه خود خرج کرده است، انتظار مهارت و موفقیت مالی از فرزند خود نداشته باشید. ازاین‌رو، بایستی همگام با رشد فرزندان، سواد مالی را به فرزند خود آموزش دهید.

      شما می‌توانید نقش بزرگی را در هویت ‌یابی فرزند نوجوانتان داشته باشید و با فراهم کردن امکان کوشش و خطا شرایط تجربه کسب‌وکارهای کوچک ولی اثرگذار را برای او فراهم کنید. بهتر است فرزند شما در ۱۲ یا ۱۳ سالگی اشتباهات مالی را مرتکب شود و تجربه کسب کند تا اینکه در ۲۰ یا ۲۳ سالگی به بهای گزافی شکست‌های مالی را مرتکب شود.

      در بخش نوجوان کارا، ده مهارت را به شما آموزش خواهیم داد تا :

      • موضوعات سواد مالی را به فرزندتان آموزش دهید؛
      • هوش مالی فرزند نوجوانتان را ارتقا دهید؛
      • شرایط مهارت‌آموزی نوجوانتان را مهیا سازید؛
      • شرایط ایده‌پردازی و کارآفرینی را برای فرزندتان مهیا سازید؛
      • نقش موثری در هدایت شغلی و کارآمدی شغلی فرزندتان ایفا کنید؛
      • رنج‌ های نوجوانی را به گنج تبدیل کنید.

      پکیج ‌ها

      برای ثبت ‌نام و شرکت در جامع ‌ترین دوره نوجوان‌ پروری می‌توانید:

       پکیج جامع ۴۰ مهارت را به صورت یکجا یا پکیج ۲۰ مهارت پایه (نوجوان ایمن و نوجوان بالنده) را انتخاب کنید و خود را به ابزارهای مهم ارتباط با نوجوان و راهنمایی او مجهز کنید.

      کلاس فرزندپروری نوجوان با تدریس عالی دکتر محمد ترکمان در محل سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

      کلاس تکنیک های مقابله با بدرفتاری کودک و نوجوان با تدریس عالی دکتر سید حسن حسینی

      کلاس تربیت جنسی کودک و نوجوان با تدریس عالی دکتر محمد ترکمان در محل سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

      همایش های هدایت مسیر تحصیلی و شغلی نوجوانان در محل سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

      ارتباط با دپارتمان دوره

       مدیر دپارتمان مدرسه کسب و کار رهیار سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

       سرکار خانم پریسا جعفری

      کانال های ارتباطی:

      تلگرام:          rahyarMBA@

      اینستاگرام:  rahyar.school@


      ۰۳۱۳۶۶۳۷۲۰۶-۸

      گواهینامه

      نشان طلای والد آگاه، برازنده وجود شما والدین گرامی که برای خطیرترین مسئولیتتان در زندگی سرمایه‌گذاری می ‌کنید.

      دستاوردهای دوره

      شاید مهم ترین امتیاز دوره حاضر نسبت به دوره های مشابه در این زمینه، تأکید بر همانندی ‌های بزرگترها و کوچکترها، تکیه بر امیدها و آزوهای مشترک بزرگترها و کوچک ترها، به جای تأکید بر اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه های آنان است.

      من علاقه مندم: