دوره آموزشی ارزیابی عملکرد کارکنان

ارزیابی عملکرد، مسئولیتی که بر عهده شماست.

زمانی‌که در نقش مدیر (کارفرما) یا مدیر منابع انسانی ظاهر می‌شوید، ارزیابی عملکرد به عهده شماست. شما نمی‌توانید بدون وجود شاخص و استاندارد به ارزیابی عملکرد بپردازید و در گام اول باید استانداردهای شغلی را تعریف کنید. سیستم‌های تشویقی و تنبیهی در سازمان شما بر اساس ارزیابی عملکرد انجام خواهد شد. با کمک ارزیابی عملکرد است که می‌توانید درباره ارتقای شغلی کارکنان خود تصمیم بگیرید و نیازهای آموزشی آن‌ها را تعیین کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت چرا به ارزیابی عملکرد نیاز دارید.

چرا به ارزیابی عملکرد نیاز دارید؟

اگر به شما گفته شود با ارزیابی عملکرد، تکلیف خیلی از موضوعات در سازمان شما روشن می‌شود حتما از استقرار سیستم ارزیابی عملکرد استقبال خواهید کرد. شایستگی‌ها، ویژگی‌ها، ظرفیت، مهارت و پتانسیل‌های بالقوه کارکنان بر اساس ارزیابی عملکرد مشخص خواهد شد، پاداش‌ها بر مبنای نتایج ارزیابی عملکرد تخصیص می‌یابد و انگیزه پیشرفت کارکنان را تقویت خواهد کرد.

کمتر کارفرمایی پیدا می‌شود که با آگاه شدن از مزایای ارزیابی عملکرد از کنار آن به راحتی عبور کند. در ادامه چند دلیل محکم گفته خواهد شد که چرا به ارزیابی عملکرد نیاز دارید.

۵ دلیل در اهمیت انجام ارزیابی عملکرد

اگر پستی مدیریتی دارید، باید بدانید که ارزیابی منظم عملکرد کارکنان می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کارکنان و اهداف فراگیر شرکت داشته باشد. پنج دلیل زیر بیان می‌کند که چرا ارزیابی ‌های عملکرد دوره‌ای کارکنان از چنین تأثیر گسترده‌ای برخوردار است:

۱ـ بهبود عملکرد کلی

یکی از بارزترین مزایای ارزیابی ‌های منظم، ایجاد شدن فرصتی برای بهبود عملکرد کلی در محیط کار است. زمان گذاشتن برای تحلیل عملکرد کارکنان ظرف یک سال گذشته یا هر بازۀ زمانی دیگری که برای بررسی در نظر دارید، فرصت فوق‌العاده‌ای برای یافتن حوزه هایی است که نیازمند توجه  بیشتراست.

در مقام یک مدیر می‌توانید به کارکنانتان کمک کنید تا معیارهایی را برای قضاوت دربارۀ پیشرفتشان ایجاد کنند و ضرب‌الاجل‌هایی را برای بهبود عملکردخود تعیین کنند. اگر مشکل جدی در عملکرد یکی از کارکنان وجود داشته باشد، لازم است استخدامش را به صورت مشروط درآورده شود تا بهبود واضحی در عملکردش دیده شود. از سوی دیگر استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد در ارایه پاداش های مالی  دلگرمی بیشتری به کارکنان می‌دهد و سرعت بیشتری به فرایند ها می‌بخشد.

۲ـ افزایش مشارکت کارکنان

ارزیابی‌ عملکرد فقط برای مدیران مفید نیست، بلکه می‌تواند راهگشای کارکنان نیز باشد. یکی از مزایای شاخص ارزیابی عملکرد دوره‌ای این است که بازخورد منظم، مشارکت را افزایش می‌دهد و این امر به نوبۀ خود برای شرکتتان سودمند خواهد بود. براساس گزارش یکی از نویسندگان فوربز، کوین کروس نتایج ۲۸ پژوهش حکایت از آن دارد که بین مشارکت کارکنان از یک‌ سو و کیفیت، فروش، خدمات، نگهداشت، ایمنی، سود، و بازده کل ذی‌نفعان از سوی دیگر هم‌بستگی مثبتی وجود دارد. چنانچه عملکرد کارکنان را در دوره‌های زمانی مشخص بررسی کنید، آنان بهتر متوجه سهم جایگاه خود در دستیابی به اهداف شرکت خواهند شد و احتمالاً در آینده بیشتر برای تحقق اهداف شرکت سعی خواهند کرد.

۳ـ شناسایی فرصت‌های ترفیع

وقتی پستی خالی در سازمان دارید، ممکن است متقاضی ایده‌آل درست مقابل چشمتان باشد. از طریق ارزیابی منظم عملکرد کارکنان مطمئن می‌شوید که از نقاط قوت و ضعف یک‌یک کارکنان به خوبی اطلاع دارید و می‌دانید برای تصدی در پست‌های خاص کسب و کارتان از چه قابلیت‌هایی برخورداراند. به‌ این‌ ترتیب بهتر می‌توانید دربارۀ این موضوع تصمیم بگیرید که آیا لازم است بی‎ برای اطلاع‌رسانی به متقاضیان خارجی معطلی آگهی استخدام بدهید یا آن که بهتر است به یکی از کارکنان فعلی شرکتتان ترفیع بدهید.

براساس پژوهش منتشر شده در انتشارات SAGE، عملکرد نیروهایی که از خارج شرکت استخدام می‌شوند، در دو سال نخست خدمتشان در بررسی‌های عملکرد دوره‌ای بسیار پایین‌تر از کارکنان داخلی‌ای است که پس از ترفیع در پست مشابه به خدمتشان ادامه داده‌اند. به‌علاوه نرخ ترک خدمت نیروهای استخدام شده از خارج

شرکت بالاتر است و آنان دستمزد بیشتری می‌گیرند که ۱۸ تا ۲۰ درصد هزینۀ بیشتر را به کارفرمایان تحمیل می‌کند.

یکی از مزایای ارزیابی عملکرد شناسایی کاندیداهای بالقوه برای ارتقا در پست های کارشناسی  مدیریتی است . که نیاز به استخدام را از بین می برد . نتایج پژوهشی که هیثر بوشی و سارا جین گلین در مرکز پیشرفت امریکا انجام دادند،هزینۀ مربوط به جایگزینی نیرو در پست مدیریتی، با توجه به میزان آموزش بالایی که این گروه از کارکنان نیاز دارند، سرسام‌آور و معادل ۲۱۳% دستمزد سالانه است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، کارکنانی که از داخل شرکت ترفیع می‌گیرند، در مقایسه با کارکنانی که از خارج شرکت استخدام می‌شوند، عملکرد بهتر و هزینۀ کمتر دارند و احتمال این که شرکت را ترک کنند، پایین‌تر است.

۴ـ شناسایی نیازهای آموزشی

کارکنان جدید احتمالاً دوره‌های آموزشی را در بدو استخدامشان می‌گذرانند، اما یادگیری در محیط کار پس از فقط در بدو استخدام نخواهد بود. کارکنان احتمالاً به راهنمایی و آموزش تکمیلی در مراحل مختلف خدمتشان در شرکت نیاز خواهند داشت.

اگر چند تن از کارکنان در حوزۀ یکسانی مشکل داشته باشند، احتمالاً ایراد از شیوۀ عملکرد آنها نیست و ممکن است سیستم مناسبی در کار نباشد که راه و چاه را به آنان یاد بدهد. هرچند احتمال دارد خود کارکنان به موضوعاتی که در آنها به آموزش تکمیلی نیاز دارند، اشاره کنند، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای آن که اطمینان حاصل کنید آشناسازی گروه‌تان به خوبی انجام شده است،ارزیابی عملکرد دوره‌ای است. این فرایند کمک می‌کند تا حوزه‌هایی را کشف کنید که نیروهای جدیدالاستخدام در آنها به آموزش بیشتر نیاز دارند یا لازم است دانش و مهارت کارکنان باتجربه دربارۀ آن موضوعات به‌روزرسانی شود.

۵ـ تقویت روابط و وفاداری

اگر در پستی فعالیت دارید که گروهی از کارکنان تحت نظرتان فعالیت می‌کنند، احتمالاً مشغله‌های بسیاری دارید که اجازه نمی‌دهد به طور مرتب با کارکنانتان رابطه داشته باشید. چنانچه عملکرد کارکنان را حداقل سالی یک بار بررسی کنید، با برنامه و قصد قبلی زمانی را به گفتگوی عمیق با هر یک از اعضای گروه‌تان اختصاص می‌دهید؛ این گفتگوها فرصتی بی‌نظیر برای تقویت رابطه‌تان با هر یک از کارکنان است. می‌توانید از عملکرد شایستۀ کارکنان تقدیر کنید، به سخت‌ کوشیشان پاداش بدهید و به شکایت‌ها، پرسش‌ها یا نگرانی‌های‌شان گوش بدهید.

تقویت رابطه با کارکنان علاوه بر آن که اثر مثبتی بر روحیۀ کارکنان دارد، می‌تواند به واسطۀ افزایش نرخ نگهداشت کارکنان موجب بالا رفتن سود خالص نیز بشود. کریستن لورون، معاون ارشد شرکت لی هچت هریسون که در زمینۀ پرورش و انتقال استعدادها  فعالیت دارد، در گفتگو با نشریۀ فورچون بیان داشت که: «کارکنان می‌خواهند بدانند عملکردشان در چه زمینه‌ای خوب است و در کدام حوزه‌ها می‌توانند عملکردشان را بهبود دهند. گفتگوهای شغلی برای مشارکت و نگهداشت کارکنان حیاتی است.»   

ارزیابی عملکرد فرصت مغتنمی است تا علاوه بر صحبت کردن دربارۀ عملکرد کارکنان از آنان بپرسید که چرا از موقعیت کنونی‌شان راضی یا ناراضی هستند. باز کردن باب گفتگوهای آزادانه و صمیمانه روش مناسبی برای تقویت رابطه با کارکنان و کسب بینشی ارزشمند دربارۀ راهکارهای افزایش نگهداشت کارکنان است.

ارزیابی عملکرد، کاری نیست که یکبار برای همیشه انجام شود بلکه باید به طور منظم آن را انجام دهید تا از نتایج آن منتفع شوید.

من علاقه مندم:

چه سر فصل هایی در دوره آموزشی ارزیابی عملکرد کارکنان تدریس می شود؟

 

سر فصل های دوره

سازمان و مدیریت

مدیریت منابع انسانی

    نظام های مدیریت منابع انسانی

تعریف ارزیابی عملکرد و تاریخچه آن

تفاوت ارزیابی و مدیریت عملکرد

کاربردهای ارزیابی عملکرد

عوامل موثر بر سیستم ارزیابی

طرق ارزیابی عملکرد

سیستم های بازخورد درجه ای در ارزیابی

رفتار عملکردی در ارزیابی عملکرد

رفتارشهروندی سازمانی

رفتار ضد شهروندی سازمانی

مشکلات و خطاهای ارزیابی عملکرد

روشهای مختلف ارزیابی عملکرد

نظام آراستگی محیط کار در ارزیابی عملکرد

مسیر پیشرفت شغلی در ارزیابی عملکرد

ارزابی عملکرد بر اساس KPI ها

MBO

OKR

طراحی فرم ها، دستورالعمل و روش اجرایی

با شرکت در دوره آموزشی ارزیابی عملکرد کارکنان چه نتایجی برای شما حاصل خواهد شد؟

  •  در این دوره علاوه بر آشنایی با کاربردهای ارزیابی عملکرد، با راه های مختلف برای انجام  ارزیابی عملکرد به صورت کاربردی آشنا خواهید شد.
  •  عواملی را که بر سیستم ارزیابی عملکرد تاثیر کی گذارند را شناسایی نموده و با تاثیرات هر یک آشنا خواهید شد.
  • در سیستم ارزیابی عملکرد با مشکلات و خطاهایی مواجه می شوید که در این دوره با آن ها آشنا شده و راه های رفع آن را فرا خواهید گرفت.
  • با توجه به شرایط حاکم بر سازمان ها و شر کت ها ، از روش های مختلفی برای انجام این کار می توان استفاده نمود، این روش ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.
  • یکی از مهم ترین دستاوردهای ارزیابی عملکرد طراحی و ترسیم مسیر رشد و پیشرفت شغلی کارکنان است، در این دوره کاربرد نظام ارزیابی عملکرد در سازمان ها را برای چگونگی طراحی مسیر پیشرفت شغلی بیان می کنیم.
  • شاخص های ارزیابی عملکرد که از مهم ترین موارد در انجام ارزیابی هستند، را بین کرده و با آن ها آشنا خواهید شد.

مخاطبین دوره آموزشی ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان مدیریت صنعتی اصفهان چه کسانی هستند؟

 

  • کارشناسان اداری و منابع انسانی

  • مدیران منابع انسانی

  • متخصصان حوزه مدیریت منابع انسانی
  • کارشناسان و مدیران امور اداری

  • مدیران عامل و ارشد شرکت‌های خصوصی
  • علاقمندان و پژوهشگران مباحث ارزیابی و مدیریت عملکرد

گواهینامه

در پایان دوره به شرکت‌کنندگانی که ساعات حضور آنها در جلسات دوره ۸۵ درصد و یا بیشتر از کل ساعات دوره باشد، گواهینامه پایان دوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی اصفهان اعطاء خواهد شد. بدیهی است در غیر اینصورت گواهینامه صادر نخواهد شد.

 دوره ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان مدیریت صنعتی چند ساعت است؟

این دوره آموزشی به مدت ۱۶ ساعت در روزهای پنجشنبه ۳۰ و جمعه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۶:۳۰ به صورت حضوری برگزارمی شود. لازم به ذکر است، برای سازمان ها و سایر مشتریان حقوقی، متناسب با شرایط ایشان و توافق فی مابین به صورت اختصاصی نیز برگزار می گردد.

زمان و میزان ساعت دوره

طول ساعت این دوره به مدت ۱۶ ساعت آموزش کاربردی می باشد و شروع دوره در تیرماه از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۷:۰۰ به صورت ۱۶ ساعت حضوری برگزار می گردد.

معرفی مدیر دپارتمان آموزش به همراه اطلاعات تماس

شماره‌های تماس : ۸-۶۶۳۷۲۰۶-۰۳۱ و ۱۴-۳۶۶۲۰۶۱۲-۰۳۱ و ۳۶۶۳۵۲۶۳ (داخلی ۲۰)

برای کسب اطلاعات بیشتر عدد ۲۰ را به شماره ۰۹۰۳۱۵۶۷۹۳۳ ارسال فرمایید.

من علاقه مندم: