کارگاه تخصصی نحوه تهیه ، تنظیم و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی و نحوه رسیدگی در سال ۹۸

همان‌طور که می‌دانید یکی از پرکاربردترین خدمات حسابداری برای مشاغل مختلف تهیه‌ی اظهارنامه مالیاتی است. تکمیل اظهارنامه مالیاتی از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل امروزه تمامی مراکزهای دولتی از ادارات و بانک‌ها گرفته تا شرکت‌های خصوصی و حتی تمامی فروشگاه‌ها برای انجام امور مالیاتی خود به یک یا چند نفر حسابدار اعم از زن و مرد نیازمند هستند. حتی می‌توان گفت شرکت‌های فعال در بازار نیز (خارج از شرکت‌های دولتی و خصوصی) برای تهیه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی خود به یک حسابدار دقیق و کار بلد نیاز دارند.

اظهارنامه مالیاتی  چیست؟

 اظهارنامه مالیاتی فرمی است که به منظور اظهار درآمدها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکورمطابق نمونه هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می شود. از ابتدای سال ۱۳۹۱(سال مالی ۱۳۹۰) مودیان باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام نمایند. عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می‌شود.

چه کسانی مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ارسال کنند؟

 الف ـ بر اساس ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار که بصورت فردی و یا مشارکتی فعالیت می کنند مکلفند برای هر سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی تهیه و ارسال نمایند. ب ـ طبق ماده ۱۱۰ ق م م کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند و تشکل های قانونی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه های ذیربط می باشند و اتحادیه های صنفی بر اساس قانون مکلفند برای هرسال مالی ترازنامه وسود وزیان و سایر اطلاعات مندرج در فرم اظهارنامه را تهیه و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است (۳۱ تیر ماه)؛ ولی در رابطه با اشخاص حقوقی که سال مالی آنها به موجب اساسنامه‌شان با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، ملاک تعیین میزان مالیات، سالِ مالی آن شرکت است.

شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران به چه صورت است؟

شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران به دو صورت علی‌الرأس و خوداظهاری است.

امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه‌ی علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات به تعیین میزان مالیات می‌پردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند.

خوداظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.

روش علی الرأس هم بدین صورت است که ممیز مربوطه، مالیات را محاسبه نموده و به مؤدی اعلام می‌نماید. در این روش نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی، ملاک پرداخت مالیات می‌باشد.

در روش خوداظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی، بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی، مقدار درآمد، هزینه، استهلاک، حقوق کارمندان و… را اعلام کرده و پس از کسر مقدار معاف، مبلغ مالیات مشخص و پرداخت می‌گردد.

اشخاص حقوقی و حقیقی چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند؟

اشخاص حقوقی باید اظهارنامه خود را به همراه دفاتر و مدارک، نهایتاً تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به اداره مالیاتی تسلیم و مالیات تعلق گرفته را پرداخت نمایند و مهلت مذکور برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه می باشد. اصلی‌ترین کار بخش مالی، ثبت کردن اظهارنامه های مالیاتی آن شرکت است. میزان مالیات پرداختی یک مجموعه به‌طور مستقیم به نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی آن برمی‌گردد.

من علاقه مندم:

سرفصل های دوره تهیه و تنظیم اظهار نامه:

  1. مبانی قانونی ارسال اظهارنامه مالیاتی
  2. نحوه نصب و درج اطلاعات اظهارنامه اشخاص حقوقی
  3. تشریح انواع اظهارنامه های الکترونیکی و زمان ارسال آن
  4. تشریح جداول تکمیل اظهارنامه مالیاتی
  5. نحوه رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی

(این دوره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد)

روش تدریس دوره تهیه و تنظیم اظهارنامه چگونه است؟

باتوجه به تجربیات و تحصیلات شرکت کنندگان در دوره و نیازهای آموزشی مشترک آنان، سعی خواهد شد مباحث هر دوره «کاربردی و تخصصی» باشد و در ضمن «مفاهیم نظری» نیز در حد نیاز مطرح گردد.

مخاطبین دوره تهیه و تنظیم اظهار نامه را چه کسانی تشکیل می دهند؟

  • مدیران مالی و عامل
  • حسابداران
  • حسابرسان
  • دانشجویان مالی
  • علاقمندان به مالیات و امورمالی و صاحبان مشاغل.

    مبلغ سرمایه گذاری:

    هزینه دوره آموزشی ۱۱۰۰۰۰۰ ریال می باشد. دانش پژوهان سازمان و اعضای انجمن مدیران مالی از ۱٠ % تخفیف برخوردار می باشند. تخفیفات لازم برای سازمان و سایر مشتریان حقوقی نیز، طبق توافق فی مابین اعمال خواهد شد.

    گواهینامه:

    در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهینامه پایان دوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی اصفهان اعطاء خواهد شد.

    مدرس دوره :

    جناب آقای مهدی غریب (مدرس دوره های عالی مالیاتی)

      دوره تهیه و تنظیم اظهار نامه در سازمان مدیریت صنعتی چند ساعت است؟

      این دوره آموزشی به مدت ۴ ساعت و در روزهای جمعه : ۰۹:۰۰ الی ۱۳:۰۰ برگزار می شود. لازم به ذکر است، برای سازمان ها و سایر مشتریان حقوقی، متناسب با شرایط ایشان و توافق فی مابین به صورت اختصاصی نیز برگزار می گردد و شروع دوره از ۹۹/۰۲/۱۹ روز جمعه می باشد.

      معرفی مسئول دوره به همراه اطلاعات تماس

      شماره‌های تماس ۸-۶۶۳۷۲۰۶-۰۳۱ و ۱۴-۳۶۶۲۰۶۱۲-۰۳۱ و ۳۶۶۳۵۲۶۳

      کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ارسال عدد ۱۹ به شماره ۰۹۰۳۱۵۶۷۹۳۳

       

      من علاقه مندم: