دوره آموزشی مهارت های ارتباطی با رویکرد رفتار سازمانی

کارفرمایان و رهبران سازمانی موفق همیشه به ارتباطات اثربخش سازمانی به عنوان شاهرگ اصلی سازمانشان نگاه می‌کنند و سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را برای برقراری ارتباط با کارکنان، ذینفعان، شرکا و کل جامعه در نظر می‌گیرند.

زمانی‌که از رفتار سازمانی با تأکید بر مهارت ارتباطی سخت می‌گوییم به دنبال آن هستیم که به مدیران و رهبران سازمانی کمک کنیم استراتژی ارتباطی مؤثر ایجاد کنند تا جو سازمانی مناسبی برقرار گردد و دستیابی به اهداف سازمانی تسهیل گردد. در ادامه خواهیم گفت مهارت‌های ارتباطی تا چه اندازه می‌تواند تمامی امور سازمان شما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ضرورت ارتباط اثربخش سازمانی

برای آنکه با ضرورت ارتباط اثربخشی سازمانی آشنا شوید خوب است با یک داستان شروع کنیم. این داستان شرح موقعیتی است که ممکن است شما هم آن را تجربه کرده باشید. داستان از این قرار است که روزی یکی از مشاوران سازمانی تعریف می‌کرد مدیر یکی از مجموعه‌های بزرگ تجاری با او تماس گرفته و با ناراحتی و ناامیدی اظهار داشته است که روزهای سختی را می‌گذارند. تیم کاری او به دستوراتش گوش نمی‌دهند. به آن‌ها گفته است گزارشی را به اتمام برسانند تا سریعاً برای شریک اجرایی خود در خارج از کشور ارسال کند و احساس می‌کند اعضای تیمش متوجه فوریت و حساسیت کار نیستند. انگار آن‌ها برای رئیس دیگری کار می‌کنند. نمی‌بینند من چقدر سخت کار می‌کنم. احساس می‌کنم تنها هستم و نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم.

اگر مدیر، کارفرما یا رهبر یک تیم کاری هستید ممکن است با این موقعیت مواجه شده باشید. موقعیت‌های سختی که برای پیشرفت و نوآوری به همکاری و حمایت تیم کاری نیاز دارید ولی از سمت آن‌ها درک نمی‌شوید. استرس زیادی را تحمل می‌کنید. احساس سرخوردگی و ناامیدی بر شما غلبه می‌کند و نمی‌دانید بهترین کار چیست. در ادامه به شما خواهیم گفت نبود ارتباط اثربخش، سازمان را به بیراهه می‌کشاند.

من علاقه مندم:

فقدان ارتباط اثربخش سازمانی چه بلایی سرتان می‌آورد؟

فقدان ارتباط اثربخش سازمانی منجر به سرخوردگی و فرسودگی، کاهش بهره‌وری و افزایش غیبت کارکنان خواهد شد. زمانی می‌توانیم از ارتباط اثربخش سخن بگوییم که ارتباط یک فرآیند دو طرفه باشد. در ارتباط اثربخش قرار نیست افراد یک تیم کاری صرفاً در جریان آخرین تحولات قرار گیرند بلکه ارتباط اثربخش یک فرآیند گام‌به‌گام است که شامل تبادل اطلاعات در تمام سطوح سازمانی است.

نکته بسیار مهم آن است که ارتباط اثربخش چیزی فراتر از رد‌و‌بدل شدن کلمات است، الگوهای رفتاری صحیح از جمله زبان بدن و حالت چهره بایستی نهادینه و توسط تمام اعضای سازمان رعایت شود.

عوامل زیادی بر عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند که شامل سبک مدیریت، فرهنگ سازمانی و… می‌شود اما ایجاد کانال‌های ارتباط اثربخش، مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای افزایش بهره‌وری است.

مدیران و مشاوران صنعت توصیه می‌کنند بهبود طرح ارتباطی یک رهبر یا مدیر با اعضای تیمش می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. در این مقاله پنج عنصر ارتباط اثربخش سازمانی را برای شما خواهیم گفت تا بتوانید در سایه‌سار ارتباط اثربخش به اهداف سازمانی دست پیدا کنید.

چه سر فصلهایی در دوره آموزشی مهارت های ارتباطی و رفتار سازمانی تدریس می شود؟

  • مفاهیم مقدماتی شخصیت، چگونگی رفتار با مدیران برای اثربخش بودن بیشتر

    • ارتباطات اثربخش با مافوق و چگونگی برخورد، ارتباط و تماس با مافوق
    • حل تعارضات اثربخش بین کارکنان و مدیران
    • مدیریت استرس و فشار روانی
    • خستگی مفرط و پیامدهای کلیدی آن در محیط کار و چگونگی غلبه بر آن‌ها
    • هوش هیجانی و کاربرد آن در اثربخشی فعالیت های سازمانی
    • رضایت شغلی، مؤلفه ها و چگونگی رضایت از شغل
    • طراحی گروه های کاری اثربخش
    • تصمیم گیری و خطاهای اساسی در مدیریت

 

در دوره آموزشی مهارت های ارتباطی و رفتار سازمانی چه نتایجی حاصل خواهد شد؟

نتایج برقراری ارتباط اثربخش سازمانی

ارتباط غیراثربخش و ناکارآمد، احتمال سوء تفاهم را افزایش می‌دهد، به روابط آسیب می‌رساند، اعتماد را از بین می‌برد و عصبانیت و خصومت را افزایش می‌دهد. ارتباطات غیراثربخش می‌تواند ناشی از استراتژی ضعیف، عدم اجرای استراتژی، استفاده از وسیله ارتباطی اشتباه، زمان‌بندی نادرست یا حتی کاربرد نادرست کلمات و لحن باشد.

اگر اعضای تیم و کارکنان یک سازمان با یادگیری مهارت‌های ارتباطی قادر به برقراری ارتباط اثربخش شوند آنگاه:

  • روحیه، رضایت و مشارکت کارکنان افزایش می‌یابد.
  • شرایط و ضوابط شغل خود را درک می‌کنند و تعهد و وفاداری آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • احتمال سوءتفاهمات کاهش می‌یابد و شکایات و دعاوی حقوقی به حداقل می‌رسد.
  • فرآیندها و رویه‌ها را بهبود می‌بخشد و در نهایت بازدهی بیشتری ایجاد می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • جو سازمانی خلاق را تضمین می‌کند.
  • ارتباطات نامناسب را از بین می‌برد.
  • ارتباطات باز و شفاف مبتنی بر مهارت گوش دادن شکل می‌گیرد.

مواردی که گفته شد به ایجاد استراتژی ارتباطی کمک خواهد کرد که نتایج حاصل از ایجاد و توسعه استراتژی ارتباطی عبارت است از:

  • حفظ اعتبار برای ایجاد وفاداری و ایجاد اعتماد
  • حفظ ثبات برای ایجاد یک نام تجاری قوی

با برقراری ارتباط اثربخش سازمانی به طور خاص به نتایجی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است دست پیدا می‌کنید.

سبک رهبری بهتری را انتخاب می‌کنید

در سبک رهبری مقتدرانه خبری از گوش دادن فعال نیست. ارتباطات باز شکل نمی‌گیرد و کارکنان بازخوردی نمی‌گیرند. همکاری خلاقانه پذیرفتنی نیست و همه چیز بایستی براساس چارچوب تعیین شده پیش برود. اعضای سازمان نمی‌توانند آشکارا با رهبر خود تعامل داشته باشند در نتیجه تلاش نمی‌کنند درک خود را از عوامل اصلی روش‌ها و تصمیمات تجاری بهبود بخشند.

بر خلاف رهبری مقتدرانه در رهبری دموکراتیک اعضای سازمان ملزم به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک هستند تا فرآیندهای تجاری را در جهت نیل به اهداف سازمانی تسهیل کنند. کارکنان، نظرات خود را ابراز می‌کنند. نه تنها به سازمان متعهد هستند، بلکه روحیه خود را بالا نگه می‌دارند و احساس می‌کنند به طور مثبتی به عملکرد سازمان کمک می‌کنند.

کار تیمی را تشویق می‌کنید

فعالیت در بازار رقابتی امروز بدون ایجاد ساختارهای تیمی محکوم به شکست است. برقراری ارتباط اثربخش سازمانی، مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد که نشان‌دهنده تغییر از فردیت به جمع‌گرایی است. بازتاب تعامل متقابل افراد مختلف برای دستیابی به اهداف سازمانی موجب تعهد و پاسخگویی است. مأموریت مشترک، چشم‌انداز مشترک و نقش‌‌ها و عملکردهای مشخص، تلاش متوازن، هم افزایی از ویژگی‌های اساسی یک تیم است که به واسطه ارتباط اثربخش سازمانی ایجاد شده است.

مکانیسم بازخورد ایجاد می‌کنید

هر سازمان، یک سیستم اجتماعی است که افراد متفاوت با ویژگی‌های منحصر‌‌به‌فرد برای دستیابی به دیدگاه مشترک با یکدیگر همکاری دارند. مدیران با ایجاد مکانیسم بازخورد می‌توانند بر نتایج نظارت کنند. استراتژی‌های جدید را برای پیش‌بینی تغییرات تدوین کنند. علاوه‌براین با بهینه‌سازی حداکثر استفاده از منابع در جهت توسعه سازمانی و موفقیت بیشتر به هماهنگی سازمانی برسند.

محیط کار را بهبود می‌بخشید

شما هم به عنوان کارفرما حتما به دنبال تقویت روحیه کارکنان از طریق ایجاد یک محیط کاری حمایتی هستید تا باعث کاهش استرس شوید تا خودتان و همکارانتان بتوانید به طور مؤثری تصمیم‌گیری کنید. با برقراری ارتباط اثربخش سازمانی، افراد می‌توانند نظر خود را آزادانه بیان کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند. علاوه‌بر‌این احساس اهمیت بیشتری می‌کنند زیرا از تحولات سازمان و سیاست‌های سازمانی مطلع هستند و اینکه می‌داند چگونه این تغییرات احتمالا بر آن‌ها و آینده کاری آن‌ها تاثیر می‌گذارد حالشان را بهتر خواهد کرد.

بهره‌وری را افزایش دهید

سازمانی که ارتباط اثربخش در آن جاری است و کانال‌های ارتباطی باز است، انتقال دانش وجود دارد، ایده‌ها رد‌و‌بدل می‌شود، کارکنان می‌دانند چگونه وظایف خود را انجام دهند در نتیجه کارایی و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

دلایلی که گفته شد باید شما را قانع کرده باشد که روابط بین فردی مؤثر در محل کار تا چه اندازه می‌تواند همکاری را تسهیل کند و نبود ارتباط اثربخش سازمانی چقدر می‌تواند بر روابط تجاری و عملکرد و کارایی کارکنان تأثیر منفی بگذارد.

مخاطبین دوره آموزشی مهارت های ارتباطی و رفتار سازمانی چه کسانی هستند؟

  • تمامی کارکنان سازمان از سطح کارشناسی تا سرپرستان و مدیران میانی

  • کارشناسان و مدیران پروژه

گواهینامه

در پایان دوره به شرکت‌کنندگانی که ساعات حضور آنها در جلسات دوره ۸۵ درصد و یا بیشتر از کل ساعات دوره باشد، گواهینامه پایان دوره از سوی سازمان مدیریت صنعتی اصفهان اعطاء خواهد شد. بدیهی است در غیر اینصورت گواهینامه صادر نخواهد شد.

معرفی مدرس دوره: 

مدرس این دوره آموزشی جناب آقای دکتر رضا ابراهیم زاده می باشند.

ایشان به عنوان استاد و مشاور حوزه های مدیریت منابع انسانی در سطح استان اصفهان معروف هستند.

زمان و میزان ساعت دوره

طول ساعت این دوره به مدت ۸ ساعت آموزش کاربردی می باشد و شروع دوره از ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ یکشنبه ها از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۶:۵۰ به صورت آنلاین برگزار می شود.

معرفی مسئول دوره به همراه اطلاعات تماس

شماره‌های تماس : ۸-۳۶۶۳۷۲۰۶-۰۳۱ و ۱۴-۳۶۶۲۰۶۱۲-۰۳۱ و ۳۶۶۳۵۲۶۳

برای کسب اطلاعات بیشتر عدد ۹ را به شماره ۰۹۰۳۱۵۶۷۹۳۳ ارسال فرمایید.

من علاقه مندم:

[dica_divi_carousel show_items_desktop=”3″ show_items_tablet=”1″ centermode=”on” loop=”on” autoplay=”on” hoverpause=”on” autoplay_speed=”4000″ arrow_nav=”on” dot_nav=”on” item_vertical_align=”flex-start” advanced_effect=”1″ overlay_image=”on” arrow_position=”middle-outside” use_prev_icon=”on” prev_icon=”%%189%%” use_next_icon=”on” next_icon=”%%190%%” _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][dica_divi_carouselitem button_url_new_window=”1″ _builder_version=”4.16″ link_option_url=”https://imiesf.org/10899/%d9%be%d9%86%d8%ac-%d8%b9%d9%86%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a7%d8%ab%d8%b1%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/” link_option_url_new_window=”on” global_colors_info=”{}”]

پنج عنصر ارتباط اثربخش سازمانی

برای آنکه بتوانید تیمی قوی بسازید که ارتباط اثربخش در آن حرف اول را بزند، تیم را بر پنج پایه استوار کنید: مطالعه بیشتر

[/dica_divi_carouselitem][dica_divi_carouselitem button_url_new_window=”1″ _builder_version=”4.16″ link_option_url=”https://imiesf.org/10397/%da%86%d8%b1%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2/” link_option_url_new_window=”on” global_colors_info=”{}”]

چرا کار آفرینان به مهارت های رهبری نیاز دارند؟

به نظر می رسد که هر کس برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نظرات خاص خودش را داشته باشد. برخی بر این باورند که مهم ترین ویژگی ها پشتکار وریسک پذیری زیاد است. بعضی دیگر فکر می کنند که کارآفرینان باید قبل از هر چیز روابط عمومی خیلی خوبی داشته و با مهارت های مدیریت مالی به خوبی آشنایی داشته باشند. مطالعه بیشتر

[/dica_divi_carouselitem][/dica_divi_carousel]